داستان انتشار فیلم «زار» در فضای مجازی چه بود

تهران (پانا)-نیما فراهی، کارگردان فیلم «زار» از دلایل انتشار رایگان این اثر سینمایی در فضای مجازی گفت.

کد مطلب: ۹۰۰۹۴۲
لینک کوتاه کپی شد
داستان انتشار فیلم «زار» در فضای مجازی چه بود

فیلم سینمایی «زار» که در ژانر وحشت تولید شده محصول سال 1395 است. این فیلم سینمایی توانست در جشنواره جهانی فجر بدرخشد و سایت سینمایی «spotlight horror awards» که یکی از معتبر‌ترین نشریات مجازی سینمای وحشت است، آن را در فهرست بهترین فیلم‌های سینمایی ژانر وحشت جهان در سال ٢٠١٧ قرار داد اما از آن تاریخ تاکنون به اکران عمومی نرسیده است.
فراهی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فرهنگی پانا درباره تصمیمش مبنی بر انتشار رایگان فیلم سینمایی «زار» در فضای مجازی گفت: دلیل اصلی این کار سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره هنر و هنرمند است.
فراهی درباره وضعی که فیلم «زار» دچارش شده است توضیح داد: از زمان ساخت فیلم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بدون هیچ دلیل منطقی‌ای و بدون احساس مسئولیت دربارهمحصول تولیدشده، مبلغی که برای آن خرج شده و حرمت عرقی که کارگردان برای فیلم ریخته است، نه به فیلم پروانه نمایش می‌دهد و نه آن را توقیف می‌کند، فقط آن‌ معلق می‌کند.
او ادامه داد: سه سال از تولید فیلم «زار» گذشته است اما هنوز تکلیفش مشخص نیست و بین زمین و هوا قرار دارد. این فیلم وضعی مانند بچه‌های کار برایش به‌وجود آمده است که شناسنامه و هویتی ندارد.
تنها تفاوت تیتراژ سریال «احضار» با فیلم من در اسم عوامل است
این کارگردان با اشاره به سریال «احضار» که در شبکه نمایش خانگی توزیع می‌شود، گفت: این سریال چهار سال پیش کلید خورد و به‌خاطر همین سریال بود که فیلم من پشت خط ماند زیرا به آن‌ها مجوز دادند. فریم به فریم تیتراژ این سریال از تیتراژ فیلم من برداشته شده و تنها تفاوتشان اسم عوامل است. کارگردان این سریال برای ساخت آن به سراغ تدوین‌گر، بازیگر و فیلمبردار فیلم من رفته بود و درنهایت هم تیتراژ «زار» را کپی کرد.
فراهی تصریح کرد: تا زمانی که این گروه و مسئولین در این وزارت‌خانه حضور دارند برای گرفتن مجوز به آنجا مراجعه نخواهم کرد و فقط ترجیح می‌دهم برای فستیوال‌های خارجی فیلم بسازم.
این کارگردان فیلم اولی درباره پیشنهاد اکران آن در سینمای هنر و تجربه گفت: فیلم مخاطب و بدنه ساخته‌ام اما نمی‌دانم وزارت ارشاد براساس چه ویژگی و خصوصیتی به فیلم «زار» مجوز اکران در سینماهای هنر و تجربه می‌دهد، آخر این فیلم نه هنری است و نه تجربی. با این وضع ترجیح می‌دهم به‌صورت زیرزمینی و بدون مجوز فیلم تولید کنم زیرا حداقل از لحاظ روحی در آرامشم.
فراهی با بیان اینکه دیگر در ژانر وحشت فیلم نمی‌سازد، عنوان کرد: ژانر وحشت مخاطب بدنه دارد و این مخاطب به فیلم‌های «های‌پروداکشن» نیاز دارد که برای ساخت باید هزینه بسیاری کرد به‌همین دلیل بعید می‌دانم که دوباره به سراغ این ژانر بروم و سعی می‌کنم فیلم‌هایی بسازم که با هزینه کم تولید می‌شوند تا مجبور نشوم به سراغ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بروم.
او در پایان گفت: زمانی که کسی ماشینش را پیش مکانیک می‌برد و به او اعتماد می‌کند و بعد با آن ماشین به سفر می‌رود اگر مشکلی برای ماشین به‌وجود بیاید آن مکانیک مسئول است، وزارت فرهنگ و ارشاد هم دین فیلم‌هایی را که بی‌دلیل اکران نکرده است بر گردن دارد و قطعا یک روز باید جوابگو باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار