انعقاد تفاهم‌نامه بازار تهاتر بین ایران و چین

تهران (پانا) - درجریان برگزاری یک نشست مشترک بین یک هیات بلند پایه چینی و گروهی ازفعالان اقتصادی داخلی، پیش‌نویس تفاهم‌نامه‌ای بین شورای سیاست‌گذاری توسعه روابط ایران و چین با بازار تهاتر ایرانیان به منظورایجاد بازار تهاتر درکشورچین تنظیم شد.

کد مطلب: ۸۹۹۹۹۴
لینک کوتاه کپی شد
انعقاد تفاهم‌نامه بازار تهاتر بین  ایران  و چین

این نشست که با حضور سیامک حجت، دبیرکل شورای توسعه تجارت بین‌المللی جوجیانگ چین، علاءالدین ختایی، مدیرعامل بازارتهاتر ایرانیان، جعفرقرایتی ستوده، دبیرانجمن تولیدکنندگان و فناوران ساختمانی، نماینده یکی از بانک‌های کشور و جمعی ازکارشناسان سرشناس اقتصادی حوزه تهاتربرگزارشد، ضمن تبیین راهکارهای توسعه همکارهای مشترک اقتصادی بین ایران وچین، شیوه نوین تامین مالی برای استفاده از ظرفیت اقتصادی طرفین مورد بررسی قرارگرفت.

علاء‌الدین ختایی، مجری طرح بازار تهاتری ایرانیان و مدیر عامل بازارتهاتر ایرانیان گفت: به دنبال رایزنی‌های صورت‌گرفته با شورای توسعه روابط ایران وچین و فراهم‌شدن زمینه برای توسعه مراودات تجاری، مقرر شد که با تاسیس یک بارتر در کشور مذکور و ایجاد یک لاین اعتباری غیرنقدی، با بهره‌گیری ازشیوه تهاتر معاملات دو کشور براساس مبادله مستقیم کالا یا خدمات از یک طرف با کالا یا خدمات طرف دیگر بدون دخالت پول انجام بگیرد.

مدیر عامل بازارتهاتر ایرانیان با یادآوری این موضوع که بازار تهاتر از جمله روشهای جدید تامین مالی است که برای رفع مشکلات نقدینگی بنگاه‌های اقتصادی ازکارآمدی بالایی برخوداراست تاکید کرد: دراین روش معاملات در آن براساس مبادله مستقیم کالا یا خدمات از یک طرف با کالا یا خدمات طرف دیگر بدون دخالت پول انجام می‌گیرد.

ختایی درباره جزییات بکارگیری این مدل اقتصادی درمبادلات اقتصادی گفت: شیوه کار به این صورت است که دو بازار تهاتر ایران و چین برای یکدیگر اقدام به گشایش اعتبارمی‌کنند و سپس براساس مبلغ مورد توافق نسبت به تبادل کالا اقدام می‌کنند و این گشایش اعتباربه مثابه تاسیس اعتباردرسیستم بانکی عمل می‌کند.

وی با تاکید براینکه تمامی فرآیند مربوط به تهاترکالا شامل مبادله، تحویل کالا، تضمین کیفیت کالا و.. به توافق طرفین می‌رسد گفت:‌ کشورهایی نظیر اکران، روسیه، بلغارستان و امارات برای انجام این شیوه نوین مالی و بهره‌گیری از این تکنولوژی اعلام آمادگی کرده‌اند و با توجه به اینکه زیرساختهای تحقق بهره‌گیری ازاین مکانیزم درکشور ما مهیا شده است پیش‌بینی می‌شود که با عملیاتی‌شدن آن، وضع مساعدی برای بهره‌مندی ازاین مکانیزم مالی فراهم شود.

ختایی درعین حال با اشاره به سبقه فعالیت بازار تهاتر درسطح بین‌المللی گفت: طی سالهای اخیر بازار تهاتر ایرانیان برای انجام این مکانیزم مالی با کشورهای مختلفی نظیرکانادا، استرالیا و.. وارد مذاکره شد اما به دلیل اینکه درکشور ما مکانیزمهای اجرایی برای نهادینه‌کردن این سیستم مالی مهیا نبود، متاسفانه امکان بهره‌گیری ازاین روش مهیا نشد این درحالی است که با رفع مشکلات مربوطه، پیش‌بینی می‌شود که امکان عملیاتی‌کردن این روش درسطح وسیع و با کشورهای مختلف فراهم شود.

ختایی همچنین درادامه برامکان‌پذیربودن مبادلات حمل نقل، توسعه مهندسی و.. ازطریق بازار تهاتر تاکید کرد و گفت : نباید تصور شود که سیستم بازار تهاتر صرفا مربوط به مبادله کالا است بلکه خدمانی نظیر حمل ونقل،مهندسی و ....نیزازطریق این بازار امکان‌پذیر است.

وی همچنین ازاجرای شیوه تهاتربه صورت پایلوت درکشورکانادا خبرداد وگفت: اجرایی مکانیزم تهاتر به صورت پایلوت درکشور کانادا با موفقیت بسیارخوبی همراه بود و استقبال بی‌نظیری از این شیوه مدرن تامین مالی درکشورمذکور صورت گرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار