نشست علمی- خبری برگزاری هزاره ابوریحان بیرونی برگزار شد

ولایتی: حکیم ابوریحان بیرونی یکی جامع‌ترین دانشمند تراز اول تمدن اسلامی بود

تهران (پانا) - نشست علمی- خبری برگزاری هزاره ابوریحان بیرونی بعدازظهر امروز شنبه ۱۸ اسفند ۹۷ با حضور آقایان دکتر علی اکبر ولایتی، دکتر حسن بلخاری و دکتر مهدی محقق در تالار آیینه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

کد مطلب: ۹۰۰۱۴۷
لینک کوتاه کپی شد
نشست علمی- خبری برگزاری هزاره ابوریحان بیرونی برگزار شد

مهدی محقق استاد دانشگاه و رئیس هیئت مدیره انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در آغاز با اشاره به جایگاه ابوریحان بیرونی در جامعه اسلامی گفت: ابوریحان از شخصیت های برجسته جهان اسلام است. او کتاب التفهیم خود در نجوم را به سفارش ریحانه دختر حسین خوارزمی نوشته که نشان از درجه علمی زنان در جامعه آن زمان داشته است.
این نویسنده و محقق ادامه داد: کتاب الاثار الباقیه همه جشنها و عیدهای ملل مختلف را آورده که جنبه گاهشماری دارد. کتاب دیگر او التحقیق ماللهند است که برای نوشتن آن به زبان هندی مسلط شد و پای درس بزرگان آن مملکت نشست تا در نهایت بتواند این کتاب را بنویسد.
وی ادامه داد: ابوریحان در کتابی هم آثار زکریای رازی و هم کتابهای خودش را فهرست کرده است. به قول کتابداران امروزی او هم فهرست کرده و هم تقسیم بندی علوم کرده است. کتاب فهرست ابوریحان را من تصحیح و ترجمه کردم که در انتشارات دانشگاه تهران چاپ شد.
محقق گفت: در همین کتاب ابوریحان به خوابی که دیده اشاره می کند. و می‌گوید«وقتی شصت ساله بودم بیماریهای متعدد گریبانگیرم شد. شبی در خواب دیدم کوشش دارم ماه نو را ببینم ولی به لحاظ ضعف بدنی نمی توانستم ببینم. شخصی به من گفت چرا اینهمه کوشش میکنی که تو ماه را ۱۷۰ بار دیگر خواهی دید.»
محقق ادامه داد: سال‌ها بعد غضنفر تبریزی در کتاب خود راجع به این بحث می‌کند که رویای ابوریحان رویای صادقه است.
حسن بلخاری استاد دانشگاه و مدیر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی درباره ابوریحان و برگزاری هزاره ابوریحان گفت: سال آینده این برنامه برگزار می‌شود که طی آن ده کتاب ابوریحان چاپ می‌شود. یک مسابقه برگزار می‌شود و تندیس ابوریحان ساخته خواهد شد و در نهایت امیدواریم مقبره ابوریحان در عزنین را تعمیر و بازسازی کنیم.

علی اکبر ولایتی رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی سخنران دیگر این نشست بود که به تشریح جایگاه ابوریحان بیرونی میان دانشمندان جهان اسلام پرداخت.

ولایتی:مسلمانان هزار سال پرچمدار تمدن بودند

رئیس هیأت موسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: حکیم ابوریحان بیرونی از جمله جامع‌ترین دانشمندان تراز اول تمدن اسلامی بود.
نشست خبری همایش بین‌المللی هزاره ابوریحان بیرونی با حضور دکتر علی‌اکبر ولایتی رئیس هیأت موسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر مهدی محقق رئیس هیأت مدیره انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و دکتر حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی عصر روز شنبه 18 اسفندماه در محل انجمن برگزار شد.
ولایتی در این نشست ضمن قدرانی از تلاش ها و زحمات استاد گرانمایه دکتر محقق و دکتر بلخاری در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با بیان اینکه جرج سارتن یکی از نویسندگان تاریخ علم هر بخش از قرون مختلف اسلامی را به نام برجسته‌ترین دانشمند آن قرن معرفی می کرد، گفت: سارتن در نامگذاری قرن پنجم، بین شیخ‌الرئیس و ابوریحان بیرونی تردید داشت که در نهایت حکیم ابوریحان بیرونی را به خاطر این که اهل تجربه و دقت بود و تا از مطلبی اطمینان حاصل نمی کرد، آن را نمی‌پذیرفت، به این حکیم بزرگ اختصاص داد.
رئیس هیأت موسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی افزود: حکیم ابوریحان بیرونی به زبان‌های متعددی همچون سانسکریت، فارسی، عربی و خوارزمی (شعبه ای از زبان فارسی) و یونانی تسلط کامل داشت و تألیفات و کتاب‌های این حکیم بسیار ارزشمند و از کتب فلسفی معنوی برجسته است.
دکتر ولایتی با تأکید بر اینکه حکیم ابوریحان بیرونی منجم، ریاضیدان و تقویم شناس برجسته و بزرگی بود، گفت: محمود غزنوی تصمیم به قتل او به خاطر تشیع و ارادتش به اهل بیت (ع) داشت، اما از آنجایی که ابوریحان بیرونی منجمی بزرگ بود و به احکام نجوم اشراف کامل داشت، از تصمیم خود منصرف شد و او را همراه خود به غزنین برد و ابوریحان بیرونی نیز در این سفر ضمن فراگیری زبان سانسکریت و علوم روز موفق به نگارش کتاب های ارزشمندی گردید.
رئیس هیأت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه حکیم ابوریحان بیرونی از جمله جامع‌ترین دانشمندان تراز اول تمدن اسلامی بود، اظهار داشت: اگر بخواهیم 5 دانشمند جامع الاطراف که در تمدن اسلامی جامع عمل می‌کنند نام ببریم، قطعاً باید یکی از آنها ابوریحان بیرونی باشد که به اهل بیت(ع) علاقه داشت.
ولایتی اظهار داشت: مسلمانان هزار سال پرچمدار تمدن بودند و در قرون وسطی که اروپایی‌ها در تاریکی بودند، مسلمانان 1100 ریاضی دان در تاریخ تمدن اسلام و 14 هزار متن پزشکی که نقش مهمی در طب داشت، داشتند.
دکتر حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی نیز در این نشست گفت: بنا بر روایات و تحقیقات اخیر حکیم ابوریحان بیرونی دوم رجب سال 440 هجری قمری وداع گفتند که به تاریخ امروز هزارمین سال درگذشت این دانشمند برجسته است.
وی افزود: از آنجایی که دکتر ولایتی دغدغه احیاء و حفظ تمدن ایرانی اسلامی را دارند، تصمیم گرفتیم با استفاده از امکانات عظیم دانشگاه آزاد اسلامی و پتانسیل های بالقوه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، همایش بین‌المللی هزار ابوریحان بیرونی را در سال 98 برگزار کنیم.
دکتر بلخاری ادامه داد: تجدید چاپ کتابهای حکیم ابوریحان بیرونی، ساخت پیکره و تندیس، ساخت و بازسازی مقبره بزرگان و دانشمندان از جمله اقداماتی است که در راستای حفظ تمدن اسلامی صورت گرفته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار