مدیرکل سازمان نوسازی اصفهان در گفت‌وگو با پانا:

102 کلاس خشتی و گلی استان اصفهان تا مهر 98 برچیده می‌شود

تهران (پانا) - مدیرکل سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس اصفهان از وجود 102 کلاس خشتی و گلی در این استان و جمع‌آوری و حذف آنها تا مهرماه سال 1398 خبر داد.

کد مطلب: ۹۰۰۰۹۵
لینک کوتاه کپی شد
102 کلاس خشتی و گلی استان اصفهان تا مهر 98 برچیده می‌شود

سیدمهدی میربد در گفت‌وگو با خبرنگار پانا به شاخص‌ها و ویژگی‌های مدرسه ایرانی با معماری ایرانی اشاره کرد و گفت: «سیاست سازمان نوسازی مدارس برای طراحی مدرسه، امنیت دانش‌آموزان و ... است، ابتدا باید در این باره صبحت کنیم و بعد سراغ پارامترهای مدرسه ایرانی برویم. پارامترهای مدرسه ایرانی اسلامی لزوما کپی‌برداری از کارهایی که 200، 300 یا 400 سال پیش انجام شده است نیست، معنایش انتقال آن مفهوم است، انتقال آسایش و آرامش دانش‌آموزان، احساس امنیت و شادابی در فضا است. اگر بتوانیم اکنون مدارسی بسازیم که احساس امنیت، شادابی، خلاقیت و پویایی را در بچه‌ها تقویت کند به همان معماری می‌رسیم.»

او ادامه داد: «برخی از این مفاهیم در قالب دستورالعمل‌ها ابلاغ می‌شود که برای هر دانش‌آموز چقدر فضا باید وجود داشته باشد، فضای صف جمع چگونه باید باشد و ... و بخشی دیگر در مصالح خود را نشان می‌دهد که از چه المان‌هایی در طراحی فضا استفاده کنیم، این‌ها در کنار هم یک پازل را تشکیل می‌دهد که ما اگر این شاخصه‌ها را داشته باشیم می‌گوییم معماری ایرانی و اسلامی. اسلامی هم معنایش این نیست که با کاشی‌کاری خاص و خطوطی که سخت خوانده شود کاری کنیم که به بچه‌ها حس مسجد دست دهد. معماری اسلامی هم پویایی، تفکر، فضای مباحثه و دورهمی و ... را تداعی می‌کند، این نیست که بگوییم مدرسه باید حجره حجره باشد.»

مدیرکل سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس اصفهان افزود: «حال اگر بخواهیم بگوییم که ما فضایی شامل همه این پارامترها را داریم یا می‌خواهیم داشته باشیم شاید واقعا امکان‌پذیر نباشد. محدودیت‌هایی وجود دارد، در فضای شهری زمین محدود، اصول شهرسازی، ارتفاع مشخص، همسایه‌ها و ... را باید رعایت کنیم. بنابراین نمی‌توانیم حتی اگر بخواهیم هم چنین مدرسه‌ای را با همه این المان‌ها داشته باشیم. یعضی هم می‌گویند معماری مثلا این مدرسه بیشتر از اینکه اسلامی باشد غربی است، قرار نیست معماری غربی هم در تضاد با معماری ایرانی اسلامی باشد. در نشریاتی که به ما می‌دهند که باید بر این اساس مدرسه بسازید مهندسان این را برای ما مشخص کرده‌اند که کلاس در این مقطع این متراژ و کارگاه به این صورت و ... باشد و عینا ما آن را رعایت می‌کنیم.»

میربد درباره رضایت‌نداشتن برخی از دانش‌آموزان از فضاهای آموزشی هم گفت: «برای سازمان نوسازی همین که بچه‌ها اعلام رضایت از فضا نمی‌‌کنند دلیل نمی‌شود ما در ساختمان‌سازی تغییرات انجام دهیم. ما باید ضوابطی را رعایت کنیم و در محیط‌های مختلف برای ساخت بنای مدرسه شرایط فرهنگی، اقتصادی، محلی، آب‌وهوایی، جنسیت، مقطع و ... را رعایت کنیم.»

او به سابقه شروع استانداردسازی فضاهای آموزشی اشاره کرد و گفت: «استانداردسازی فضاهای آموزشی و بودجه آن بعد از حادثه شین‌آباد در بودجه وارد شد، آیا واقعا باید این اتفاق بیافتد که ما وارد چنین مباحثی شویم؟ اکنون باید بگوییم که نباید بخاری نفتی در کلاس باشد؟ البته اگر قدیمی‌ها این کار را نمی‌کردند به این معنا نیست که اشتباه می‌کردند، خیر آن زمان ضرورت نبوده و اکنون ضرورت این است که سیستم‌ها استاندارد شود.»

مدیرکل سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس اصفهان ادامه داد: «باید در معماری همه زوایا را نگاه کرد تا مشکلی پیش نیاید، باید پنجره‌ها کوچک باشد تا دانش‌آموزان هم امنیت داشته باشند و هم اینکه نیاز به حفاظ نداشته باشند که باعث شود قیافه معماری از بین برود و بچه‌ها هم بگویند انگار در زندان هستیم. البته ایرادهایی همیشه وجود دارد، شاید ده سال دیگر به کارهایی که اکنون انجام می‌دهیم نقد داشته باشیم و ایرادهایش را بگوییم.»

میربد از اهمیت فضای آموزشی برای همگان در حال حاضر ابراز خوشحالی کرد و گفت: «بسیاری از مدارس ما اکنون متفاوت از آن مدارس قبلی اتوبوسی با یک راهرو و کلاس‌ها در اطراف، ساخته شده‌اند و می‌شوند، اینکه این معماری متفاوت رویکرد خوبی بوده یا نه قضاوت‌ آن هم با ما است و هم کاربران. اما چرا امروز مدارس اهمیت پیدا کرده‌اند چرا ده سال پیش بحثی درباره آن نمی‌شد؟ این نشان می‌دهد که ما به رکنی رسیده‌ایم که به یک فضای بسیار مهمی به اسم فضای فیزیکی بپردازیم که خود یک بازوی آموزش و پرورش است. استاندارد، مکان‌یابی، امنیت، فضای سبز و ... این‌ها نشان می‌دهد که امروز ما فضایی متفاوت از آنچه 20 سال پیش بوده است، می‌خواهیم.»

سیستم گرمایشی 66درصد فضاهای آموزشی استان اصفهان استاندارسازی شده است

او بر حرکت سخت‌افزار و نرم‌افزار آموزش و پرورش در کنار هم تاکید کرد و گفت: «یکی از ایرادات کار ارزیابی کم ما بعد از ساخت پروژه‌ها است. خوشبختانه در استان اصفهان حدود 20 مدرسه متفاوت از مدارس قبل ساخته شده‌اند. مدرسه ایرانی اسم یک محصول نیست بلکه هدف است می‌خواهیم بدانیم در مدارسی که می‌سازیم پارامترهایی که به کار می‌بریم چقدر ما را به این مفهوم نزدیک می‌کند. اما مطمانا برای رسیدن به این غایت راه طولانی در پیش داریم.

مدیرکل سازمان نوسازی مدارس استان اصفهان حدود 29 درصد مدارس این استان را جزو مدارس تخریبی دانست و گفت: «در استان اصفهان 70 مدرسه خطرآفرین داریم، در این مدراس به دلیل فرونشست‌هایی به خاطر آب‌های زیرزمینی و ترک خوردگی و ... دانش‌آموز تحصیل نمی‌کند. ما در اصفهان 102 کلاس یعنی حدود 25 تا 30 مدرسه خشتی و گلی داریم که طبق سیاست سازمان تا مهر 98 این مدارس حذف می‌شوند. این مدارس بیشتر در مناطق روستایی و دور افتاده هستند. این مدارس باید تخریب و با خاک یکسان شوند، در زمین‌شان هم یا مدرسه ساخته شود و یا ... . در استان اصفهان 66 درصد فضاها را به سیستم گرمایشی استاندارد مجهز کرده‌ایم اما هنوز حدود 9هزار کلاس درس از این امکانات بی‌بهره هستند. البته برخی از این مدارس کوچک هستند یا تعداد دانش‌آموزشان کم است، یا دورافتاده یا اصلا گاز ندارند و به همین خاطر سیستم گرمایشی آنها تاکنون استاندارسازی نشده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار