تهاتر کالا تحولی بزرگ در چرخه تامین مالی است

تهران (پانا) - مجری طرح بازار تهاتری کالا با بیان اینکه تهاترکارت امکان تهاتر کالا را برای تمامی فعالان اقتصادی فراهم می‌کند می‌گوید ایجاد این طرح تحولی بزرگ در چرخه تامین مالی است و متدولوژی لازم به منظور آن تدوین خواهد شد.

کد مطلب: ۹۰۰۹۶۸
لینک کوتاه کپی شد
تهاتر کالا تحولی بزرگ در چرخه تامین مالی است

علاء‌الدین ختایی با بیان اینکه تکنولوژی تهاتر این روزها از سوی بسیاری از کشورهای دنیا به شکل مدرن مورد توجه قرار می‌گیرد، گفت: در گذشته‌های دور و درحدود 70 سال قبل از این متد با نام پته استفاده می‌شده است اما اکنون تلاش می‌شود تا با شکل و شمایلی مدرن در قالب "تهاتر کارت" از این ظرفیت بهره‌برداری شود.

وی با بیان اینکه این مدل اقتصادی توسط موسسه‌های حقوقی در ایران و اروپا در حال ثبت است، گفت: مدل تهاتر کالا یک نهاد جدید اقتصادی است که در کشورها شکل می‌گیرد. در روش سنتی این الگو با استفاده از نرم‌افزار در حال انجام است اما ما به دنبال ایجاد متدولوژی و مدرن‌سازی آن هستیم.

ختایی با بیان اینکه بازار تهاتر خاورمیانه در کشور امارات به ثبت رسیده است، گفت: هیاتی از بلغارستان به ایران آمده است و آماده توسعه این روش اقتصادی است و بنگاه‌های مختلف اقتصادی در رشته‌های مختلف می‌توانند از این روش استفاده کنند.

وی افزود:‌ در این روش ابتدا فعالان اقتصادی عضوگیری می‌شوند.خدمات فنی، بازرگانی، مهندسی، پزشکی، گردشگری و انرژی می‌توانند در این بازار حضور داشته باشند.

مجری طرح بازار تهاتری کالا با برشمردن ویژگی‌های مبادلات کالایی براساس الگوی پته در بازارهای داخلی و خارجی گفت: با شش کشور دنیا، رایزنی‌ها برای تامین کالاهای مورد نیاز کشور آغاز شده است.

ختایی با اشاره به تدوین آئین‌نامه تهاتر کالا از سوی دولت گفت: این طرح در تلاش است تا مایحتاج کشور را در دوران تحریم، با یک روش الکترونیکی تأمین کند و از سوی دیگر ظرفیت‌های خالی بنگاه‌های داخلی و تولیدی کشور نیز با استفاده از این سیستم اقتصادی فعال شود.

وی گفت:‌ پیشنهاد تهاتر کالا در دوران تحریم به وزارت اقتصاد و دولت ارائه شده است و تلاش می‌شود از تمام ظرفیت‌های داخلی و خارجی برای تأمین مایحتاج مورد نیاز کشور در دوران تحریم بهره‌گیری شود بر این اساس از تمام مجموعه‌هایی که توانایی اجرای این کار را داشته باشند، استقبال می‌شود و این گروه حاضر است با آنها همکاری داشته باشد.

مجری طرح تهاتر کالا تصریح کرد: در سطح خرده‌فروشی نیز مردم می‌توانند کالاهای مورد نیاز خود را از محل فروش کالاهای مازادی که در اختیار دارند، تأمین کرده و مابه ازاء آن سپرده بانکی یا هر وثیقه دیگر خود را نیز به عنوان تضمین ارائه دهند ضمن اینکه این تضامین تا ۶ ماه قابلیت عمل دارد.

ختایی گفت:‌ تلاش می‌شود تا علاوه بر تهاتر کالا در بازارهای داخلی و خارجی، ظرفیت‌های خالی کارخانجات با مایحتاجی که دارند همچون مواد اولیه و ماشین الات پر شود و از ظرفیت‌های خالی آنها علاوه بر تولید کالاهای داخلی به منظور اشتغال‌زایی بیشتر بهره گرفته شود.

ختایی با اشاره به هدفگذاری ایجاد اشتغال در این طرح گفت:‌ منابع زیادی در کشور به لحاظ نیروی انسانی و منابع طبیعی وجود دارد که می‌توان به اتکای آنها نیازهای کشور را در وضع سخت تأمین کرد.

مجری طرح تهاتر کالا گفت: این آمادگی وجود دارد که با بورس کالا مبنی بر تهاتر کالاهایی که در این بورس وجود دارد همکاری شود و واسطه‌ای میان تولید کنندگان و مصرف کنندگان وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: به سازمان گسترش و نوسازی صنایع معدنی ایران نیز اعلام شده است که بازار تهاتری را برای قطعات یدکی خودرو با دو خودروساز بزرگ یا صنایع فولاد، سیمان و مواد غذایی راه اندازی شود.

ختایی گفت:‌ در فعالیت‌های عمرانی نیز طی سال‌های اخیر با روش‌های قراردادی و تهاتری فعالیت‌های مناسبی انجام شده است و این آمادگی وجود دارد که هر جا تقاضا باشد، پاسخ لازم داده شود.

ختایی تاکید کرد: تضامین نکته بسیار مهمی است که با دولت نیز مطرح شده است و اکنون نیز که در بخش‌های بین‌المللی قراردادهایی رابا بلغارستان، ترکیه، چین، کانادا، امارات و استرالیا در دست پیگیری است، این نیاز وجود دارد که دولت در ارائه تضامین لازم، به اجرای این طرح کمک کند.

وی افزود: البته اخذ تضامین لازم برای کالاهای مختلف می‌تواند از سوی کارخانجات نیز تأمین شود تا بتوان در این راستا به کمک دولت آمد.

ختایی گفت:‌ در عین حال با بانک‌ها نیز در حال مذاکره هستیم تا در سطح خرده‌فروشی نیز برای راه‌اندازی بازار تهاتری کالا از سپرده‌های مردم به عنوان تضمین بهره گرفته شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار