بطحایی: بخشی از 2 ساعت برنامه ویژه مدرسه به آموزش زبان‌ محلی اختصاص یابد

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش در برنامه بوم مهم‌ترین عامل موفقیت مدرسه را، آموزش و پرورش دانست و تاکید کرد تا زمانی که مدرسه روی پای خود نایستد نجات پیدا نمی‌کند.

کد مطلب: ۹۰۰۳۱۰
لینک کوتاه کپی شد
بطحایی: بخشی از 2 ساعت برنامه ویژه مدرسه به آموزش زبان‌ محلی اختصاص یابد

سیدمحمد بطحایی در همایش ملی برنامه ویژه مدرسه (بوم) که صبح امروز در باشگاه فرهنگیان تهران برگزار شد٬ به عملیاتی‌شدن طرح ویژه مدرسه از سوی سازمان پژوهش اشاره کرد و گفت: «مهم‌ترین آفت یک‌ سازمان این است که خود را با نیازهای جدید انطباق ندهد. شرط حیات هر سازمان توجه به نیازهای جدید است.»

او به حدیثی از امام علی درباره توجه به نیازهای جدید اشاره کرد و گفت: «در حوزه‌های برنامه‌ریزی نیز این نکته بسیار مهم است. تغییر، شرط بقا برای یک سازمان است. نظام آموزش و پرورش ما اگر درک واقع بینانه‌ای از تغییر نداشته باشد و نیازهای خود را با نیازهای جدید جامعه تطبیق ندهد محکوم به شکست است.»

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «اگر آموزش و پرورش می‌خواهد به نظام آموزش و پرورش به چشم بیاید و جامعه برای آن حساب باز کنند باید در خود تغییر ایجاد کند. اگر این تغییرات انجام نشود مطمان باشید پایگاه و اقبال اجتماعی خود را از دست خواهد داد و نمی‌تواند در آینده کشور موثر باشد.»

لزوم عملیاتی‌کردن مطالعات چهل سال گذشته در حوزه آموزش و پرورش

بطحایی گفت: «اگر امروز دانش‌آموزان از مدرسه فراری هستند و بعد از زنگ مدرسه با خوشحالی آن جا را ترک می‌کنند به این دلیل است که ما نتوانستیم خود را با نیازهای جامعه تطبیق دهیم. امروز وقت آن است که به تدریج همه مطالعاتی که در چهل سال گذشته انجام شده است٬ عملیاتی شود.»

وزیر آموزش و پرورش بر انجام و اجرای شش چرخش‌ اصلی در برنامه درسی ملی تاکید کرد و گفت: «طبق این برنامه نظام برنامه‌ریزی درسی باید از نظام کاملا متمرکز به سمتی حرکت کند که مشارکت تمام ارکان تعلیم و تربیت را به دنبال داشته باشد.»

سیدمحمد بطحایی مدرسه‌محوری را تنها راه نجات آموزش و پرورش دانست و گفت: «ما نباید به مدرسه از بالا دستور دهیم و مدرسه را به یک موجود کر و لنگ و کور تبدیل کنیم. مدرسه باید روی پای خود بایستد و از ابتکار و خلاقیت خود استفاده کند. در همین زمینه دستور داده‌ام که از این به بعد بخشنامه‌ها فقط باید با امضای وزیر و امضای مدیرکل به مدرسه ارسال شود.»

مدیر مدرسه باید کاربلد و امیدوار و متکی به خود باشد

بطحایی مهم‌ترین عامل موفقیت مدرسه را اجرای برنامه بوم دانست و گفت: «تا زمانی که مدرسه روی پای خود نایستد نجات پیدا نمی‌کند. در گام اول همه سرمایه‌گذاری‌ها باید بر روی مدیر مدرسه باشد. کلید عبور از همه موانع مدیر مدرسه است. مدیر مدرسه باید کاربلد و امیدوار و متکی به خود باشد.»

او همچنین برنامه ویژه مدرسه را فرصت مناسبی برای پاسخگویی به مطالبه افکار عمومی درباره مناطق بومی و محلی به شمار آورد و افزود: «بخشی از این 2 ساعتی که در برنامه ویژه مدرسه در نظر گرفته‌ایم را به آموزش ادبیات و زبان‌های بومی و محلی اختصاص دهیم.»

وزیر آموزش و پرورش در پایان گفت: «البته باید حواسمان باشد که زبان فارسی در برخی مدارس ابتدایی ما با مشکل مواجه نشود. بچه‌ها در مدارس مناطق دو زبانه فارسی صحبت کردن را بلد نیستند. این مهم‌ترین وظیفه‌ای است که همکارانم در معاونت ابتدایی باید مورد توجه و نظارت قرار دهند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار