میرحمایت میرزاده: بین هنرستان‌های فنی و حرفه ای و کاردانش نباید دیوار باشد

تهران (پانا) - سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی معتقد است بین هنرستان‌های فنی و حرفه ای و کاردانش نباید دیوار باشد.

کد مطلب: ۹۰۰۱۱۷
لینک کوتاه کپی شد
میرحمایت میرزاده: بین هنرستان‌های فنی و حرفه ای و کاردانش نباید دیوار باشد

میرحمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در برنامه پرسشگر در مخالفت با گزاره " نظام آموزشی ما بیمار است" گفت: نظام آموزشی ما تئوری محور است، نگوییم بیمار است. هر آموزشی مفید است ولی آموزش‌های کنونی تئوری محور است و دانش‌آموز و دانشجوی سرگردان، تحویل جامعه می‌دهد.

او افزود: اکنون با مدرک‌گرایی نیز روبروییم. سیستم مهارت گرا هم هزینه بر تر و هم زمانبر است و هم کمتر به سمت مدرک گرایی می‌رود. در حالی که اکثریت را به سمت مدرک گرایی سوق می‌دهیم و پز نمره و مدرک بیشتر و در استخدام ها نیز بیشتر مورد توجه است.

میرزاده با بیان اینکه آموزش‌های آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها آموزش رسمی و آموزش‌های سازمان فنی و حرفه ای آموزش غیررسمی است گفت: در هرصورت باید مهارت در مدرک دادن ها اصل مهم باشد.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با اشاره به قانون مصوب نظام جامع آموزش و تربیت مهارتی و فنی و حرفه ای نیز گفت: شاهد موازی کاری‌هایی در بین دستگاه‌ها بودیم در این قانون قصد داشتیم شورای عالی مهارت زیرنظر معاون اول رئیس جمهور تشکیل شود و دستگاه‌های مربوط عضو آن شوند و دبیرخانه آن در سازمان فنی و حرفه ای تشکیل شود. ولی گلایه داریم که بیش از یک سال است به دولت ابلاغ شده اما حتی یک جلسه نیز تشکیل نشده است. باید شورا تشکیل شود تا جلوی موازی کاری ها را بگیرد.

میرزاده ادامه داد: این عدم تشکیل شورا، سهل انگاری است. اگر بحث کنکور بود کار سریع انجام می‌شد اما مهارت اولویت ندارد، ما سه بار مکتوب، پیگیری کردیم. فراکسیون مهارت را تشکیل دادیم و مسئولین را در مجلس می‌خواهیم و باید پاسخگو باشند. تا وقتی مهارت اولویت نباشد معضل اشتغال حل نخواهد شد. ما در بعد قانونگزاری مشکل نداریم اما قبول داریم در بعد نظارت بر اجرای قانون خوب عمل نکردیم.

او با اشاره به اینکه عدم استفاده بهینه از امکانات موجود مشکلات اصلی ماست، درباره گواهی صلاحیت حرفه ای و فنی برای کسب شغل اظهار کرد: باید شکل مصاحبه برای استخدام و پذیرش که اکثرا تئوریزه هستند را تغییر دهیم. 80درصد مشکل به عدم وجود اراده لازم برمی‌گردد نه قانون گذار. میشود آموزش و پرورش با صراحت آزمون تیزهوشان را حذف و رسانه ملی از بار تبلیغات کنکوری بکاهد؟ بلید تغییرات را از همینجاها شروع کرد.

میرزاده تاکید کرد: بین هنرستان‌های فنی و حرفه ای و کاردانش نباید دیوار باشد و دوم اینکه آموزش و پرورش باید آمایش سرزمینی را انجام دهند و رشته های هنرستان متناسب با شرایط همان منطقه باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار