مدرسه «قصه‌های مجید» در حال فرو ریختن است

تهران (پانا) - شاید خیلی‌ها مدرسه شهید حلبیان را نمی‌شناسند، اما تا اسم قصه‌های مجید می‌آید خاطرات این مدرسه هم مرور می‌شود، مدرسه‌ای صدساله در اصفهان که دیگر امروز حال خوشی ندارد.

کد مطلب: ۹۰۰۰۶۴
لینک کوتاه کپی شد
مدرسه «قصه‌های مجید» در حال فرو ریختن است

پرویز پیکری: روایت‌های مختلفی درباره قدمت این مدرسه وجود دارد، عده‌ای قدمت آن را به سال 1305 و عده‌ای حتی بیشتر عقب می‌روند و می‌گویند در سال‌های 1280 ساخته شده است، اما به هر حال شاید بتوان گفت صد سال از عمر این بنا می‌گذرد، پیر و فرسوده شده و کمر خم کرده است. ستون‌های چوبی آن دیگر توان نگه‌داشتن این بار را ندارند. خشت‌‌ها از لای گل‌ها بیرون آمده‌اند و با فشار دست می‌افتند.

مدرسه شهید حلبیان اگر زمانی به خاطر نو بودن و بزرگی آن، به خاطر طراحی زیبا و سنتی آن جلب توجه می‌کرد امروز به این دلیل که در میان برج‌های شیک اطراف آن شبیه به خرابه‌ای بیشتر نیست توجه همه را به خود جلب می‌کند. بنایی که برای بسیاری اولین شمایل مدرسه است و حتی پیش از تحصیل‌شان در «قصه‌های مجید» اولین تصورشان از مدرسه را شکل داده است حالا در حال فرو ریختن است.

این مدرسه خشت و گلی با ستون‌های چوبی در منطقه بازار اصفهان، خیابان یخچال واقع است. موسسه‌ای به نام آلیانس که کارهای عام‌المنفعه انجام می‌داده و مرکز آن در فرانسه است، این مدرسه را در سال 1305 ساخت و بنا از ابتدا هم جنبه آموزشی داشته است.

اوایل که مدرسه راه می‌افتد فقط فرزندان کلیمی‌ها در آن درس می‌خواندند و بعد از مدتی دانش‌آموزان غیرکلیمی هم به آن وارد می‌شوند. کنیسه کلیمی‌ها هم در همین مدرسه بوده است، ظاهرا تا همین چند سال گذشته نیز مراسم دعای آنها در همین مکان برگزار می‌شد. مدرسه شهید حلبیان دارای دو ساختمان آبی و سفید‌رنگ است و غیر از خانه مدیر، حدود سی کلاس درس، نمازخانه، کارگاه و آزمایشگاه دارد.

بام مدرسه قدیمی و مدام در حال ریزش است، سقف و ستون‌ها از چوب ساخته شده‌ است اما به مرور زمان ستون‌های طبقه پایین را فلزی کرده‌اند تا چند سالی بیشتر دوام بیاورد.

در قسمت قدیمی این بنا یعنی ساختمان سفیدرنگ حدود دوازده سال است که دیگر دانش‌آموزی تحصیل نمی‌کند، اما در ساختمان آبی‌رنگ تا سال گذشته دانش‌آموزان درس می‌خوانده‌اند که همان جا هم به دلیل قدمت بالای چهل سال تخلیه شده است و از آن به عنوان فضای آموزشی استفاده نمی‌شود.

این مدرسه امروز دیگر هیچ دانش‌آموزی ندارد، فقط طبقه پایین بنای آبی‌رنگ درالقرآن است و گاهی در آن کلاس‌های جانبی برگزار می‌شود. آنگونه که مدیرکل سازمان نوسازی اصفهان می‌گوید سند زمینی که این مدرسه در آن ساخته شده در ایران نیست و فقط مالکیت ساختمان در اختیار آموزش و پرورش است که آن هم به دلیل قدمت بالای بنا و جلوگیری از ریزش، چند سالی است ثبت میراث فرهنگی شده است.

سیدمهدی میربد می‌گوید سازمان نوسازی و وزارت آموزش و پرورش اجازه تعمیرات در آن را ندارند و سازمان میراث فرهنگی هم به دلیل هزینه‌های بالای تعمیرات، بنا را رها کرده و بنا با مروز زمان در حال ریزش است.

اما اکنون چیزی جز یادگاری‌های نوشته شده با گچ روی تخته سیاه افتاده بر دیوار کلاس‌های مدرسه، مربوط به سال‌های 94 و 95، چند عکس از اسکلت و قلب و مغز انسان در کلاس علوم و چند میز و نیمکت شکسته و تصویری از رزمندگان دفاع مقدس بر دیوار نمازخانه و چند کتاب دعا و رمان بر در و درون و دیوارهای کلاس‌های مدرسه شهید حلبیان باقی نمانده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار