مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان گفت:

عرفان از ابعاد مهم شخصیت امام خمینی (ره)

همدان (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش استان در نشست "عشق و محبت از دیدگاه عارفان مسلمان" که در دانشگاه بوعلی سینا برگزار شد، با اشاره به ابعاد گوناگون شخصیت حضرت امام خمینی (ره)، امام راحل را یک شخصیت بزرگ پیشتاز نه تنها در مراحل علمی دانست بلکه او را در حوزه های اجتماعی و سیاسی نیز یک فرد آگاه به مسایل زمان و آشنا به درد و درمان عنوان کرد.

کد مطلب: ۸۹۹۵۷۸
لینک کوتاه کپی شد
عرفان از ابعاد مهم شخصیت امام خمینی (ره)

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان، محمد پورداود عرفان را از ابعاد مهم شخصیت امام خمینی (ره) بیان کرد که هم در آثار و هم سیره عملی ایشان نمود داشته است.

پورداود افزود: مقام عرفانی و فلسفی، فقاهت و اجتهاد، ذوق ادبی و آشنایی به لطایف کلام، آگاهی از سیاست های جهانی، اخلاق آموزنده و سازنده و مناجات های تکان دهنده نیمه شب همه و همه ابعاد گسترده شخصیت این مرد بزرگ را تشکیل می دهند.

او با اشاره به ذوق ادبی و تسلط امام (ره) بر ادبیات، گفت: اشعار امام (ره) در قالب اوزان و بحور عروضی حاوی 149 غزل، 117 رباعی، 3 قصیده، 2 مسمط، یک ترجیع بند و 31 قطعه و اشعار پراکنده است.

پورداود با بیان این که بیشترین سروده های امام (ره) در قالب غزل است، خاطرنشان کرد: غزل در تاریخ عرفان ایرانی یکی از مهم ترین قالب ها برای مضامین عرفانی است و از همین نکته می‌توان دریافت که عرفان چه جایگاهی در اندیشه امام خمینی (ره) داشته است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: غزل گل بیان عرفانی است، هرچند عرفان را مراحلی است که نه در غزل و نه در هیچ قالب بیانی بل در قلم نیاید.

پورداود با بیان این که امام (ره) در غزل هایشان جوان‌گرایی موج می زند و گسستن از خلق را مردود دانسته اند، تصریح کرد: شعر امام (ره) در راستای اهداف متعالی انقلاب اسلامی و بیان مسائل الهی است که از خواندن آن ها عطر اشعار مولانا و حافظ به مشام می رسد.

او با اشاره به تبلور آرایه های ادبی، بدیع، بیان و صور خیال توأم با زیبایی های لفظی و معنوی در شعر امام راحل (ره) گفت: علاوه بر جنبه های عرفانی، الهی و عشق معنوی جنبه های حماسی، غنایی هم در اشعار امام (ره) مشهود است.

پورداود خاطرنشان کرد: اگر اشعار امام (ره) را با توجه به سطح مفهومشان به دو دسته بیرونی و درونی تقسیم کنیم، این اشعار را باید درون‌گرا بدانیم؛ به دلیل آن که عوامل و آثار درونی بر شکل گیری شعر ایشان مؤثر بوده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: بعد از سطح مفهومی، سطح لغوی در اشعار امام (ره) یک دایره گسترده واژگانی از حوزه های لغوی قرآنی، احادیث، عربی، ابداعی، ابتاعی، عامیانه و کهن را می توان مشاهده کرد و در نهایت در بررسی سطح نحوی اشعار امام (ره) به استفاده بعضی افعال خاص مانند آمد (شد) و می نرسد (نمی رسد) برخورد می کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار