حضور وزیر آموزش و پرورش و وزیر ارتباطات در جشنواره کودک آنلاین

تهران (پانا) - مراسم آیین انتخاب جشنواره کودکآنلاین دقایقی پیش با پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و قرائت آیاتی از قرآن مجید در سالن شهید قندی وزارت ارتباطات آغاز شد.

کد مطلب: ۹۰۰۱۴۸
لینک کوتاه کپی شد
حضور وزیر آموزش و پرورش و وزیر ارتباطات در جشنواره کودک آنلاین

در ابتدای این مراسم کلیپ معرفی اهداف و دغدغه های کودکآنلاین با اشاره به خاطرات نسل‌های مختلف از برنامه‌های تلویزیونی دوران کودکی و رسانه‌های مدرن کودکان امروز و روند برپایی جشنواره کودکآنلاین از ابتدا تاکنون پخش شد.

در ادامه حبیب میدانچی مجری این مراسم به همراه پسرش روی صحنه آمد و با تبریک فرارسیدن ایام ماه رجب و تسلیت به مناسبت شهادت امام هادی (ع)، به معرفی جشنواره کودکآنلاین پرداخت و در ادامه انیمیشنی درباره ارتباط کودک با فضای مجازی بر اساس نشانه ‌ها و تعریف‌های کودکآنلاین روی پرده رفت.

در این مراسم محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمد بطحائی وزیر آموزش و پرورش و احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران و برخی از هنرمندان سینما و تئاتر ایران حضور دارند

سیدجمال هادیان دبیر جشنواره کودکآنلاین روی صحنه رفت و در سخنان خود ضمن خیرمقدم به حاضران گفت: چند نفر رقابت داشتند برای اختراع چرخ خیاطی، اما فردی که موفق به اختراع این ابزار شد، صنعت مدرن پوشاک را با یک ایده تازه رقم زد و این یعنی یک تفکر معکوس جهت ایده پردازی. بعضی وقت‌ها بزرگ‌نمایی سبب خلق ایده می‌شود و برخی اوقات کوچک‌نمایی. تباین و مجاورت و طراوت راهکارهای دیگر ایده‌پردازی است. مهندسی ایده این روش‌ها را پیشنهاد می‌کند. هر بذری که کاشته می‌شود، ظرفیت دارد و باید مراقبت شود. کودکآنلاین یک ایده بود و با همه ایده ها متفاوت بود. شاید بعضی‌ها باورشان نشد اما خوشحالیم از سراسر کشور به ما ایده رسید و کارشناسان از حوزه های مختلف 1120 ایده و فیلم را که به دبیرخانه جشنواره رسیده بودند مورد بررسی قرار دادند. امروز به ایده‌های برتر رسیدیم و از فردا به فاز سوم جشنواره می‌رسیم.

او در سخنان خود از همراه اول و علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی به سبب حمایت‌هایشان برای به بار نشستن ایده کودکآنلاین تشکر کرد و بر این نکته تاکید کرد که این جشنواره به عنوان یک حرکت خلاقانه، به بحث تولید محتوا وارد نکرد و تنها بستر ارائه آثار را فراهم کرد.

در ادامه کلیپی از فیلم های ارائه شده در بخش فیلم کوتاه جشنواره کودکآنلاین پخش شد و اعلام شد که فیلم های منتخب در مراسم اختتامیه جشنواره در بهار 98 معرفی خواهد شد و به نمایش درخواهد آمد. سپس کلیپ انیمیشن دیگری از دنیای وبی برای حاضران پخش شد.

در بخش بعدی مراسم حسین شیخ الاسلامی دبیر کمیته علمی و محتوایی جشنواره از سوی هیأت انتخاب روی صحنه رفت.
وی با اشاره به سختی‌های انتخاب آثار این رویداد هنری گفت: امشب شاهد آغاز به کار شتاب‌دهنده برای زنجیره صنایع خلاق هستیم. برای خود من به عنوان یک دهه شصتی، امروز یک روز رویایی است چون احساس می‌کنم نسل بعدی ما، نسل کودکانی که امروز در حال رشد هستند آینده بهتری خواهند داشت چون متولیان در حال فکر کردن و تلاش برای ترسیم آینده مطلوب برای کودکان هستند و ثروت‌ستیزی جای خود را به یافتن ایده برای تولید ثروت داده است.

وزیر ارتباطات: برای رسیدن به اقتصاد پویا باید به سمت زنجیره پلتفرمی برویم

در ادامه محمدجواد آذری جهرمی با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره کودکآنلاین گفت: فضای جامعه ما با 13 میلیون مخاطب کودک و نوجوان مواجه است. نسلی که با فضای مجازی زندگی می‌کند و آسیب‌پذیرترین قشر در این فضا است. اگر برای این نسل متناسب با شرایط فرهنگی اجتماعی جامعه فکر نکنیم، آینده این نسل را از دست خواهیم داد. راهکار ما تاکنون منع دسترسی به فضای مجازی بوده و از آنجا که به لحاظ داشتن قابلیت محتوایی و ظرفیت هنرمندان توانا، حرف برای گفتن داریم، باید راهکار درست را برگزینیم.

وزیر ارتباطات با اشاره به نقش پلت‌فرم ها در این مسیر گفت: ما باید سکوسازان را تشویق کنیم؛ چون برای رسیدن به اقتصاد پویا باید به سمت زنجیره پلتفرمی برویم. تولید محتوا و جامعه مخاطب اهمیت دارد و ترویج، محله سوم این زنجیره است و در این راه باید قابلیت سمن ها را شناخت.

آذری جهرمی لزوم آشنایی والدین با نرم افزارها و مدیریت والدین را گوشزد کرد و با تشکر از همه کسانی که در ایجاد زنجیره کودکآنلاین کمک کردند، گفت: ما در برابر کودکان و آینده کشور مسئول هستیم و امیدوارم ثمره تلاش همه شما، متضمن آینده کودکان باشد.

در بخش دیگری از این مراسم دکتر فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی در بخش دیگر مراسم روی صحنه رفت.

ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی در بخش دیگر ی از این مراسم گفت: کودکان قاعده هرم جمعیتی استفاده کننده از فضای مجازی کشور هستند. آنها با حجم بزرگی از خیال و تصور زندگی خود را شروع می کنند و با پلتفرم ها زندگی می کنند و با سیمولاتورها ادامه می دهند. در این حوزه بازارها فاقد مرز هستند و بدون اجازه دولت ها می توانند فتح شوند.

وی ادامه داد: در تعریف مدرن از قدرت باید اقداماتی مثل کودکآنلاین را داشته باشیم هرچند نواقص زیادی داریم. درست است کیفیت کالای خارجی بهتر است و خاستگاه تکنولوژی از آن خارجی هاست اما باید برای بومی سازی حرکت کرد و کارشناسان با کمک بخش خصوصی به سمتی بروند که بتوان زمینه رقابت را ایجاد کرد. در این راه باید به عامل مهم مغزافزار و قدرت خلاقه مردم و نسل جوان اعتماد کرد.

فیروزآبادی گفت: ما در شورای عالی فضای مجازی اقداماتی را در این زمینه آغاز کرده ایم که از آن جمله تأمین بیمه فعالان این حوزه است.

در بخش اهدای جوایز آیین انتخاب، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، دکتر محمدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت ارشاد، دکتر احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، دکتر ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی، سیدجمال هادیان دبیر جشنواره و شاهین آرپناهی از همراه اول روی صحنه حاضر شدند. همچنین پارسا شناسی، رضا ترخانی،لیلی محمدی، پرهام اسماعیلی به نمایندگی از کودکان روی صحنه رفتند.

مدیران مسىول اپلیکیشن های تاچستان، نبات، مداد و آیوتون در بخش اول اهدای جوایز روی صحنه رفتند و جوایز این بخش اهدا شد.

در ادامه نوبت به اهدای جایزه‌ به صاحبان ایده های برتر جشنواره رسید و‌ جوایز صاحبان 20 ایده برگزیده به شرح زیر اهدا شد:

مهدی خرمیان برای جنگل آبی
نیما میربابایی برای تنها ماموت دنیا
محمد صادق لواسانی برای آقای اه
پوریا عبدالهی چهاردانگه برای بازنوازی و تصویرگری آهنگ های کلاسیک جهان
مهدی شاه پیری برای دارالوحوش
ایمان محمدامینی برای پیت و بمبو
وریا نیک منش برای چل دیو
پریسا شمس برای خبیث های قطب شمال
رضا احمدیاری برای سبزیجات خنگول
سیدنوید سیدعلی اکبر برای دوقلوهای خل و‌چل و مامان طوطی و بچه طوطی و شکم کله و کله شکم (2اثر)
اعظم مهدوی برای گوشت و پیاز و دمبه (2اثر)
وحید گلستان برای خوره ها
میثم زیدی برای به همین سادگی
پوپک کفیلی برای دفتر سیاستگذاری در امور داخلی
اسدالله دیانتی برای بوگولو
کورش مشهدی برای سال صفر
محسن شیری برای ایربراش
سعید ترخانی برای غاز کارآگاه

در پایان سیدجمال هادیان دبیر جشنواره اظهار داشت همه 44 ایده قابلیت تولید داشتند وعلاوه بر 20 ایده انتخاب شده در آیین انتخاب، 24 ایده دیگر نیز در صورت ایجاد شرایط و همکاری حامیان جشنواره می توانند به مرحله تولید برسند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار