ذوعلم: باید با مباحثه و مناظره جامعه را متوجه محتوای مناسب و غیرمناسب کتب آموزشی و تربیتی کنیم

هیچ منعی برای حضور فعال منابع غیردولتی در عرصه تهیه محتوای آموزشی و تربیتی نداریم

تهران (پانا) - رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی تاکید کرد که هیچ منعی برای حضور فعال منابع غیردولتی در عرصه تهیه محتوای آموزشی و تربیتی وجود ندارد و این منابع به عنوان رکن چهارم تربیتی در مبانی نظری و کنار سه رکن مدرسه و خانواده و  رسانه مطرح شده‌اند.

کد مطلب: ۹۰۰۶۹۷
لینک کوتاه کپی شد
ذوعلم:  باید با مباحثه و مناظره جامعه را متوجه محتوای مناسب و غیرمناسب کتب آموزشی  و تربیتی کنیم

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی، حجت‌الاسلام علی ذوعلم در جلسه شورای سیاست‌گذاری شورای عالی آموزش و پرورش درباره سیاست‌های کلان و آتی سازمان در زمینه برون‌سپاری تألیف کتب آموزشی و تربیتی، سیاست چندتألیفی و راهکارهای سلبی در امر انتشار محتوای آموزشی گفت: «اهرم‌های قانونی زیاد به این مقوله کمک نمی‌کند. ما باید به تحلیل محتوای ارائه‌شده ناشران بپردازیم و با مباحثه و مناظره جامعه را متوجه محتوای مناسب و غیرمناسب آموزشی و تربیتی آن کنیم.»

او ادامه داد: «کمک به ارتقای کیفیت محتوا مهم است نه وضع قوانین سلبی. قانون‌گذاری در عرصه‌های این چنینی در بسترهای حداکثری بهتر است فقط به وضع حداقلی قانون بی‌انجامد.»

ذوعلم گفت: «در نص صریح مبانی نظری و تحولی آموزش و پرورش هیچ منعی برای حضور فعال منابع غیردولتی در عرصه تهیه محتوای آموزشی و تربیتی نداریم و حتی این منابع غیر دولتی به عنوان رکن چهارم تربیتی در مبانی نظری و کنار سه رکن مدرسه و خانواده و رسانه مطرح شده‌اند.»

او گفت: «در حوزه تهیه کتاب‌های درسی نیز، ما باید به سمت واگذاری و واسپاری حرکت کنیم. ما در سازمان باید سیاست چند تألیفی را در راستای احقاق حق تربیتی جامعه و ارتقای کیفیت آموزشی و تربیتی نظام تعلیم و تربیت به‌کارگیریم.»

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: «در رویکرد فطرت‌گرایی توحیدی هم اعتماد، بسیار توصیه شده است.کم نیستند ناشران متعهدی که در اشاعه اهداف فرهنگی و انقلابی مملکت نقش تعیین کننده‌ای داشتند.»

ذوعلم گفت: «ما در ادامه سیاست‌های کلان سازمان با سعه صدر و ایجاد ظرفیت لازم، باید به جای تصدی‌گری و تولید محصول در سازمان، به ارتقای سطح توانمندی مولفان و معلمان بپردازیم و ‌به ناشران سفارش محتوای استاندارد بدهیم و از ظرفیت و توانمندی‌های آنان بهره ببریم.»

او ادامه داد: «باید در راستای گام دوم انقلاب، در بحث‌های کلان این چنینی پیش قدم شویم و از هنر گفت‌وگو و تعامل مثبت بیشترین استفاده کنیم. در این مسیر قطعا ساختار اداری موانعی را برای ما بوجود خواهد آورد، اما ما به جای محصور شدن در ساختار باید بتوانیم به ساختار جهت دهیم.»

او در پایان گفت: «منع کلی در نشر کتاب‌های غیر درسی برای دوره ابتدایی و مقاطع دیگر نیز جای تأمل دارد. براساس مبانی نظری و تحولی موجود، سطح علمی، انگیزه و امکانات دانش‌آموزان و معلم‌ها بسیار متفاوت است. پس با یک خوراک یکسان، هم ذائقه‌ها را نمی‌توانیم تأمین کنیم و باید منابع کمی و معینی را جهت ارتقای سطح آموزشی و تربیتی در دسترس داشته باشیم. اصل این نیاز قطعی است ولی باید برای اشتهای کاذب راهکار و مداخلات موثر طرح نمود. ما همواره مشتاق مطالعه بیشتر دانش‌آموزان هستیم تا جایی که نشاط یادگیری در آنها حفظ شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار