۱۹ هزارتن بذر اصلاح شده گندم بین زارعان آذربایجان غربی توزیع شد

ارومیه (پانا)- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: امسال حدود ۱۹ هزار تن بذر اصلاح شده گندم بین زارعین استان توزیع شده که نسبت به سال گذشته ۴۵ درصد افزایش داشته است.

کد مطلب: ۹۰۱۲۲۲
لینک کوتاه کپی شد
۱۹ هزارتن بذر اصلاح شده گندم بین زارعان آذربایجان غربی توزیع شد

اکبر کرامتی در هشتمین جلسه کمیته فنی بذر استان با بیان اینکه استفاده از بذور اصلاح شده موجب افزایش راندمان تولید تا ۳۰ درصد می‌شود، اضافه کرد: بذور اصلاح شده گندم مورد نیاز استان به طور میانگین حدود ۱۵ تا ۱۷ هزار تن بوده و مازاد این بذر‌ها به سایر استان‌های کشور صادر می‌شود.

کرامتی با بیان اینکه محصول گندم شاخص امنیت اقتصادی و غذایی جامعه است، افزود: پیش بینی تولید و فرآوری بذر طی سال زراعی جاری در آذربایجان غربی ۲۶ هزار و ۵۰۰ هزار تن برآورد شده است که توسط ۶ شرکت تولید و فرآوری بذر در استان انجام می‌گیرد که برای هر هکتار در شرایط دیم ۱.۵ تن و در شرایط آبی ۶ تن بذر در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: شرکت‌های فرآوری بذر در استان ظرفیت تولید و فراوری ۳۵ تن بذر را دارند که بهتر است از ظرفیت و پتانسیل این شرکت‌ها در تولید بذور سایر محصولات زراعی از جمله سبزی و صیفی به صورت بهینه استفاده شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد: از جمله سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی استفاده از بذور اصلاح شده به صورت حداقل ۶۵ درصد در اراضی آبی و ۵۷ درصد در اراضی دیم است که در استان آذربایجان غربی به طور میانگین در ۳۰ درصد از اراضی بذور اصلاح شده توسط کشاورزان مصرف می‌شود که باید با افزایش برنامه‌های ترویجی و آموزشی در این زمینه دانش فنی بهره برداران را در این خصوص ارتقا دهیم.

کرامتی تاکید کرد: این استان پتانسیل بالایی در تولید محصولات زراعی دارد که ضرورت دارد هسته‌های بذری مورد نیاز زارعین در تمامی محصولات در خود استان تولید شوند که در این راستا محققین مرکز تحقیقات کشاورزی می‌توانند نقش موثری ایفا کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار