به مناسبت ۲۲ اسفند؛ روز بزرگداشت شهدا

تهران (پانا) - یاد شهیدان، یادبود ارزش‌های انسانی و گرامیداشت آنان، تجلیل از برترین خصال بشری است.

کد مطلب: ۹۰۱۰۳۴
لینک کوتاه کپی شد
به مناسبت ۲۲ اسفند؛ روز بزرگداشت شهدا

طلیعه نظام مقدس جمهوری اسلامی محصول ایثار و مجاهدت هزاران شهید از صدر انقلاب و دوران دفاع مقدس تاکنون است و باروری امروز شجره طیبه انقلاب اسلامی، مرهون خون پاک و رشادت بزرگ مردانی است که با اقتدا به بزرگ پاسدار دین و آزادگی، حضرت سیدالشهدا (ع)، در پرچمداری و صیانت از آرمان والای آن حضرت قامت برافراشته و با جان‌فشانی در عرصه‌های مختلف و مقاطع تاریخی و حساس انقلاب اسلامی، پیام‌آوران ایستادگی و مقاومت در برابر دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی شدند. روز بزرگداشت شهدا را گرامی می‌داریم.

به گزارش روابط عمومی اداره کل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش وپرورش، تعداد شهدای فرهنگی ۴ هزار و ۹۷۶ نفر هستند که از این تعداد ۸ نفر در ستاد، ۳ نفر مدافع حرم و ۲۲ نفر مسئول در پشت جبهه بوده‌اند. همچنین ۳۲ شهید فرهنگی نیز باهم نسبت دارند. از تعداد شهدای فرهنگی ۲۱ شهید روحانی، ۱۳۰ شهید زن، ۶۸۰ شهید تربیت معلم هستند. ۱۶۳ شهید نیز در جبهه فرمانده بودند.

تعداد شهدای دانش‌آموز ۳۱ هزار و ۸۱۴ نفر است که از این تعداد ۱۹۸۹ شهید دختر هستند.

در سال ۵۹ اداره آموزش و پرورش آبادان بمباران شد که در این بمباران، رئیس آموزش و پرورش آبادان، شهید صمد صالحی به همراه ۳۲ فرهنگی به شهادت رسیدند. همچنین ۱۴۴ مورد بمباران مدرسه اعم از مدرسه بروجرد با ۶۸ شهید، مدرسه بهبهان با ۶۹ شهید و مدرسه میانه با ۳۲ شهید داریم.

در کنار این مدارس مدارسی نیز بودند که اعزام به جبهه بالایی داشتند. بیشترین شهید دانش‌آموز برای مدرسه شهید منتظری نجف‌آباد با ۲۴۳ شهید است. همچنین ۱۵۷ شهید مربوط به مدرسه سلمان منطقه ۱۷ تهران، ۱۳۲ شهید مربوط به ناحیه ۵ اصفهان مدرسه شهید سلیمی است.

کوچک‌ترین شهید دانش‌آموز ۱۱.۵ ساله احمد نظیف از سبزوار است همچنین سهام خیام، دختر هویزه‌ای دانش‌آموز کلاس پنجم است که به شهادت رسیده است. محبوبه دانش، دانش‌آموز ۱۶ ساله در واقعه ۱۷ شهریور به شهادت رسیده است و نعمت‌الله برش‌نورد در گیلان شهید دانش‌آموزی است که در سال ۵۷ در ۱۳ آبان شهید شده است. بهنام محمدی و مرحمت بالازاده نیز از شهیدان شناخته شده آن سال‌ها هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار