وزیر بهداشت خبر داد

تشکیل تیم کارشناسی برای بررسی و تعیین تعرفه‌های پزشکی سال 98

تهران (پانا) - وزیر بهداشت از تشکیل تیمی کارشناسی برای بررسی و تعیین تعرفه‌های پزشکی سال 98 خبر داد.

کد مطلب: ۹۰۰۳۹۷
لینک کوتاه کپی شد
تشکیل تیم کارشناسی برای بررسی و تعیین تعرفه‌های پزشکی سال 98

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، سعید نمکی با اشاره به پیامد‌های مثبت نسخه نویسی الکترونیک، بیان کرد: با نسخه نویسی الکترونیکی از مصرف بی‌رویه دارو و نسخه نویسی بیهوده و غیر منطقی پرهیز می‌‌شود و پزشک با توجه به پرونده بیمار، داروی اختصاصی و بدون عارضه برای او تجویز می‌‌کند، همچنین متوجه می‌شویم که چه میزان از دارو‌های ایرانی در نسخ با دارو‌های خارجی در داروخانه جابه جا می‌شوند و ما به التفاوت آنها از جیب بیمار پرداخت می‌شود.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه در بهار سال آینده با ایجاد زیرساخت لازم، پرونده الکترونیک سلامت نهادینه می‌‌شود، تصریح کرد: نسخه نویسی به عنوان گام مثبت در نظام سلامت تلقی می‌‌شود که امروز در ۳۱ استان این فرآیند به صورت نمادین کلید خورد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه یکی از راهکارهای ایجاد شفافیت در تمام جهان، ایجاد دولت الکترونیک است، گفت: یکی از ابعاد الکترونیکی شدن دولت، نسخه نویسی الکترونیکی است. با نسخه نویسی الکترونیکی، یک بیمار در یک روز نمی‌‌تواند از سه پزشک سه نسخه متفاوت بگیرد و ممکن است، تهیه بعضی از این داروها نیز از بازار آزاد صورت بگیرد، درحالی که هزینه آن از بیت ‌المال صرف می‌شود.

نمکی ادامه داد: با نسخه نویسی الکترونیک، نسخه نویسی غیر علمی و غیر منطقی افشا می‌‌شود و پزشکان به سمت نسخه نویسی منطقی و علمی پیش خواهند رفت. اگر پزشکی غیر از این عمل کند، آشکار شده و از طریق مراجع ذی صلاح با آن برخورد خواهد شد. همچنین، هزینه‌ها شفاف می‌شوند و در صورتی که دارویی که مشابه خارجی آن در داروخانه به فروش رفته و مابه التفاوت آن از بیمار اخذ شده باشد، با استفاده از نسخه نویسی الکترونیک افشا خواهد شد.

وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره تهاتر بدهی بانک‌ها به برخی شرکت‌های تجهیزات پزشکی و اشخاص حقوقی، گفت: این موضوع درحال پیگیری است و روز گذشته در جلسه با معاون سازمان برنامه و بودجه در وزارت بهداشت، این موضوع مطرح و تاکید شد.

نمکی ادامه داد: امیدواریم با گرفتن بخش اعظم بدهی‌های وزارت بهداشت از تامین اجتماعی و سایر بخش‌ها، قسمت عمده‌ای از بدهی‌های شرکت‌های تجهیزات پزشکی را وصول کنیم.

وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره تعرفه‌‌های پزشکی ۹۸ مطرح کرد: در این راستا، یک تیم کارشناسی متشکل از انجمن‌‌های علمی پزشکی، نظام پزشکی، بخش خصوصی و وزارت بهداشت را بسیج کرده‌ایم تا اعداد و ارقام‌ را استخراج کنند، اما باید توجه داشت که سال ۹۸ سال سختی است و همکاران ما در بخش خصوصی نباید انتظار سود کلان داشته باشند اما از طرفی، باید جوانب انصاف را نیز رعایت کنیم که تعرفه‌ها به گونه‌ای تدوین شوند که ارائه خدمات برای بخش خصوصی زیان‌ده نباشد. این اقدام با مکانیزم معقول و منطقی پیش می‌رود و تا پایان هفته آینده به جمع‌بندی خوبی خواهیم رسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار