مسعود اسکویی: در عصر اینترنت گوینده و گزارشگر حق کوچکترین اشتباه را ندارد

تهران (پانا) – مسعود اسکویی، گوینده ورزشی رادیو و تلویزیون، عقیده دارد در زمان حاضر گوینده حق کوچکترین اشتباهی را ندارد چون مخاطب به راحتی ازطریق دسترسی به اینترنت متوجه اشتباه او می‌شود؛ بنابراین داشتن تحصیلات و معلومات جزو پیش‌شرط‌های کار گویندگی است.

کد مطلب: ۹۰۰۰۳۳
لینک کوتاه کپی شد
مسعود اسکویی: در عصر اینترنت گوینده و گزارشگر حق کوچکترین اشتباه را ندارد

مسعود اسکویی، گوینده رادیو و گزارشگر، برنامه‌های ورزشی است که 50 سال عمر فعالیت حرفه‌ای خود را در رادیو گذرانده است. او جزو نخستین گوینده‌های تلویزیون است که این روزها به جز رادیو ورزش، که پایگاه اصلی اوست در چند شبکه رادیویی و تلویزیونی دیگر به عنوان گوینده به اجرای برنامه مشغول است.

این گوینده پیشکسوت ورزشی در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره ورود جوانان به حیطه گویندگی و گزارشگری رادیو در زمان حاضر می‌گوید: جوان‌های زیادی را می‌بینم که می‌خواهند به کار گزارشگری و خصوصا گزارشگری فوتبال وارد شوند. ما اخیرا برنامه‌ای برای همین افراد در رادیو ورزش تدارک دیدیم به نام «می‌خوام گزارشگر شم» در این برنامه علاقه‌مندان توانمندی‌های خود را محک می‌زنند و باهم به رقابت می‌پردازند.

اسکویی درباره پیش‌‍شرط‌های شغل گویندگی گفت: شرط اول ورود به این حرفه عشق به کار است. من همیشه به جوان‌هایی که مشتاق ورود به عرصه گویندگی هستند می‌گویم که اگر هدفشان پولدار شدن است سراغ این کار نروند؛ چون درکشور ما گویندگی جزو کارهایی نیست که پولساز باشد؛ حتی در بخش‌هایی مثل دوبلاژ هم وضع به همین منوال است. پس در درجه اول عشق به کار شرط ورود به این شغل است.

گوینده باید صدای خوبی داشته باشد

وی ادامه داد: در وهله بعدی شخصی که علاقه‌مند به کار گویندگی در رادیو یا تلویزیون است باید صدای خوبی داشته باشد. تحصیلات عالیه هم برای این کار جزو ضروریات است ولی در کنار آن شخص باید از سواد و معلومات خوبی برخوردار باشد چون امروز با زمانی که ما گویندگی می‌کردیم خیلی فرق کرده است. امروز گوینده حق کوچکترین اشتباه را ندارد چون حتی یک کودک 5-6 ساله با تبلت خود می‌تواند مچ گوینده را بگیرد؛ پس گوینده باید مطالعه بسیاری داشته باشد و با علم و اطلاعات روز پیش برود.

گوینده رادیو ورزش یکی دیگر از شرط‌های موفقیت در کار گویندگی رادیو و تلویزیون را آشنایی به زبان انگلیسی عنوان کرد و گفت: امروز کلمات بسیاری وارد زبان ما می‌شوند که گوینده باید با آن آشنا باشد و بتواند تلفظ کند. همه این شروط در کنار هم باعث می‌شود کار گویندگی در زمان حاضر کاری بسیار سخت تر از گذشته باشد و ورود به آن مستلزم داشتن پیش‌شرط‌های بیشتری خواهد بود.

تلاش برنامه‌سازان رادیویی برای ساخت برنامه‌های نوروزی باید چندبرابر شود

اسکویی در ادامه به برنامه‌های نوروزی رادیو و اهمیت این برنامه‌ها از نظر جذب مخاطبان بیشتر اشاره کرد و گفت: با توجه به تعطیلات نوروز که باعث می‌شود افراد و خانواده‌ها وقت بیشتری را در خودرو یا خانه بگذرانند، مخاطبان شبکه‌های رادیویی در این ایام پرتعدادتر خواهند بود. از طرفی شبکه‌ها سعی دارند با ساخت ویژه برنامه‌هایی که هرروز در تعطیلات نوروز پخش می‌شود این مخاطبان را حفظ کنند؛ پس هدف شبکه این است که مخاطب کانالش را تغییر ندهد و پای برنامه بماند، بنابراین تلاش برنامه‌سازان باید چندبرابر شود تا هم به لحاظ محتوایی و جذابیت برنامه‌های خود را غنی کنند. آنها سعی می‌کنند با به کار گرفتن نویسندگان بهتر برنامه‌هایی شاد و جذاب تولید کنند تا هم به شاد شدن روحیه مردم کمک کنند و هم با ایجاد سرگرمی، پیامی هم به شنونده منتقل کنند. پیام‌هایی که چه بسا اثرگذار باشد و سفر یا تعطیلات بهتری را برای هموطنان‌مان رقم بزند.

گفت‌وگو: عاطفه بزرگ‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار