رئیس اداره حراست اداره کل آموزش و پرورش کردستان:

نقش آموزش و پرورش در ساختن انسان های آگاه و پویا بر هیچ صاحب نظری پوشیده نیست

دیواندره(پانا)-نشست پایانی سال 97 راهبران آموزشی، مدیران مستقل، مدیر آموزگاران و معاون دبیران آموزش و پرورش دیواندره با حضور رئیس اداره حراست اداره کل آموزش و پرورش استان کردستان برگزار شد.

کد مطلب: ۸۹۹۶۴۱
لینک کوتاه کپی شد
نقش آموزش و پرورش در ساختن انسان های آگاه و پویا بر هیچ صاحب نظری پوشیده نیست

نشست پایانی سال 97 راهبران آموزشی، مدیران مستقل، مدیر آموزگاران و معاون دبیران آموزش و پرورش دیواندره با حضور رئیس اداره حراست اداره کل آموزش و پرورش استان کردستان برگزار شد.

مخدومی در این نشست ضمن تقدیر از زحمات مجموعه صفی و ستادی آموزش و پرورش دیواندره در خصوص نقش آموزش و پرورش در توسعه جوامع انسانی اظهار داشت: امروزه آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد اجتماعی که وظیفه تعلیم و تربیت افراد جامعه را برعهده دارد از سوی آحاد جامعه اعم از مردم، مسئولین و اندیشمندان مورد توجه و تاکید قرار گرفته است و همگی براین باور هستند که رشد و توسعه یک کشور به پرورش انسان های آگاه و برخوردار از مسئولیت بستگی دارد چیزی که در ادبیات توسعه به عنوان توسعه انسانی مطرح است بنابراین نقش آموزش و پرورش در ساختن انسان های آگاه و پویا بر هیچ صاحب نظری پوشیده نیست و همگی بر تاثیر بی بدیل آموزش و پرورش متفق القولند.

وی در ادامه گفت: اهمیت آموزش و پرورش به واسطه کارکرد هایی است که برعهده دارد و این کارکرد ها هم از جنبه فردی و هم از جنبه اجتماعی قابل بررسی است. تاکنون اندیشمندان مختلفی، آموزش و پرورش را از زاویای مختلف مورد مطالعه قرار داده اند؛ جامعه شناسان نیز آموزش و پرورش و کارکرد های آن را نیز از دیدگاه جامعه شناختی مورد بررسی قرار داده اند و کارکرد هایی برای آن در نظر گرفته اند از قبیل جامعه پذیری و فرهنگ پذیری، نظارت اجتماعی، انسجام و یگانگی اجتماعی، نوآوری و تغییرات و ... که در این نوشتار سعی می شود تنها نقش آموزش و پرورش در رسیدن جوامع به توسعه (اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی) مورد ارزیابی قرار گیرد.

رئیس اداره حراست با اشاره به نقش سواد عنوان کرد: کشور های پیشرفته با پی بردن به اهمیت نقش سواد و آموزش در امر توسعه، سرمایه گذاری هنگفتی کرده اند و توجه ویژه ای به آن مبذول داشته اند چون اعتقاد راسخی دارند که منشاء همه اختراعات و اکتشافات و پیشرفت های اقتصادی- اجتماعی را علم و پژوهش و در یک کلام آموزش و پرورش برعهده دارد و به سامان می رساند.

وی در خاتمه سخنانش با اشاره به مواردی همچون تشکیل ستاد بررسی نیازهای مدرسه، بررسی وضعیت سنوات گذشته، بهره گیری از طرفیت های اولیا، تنظیم دقیق برنامه درسی، توجه به مسائل پرورشی و فرهنگی، ترویج فرهنگ ناب ایرانی-اسلامی، ثبت دقیق اسناد و مدارک، مطالع اسناد فرادستی، دقت در انجام امور مالی، ثبت سفر های خارج از کشور حراست و مواظبت در غیبت های دانش آموزان گفت: به جرأت می توان اظهار داشت که پایه و اساس توسعه اقتصادی و اجتماعی هر کشوری را نیروی انسانی ماهر و متخصص تشکیل می دهد در واقع نیروی انسانی متخصص عامل اساسی و تکامل جوامع است چرا که با درک و شناخت علمی قوانین حاکم بر پدیده های اجتماعی و طبیعی راه تکامل و پیشرفت را هموار می سازند؛ نیروهای متخصص که محصول آموزش و پرورش پویا می باشند توانمندی جامعه را در حل مسائل اقتصادی و اجتماعی بالا برده و آهنگ و قابلیت توسعه جامعه را تقویت می نمایند و چنین نیروهایی تنها با آموزش و پرورش خوب شکل می گیرند. از ابتدای پیدایش تمدن تاکنون علم سرمایه عظیم و گرانبهای انسان ها و شاید بزرگترین نیرویی بوده است که بشر در اختیار داشته است در جهان امروز داشتن استقلال ملی، بهره مندی از توسعه و پیشرفت اقتصادی و برخورداری از رفاه اجتماعی، تنها با کمک گرفتن از نهاد رسمی تعلیم و تربیت میسر خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار