بانک اطلاعات موسیقی کشور راه‌اندازی شد

تهران (پانا) - مراسم رونمایی از سامانه بانک اطلاعاتی موسیقی کشور صبح امروز دوشنبه ۲۰ اسفند ۹۷ در دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

کد مطلب: ۹۰۰۶۴۱
لینک کوتاه کپی شد
بانک اطلاعات موسیقی کشور راه‌اندازی شد

علی ترابی مدیرکل دفتر موسیقی، محمد الهیاری مدیرکل دفتر آموزش ارشاد، علی ثابت‌نیا مدیرعامل انجمن موسیقی و اعضای هیئت امنای انجمن موسیقی داوود گنجه‌ای، حسن ریاحی و احمد صدری در این مراسم حضور یافتند.
علی ثابت‌نیا مدیرعامل انجمن موسیقی کشور ابتدا به ضرورت ایجاد یک بانک اطلاعاتی برای موسیقی کشور اشاره کرد و گفت: از امروز این سامانه در آدرس انجمن موسیقی بارگذاری شد و طی ساعات گذشته افرادی موفق به ثبت نام برای بار گذاری اطلاعات خود شدند.
وی افزود: برای توسعه اطلاعات این سایت نیازمند حمایت همه بخش‌های مرتبط با موسیقی در وزارت ارشاد هستیم تا اساتید موسیقی، اهنگسازان، خوانندگان، توازندگان، سازگران، برنامه گذاران و خبرنگاران با ثبت اطلاعات خود از خدمات این سامانه استفاده کنند.
علی ترابی مدیرکل دفتر موسیقی گفت: جای خالی سامانه بانک اطلاعاتی موسیقی کشور محسوس بود. موسیقی برخلاف اغلب کشورها در کشور ما مجوز می‌گیرد. به همین دلیل امروز اطلاعاتی از همه رویدادهای ۴۰ سال اخیر در عرصه موسیقی موجود است. این سامانه می‌تواند مکمل همه اطلاعات گذشته باشد که البته شکل‌گیری کامل آن زمانبر است. ما می‌توانیم در هماهنگی با سامانه در آینده کد هر هنرمند در سامانه را به عنوان هویت آن هنرمند در نظر بگیریم. دسترسی به سامانه می‌تواند به کسانی که قصد تشکیل گروه دارند کمک خوبی کند و از طرفی می‌تواند غنا یا فقر عرصه موسیقی در بعضی بخش‌ها را به ما نشان دهد.

الهیاری نیز در ادامه مراسم با اشاره به حضور ۱۱ ماهه خود در معاونت هنری ارشاد گفت: طی این مدت نیاز به بعضی بانک‌های اطلاعاتی را حس کردم. در حوزه کتاب این بانک اطلاعاتی را در سایت خانه کتاب داریم، ولی فقدان بانک اطلاعاتی از این دست در حوزه موسیقی محسوس بود. تا امروز در عرصه موسیقی پایگاهی نداشتیم که این حجم از اطلاعات را در خود جا داده باشد که این اطلاعات قابل پردازش هم باشند، از جهت محتوا هم محتوای غنی دارد و از لحاظ دامنه همه مشاغل عرضه موسیقی را پوشش داده است، ویژگی‌های جستجو در آن خوب است ک مهم‌تر از هرچیز ملاحظات مدیریتی در آن لحاظ شده است. مثلاً اینکه مردم هر استان چه گرایش موسیقی دارند یا مثلاً جه نوع موسیقی در معرض اضمحلال است. ما در تصمیمات مدیریتی می‌توانیم از این اطلاعات استفاده بهینه ببریم.

ثابت نیا درباره ملاک صحت و سقم اطلاعات ثبت شده از طرف افراد گفت: در مواردی که شخص ادعای تخصص یا برگزاری برنامه‌ای را دارد باید به بار گذاری مدارک مرتبط بپردازد. همچنین در پنل مدیریتی سامانه بخشی برای راستی‌آزمایی فراهم شده و پنل مدیریتی انجمن موسیقی هم در بررسی اطلاعات نقش دارد و امکان حذف فرد یا اطلاعات غیرموثق در پنل مدیریتی وجود دارد.

ثابت نیا درباره اطلاعات فعالان موسیقی نواحی در این بانک اطلاعاتی گفت: بعضی استان‌ها اطلاعات این بخش را جمع آوری کردند که فقط باید بار گذاری شود. از طرفی نیاز به برخی عوامل تشویقی داریم تا اطلاعات افراد و رویدادها بار گذاری شود و انجمن موسیقی تلاش خود را به کار خواهد بست گرچه کاری زمانبر است.

یکی از اعضای تیم فنی بانک اطلاعاتی موسیقی کشور در ادامه به سرفصل‌ها و مشاغل مختلف قابل ثبت در سامانه پرداخت و گفت: افراد بنا به تخصص‌ها وارد جزئیات می‌شوند و بنا به تخصص‌شان اطلاعات خود را در صفحاتی که باز می‌شود وارد می‌کنند.

احمد صدری عضو هیات امنای انجمن موسیقی نیز یکی از بازوهای تشویقی برای ثبت اطلاعات در سامانه را ارزشیابی هنرمندان اعلام کرد و گفت: شورای ارزشیابی که شکل گرفته است برای تعیینشان و منزلت هنرمندان است که از طریق این سامانه معرفی می‌شوند.

در ادامه ثابت نیا با ذکر این مطلب که بهره اصلی این بانک اطلاعاتی به مدیران فرهنگی تعلق خواهد گرفت گفت: در آینده مدیران خواهند دانست که مثلاً در چه سال‌هایی چه کنسرت‌هایی برگزار شد یا چه نوازندگانی وجود دارند که همه این‌ها می‌تواند کمک بزرگی برای مدیران باشد. ما می‌توانیم برآیند آرای عمومی در هر استان را از این طریق به دست آوریم که می‌تواند در انتخابات شعب انجمن بسیار مؤثر باشد.

داوود گنجه‌ای از اعضای هیئت امنای انجمن موسیقی در ادامه به نقش خانه موسیقی در ایجاد همبستگی در عرصه موسیقی اشاره کرد و گفت: اگر ما در انجمن موسیقی هستیم بخاطر شفاف سازی است. ما بیش از هرچیز به معرفت بها می‌دهیم.

وی ابراز امیدواری کرد روزی برسد که خانم‌های تحصیلکرده موسیقی بیشتر بتوانند روی صحنه بروند و گفت: معلم‌ها و خبرنگارها از باشرف‌ترین افراد هستند و من از شما می‌خواهم در این مورد به ما کمک کنید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار