در گفت‌وگو با پانا

کارشناس محیط زیست: در پروژه انتقال آب دریای خزر به سمنان نباید بدون مطالعه عمل کرد

دهزادی: اقتصاد معیشتی بخش اعظمی از مردم این سه استان به‌طور مستقیم و غیرمستقیم به دریای خزر وابسته است

تهران (پانا) - یک کارشناس محیط زیست با بیان اینکه در سواحل جنوبی دریای خزر سه استان ساحلی مازندران، گیلان و گلستان قرار دارد و اقتصاد معیشتی بخش اعظمی از مردم این سه استان به‌طور مستقیم و غیرمستقیم به دریای خزر وابسته است و نباید با اجرای شتاب‌زده ای طرح به تنش‌های احتمالی دامن زد.

کد مطلب: ۹۰۰۵۳۰
لینک کوتاه کپی شد
کارشناس محیط زیست: در پروژه انتقال آب دریای خزر به سمنان نباید بدون مطالعه عمل کرد

مسعود دهزادی در گفت‌وگو با پانا درباره انتقال آب دریای خزر به سمنان اظهار کرد: طرح انتقال آب خزر با پیگیری رئیس‌جمهوری مطرح شده و هفته گذشته نیز سازمان محیط زیست با این طرح موافقت کرده است، البته طرح مذکور منتقدان زیادی دارد و آن را بزرگترین تصمیم ضد محیط زیستی می‌دانند.

وی درباره مخاطرات محیط زیستی طرح انتقال آب دریای خزر گفت: مسائل محیط زیستی این طرح بسیار اهمیت دارد چون همه طرح‌هایی که در زمینه محیط زیست اجرا می‌شود، باید پیوست زیست محیطی داشته باشد و در این طرح نیز باید کارهای مطالعاتی و اجرایی همچون مدل دفع پساب، مکان آبگیری و روش نمک‌زدایی مورد مطالعه قرار بگیرد تا خسارات زیست‌محیطی اجرای طرح به حداقل برسد.

این کارشناس محیط زیست افزود: تا جایی که می‌دانم برای طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان، اقدامات مطالعاتی انجام نشده و دستورالعملی نیز تهیه نشده است بنابراین با توجه به نگرانی‌هایی که در این زمینه وجود دارد نیاز است که موضوع از سوی کارشناسان امر مورد مطالعه کارشناسی قرار بگیرد و تمام زوایای این طرح مورد ارزیابی قرار بگیرد.

دهزادی تصریح کرد: موضوع شیرین‌سازی آب دریا در برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس دنبال می‌شود اما با توجه به اینکه محیط آبی دریای خزر با خلیج فارس و دریای عمان متفاوت است، باید در مطالعاتی که صورت می‌گیرد به تخلیه پساب ناشی از شیرین‌سازی آب دریا لحاظ شود.

وی با بیان اینکه شیرین‌سازی آب دریای خزر هزینه زیادی دارد، گفت: انتقال آب در این مسیر از طریق لوله و با توجه به اینکه منطقه عبور آب از جنگل خواهد بود باید جوانب طرح بررسی شود چون اجرا و نگهداری خطوط انتقال و بهره‌برداری و حفاظت از تأسیسات انتقال آب هزینه گزافی نیاز دارد و به نظر می‌رسد در شرایط فعلی مقرون به صرفه نخواهد بود.

موضوع انتقال آب دریای خزر به بخش‌‌های مرکزی ایران اولین بار از سوی دولت نهم و دهم مطرح شد و پاییز امسال بود که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اعلام کرد که دولت آمادگی لازم برای انتقال آب دریای خزر را دارد که با واکنش‌های بسیاری روبرو شد. رئیس‌جمهوری در پایان سفر اخیر خود به استان گیلان بار دیگر درباره انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی ایران در پاسخ به سوالی درباره اینکه دولت چقدر در این زمینه جدی است و چه مقدار به ملاحظات محیط زیستی توجه دارد، اظهار کرد: دریای خزر دریای عظیم و بزرگی بوده و اینکه ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب از آن خارج شود مسأله‌ای نیست و بعضی‌ها فکر می‌کنند این دریا حوض است و بر مبنای حوضچه تصمیم می‌گیرند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار