مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور حقوق شهروندی؛

آموزش حقوق شهروندی به دانش آموزان در دستور کار معلمان قرار گیرد

قزوین (پانا) - مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور حقوق شهروندی گفت: باید حقوق شهروندی را از مدرسه به دانش آموزان آموزش دهیم که وقتی مسئولیتی را برعهده گرفتند حق و تکلیف شان را به خوبی انجام دهند.

کد مطلب: ۸۹۹۱۹۲
لینک کوتاه کپی شد
آموزش حقوق شهروندی به دانش آموزان در دستور کار معلمان قرار گیرد

به گزارش روابط عمومی اداره آموزش و پرورش استان قزوین ،مهناز احمدی دستجردی» در همایش بانوان فاطمی و نخستین همایش حقوق شهروندی روز شنبه (12 اسفند) در سالن اجتماعات اداره کل تبلیغات اسلامی قزوین برگزار شد،افزود: یکی از نکاتی که کمتر در جلسات به آن پرداخته شده ابعاد مختلف زندگی حضرت زهرا (س) است.

وی اظهار داشت: حضرت زهرا (س) در دوران عمر کوتاه خود در عرصه های مختلف ایفای نقش داشتند و با وجود اینکه پدرشان آن زمان در اوج جاهلیت، مبعوث شدند و رسالت را بر دوش گرفتند ولی همه خانواده و از جمله حضرت زهرا (س) همراهی بسیاری را با پیامبر (ص) داشتند.

احمدی دستجردی ادامه داد: حضرت فاطمه زهرا (س) علاوه بر مسئولیتی که در خانواده داشتند، در مسائل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی هم ایفای نقش کرده به طوری که در مسائلی که در بین بانوان پیش می آمد در مسند قضاوت نشسته کار قضاوت را انجام می دادند و بسیاری از بانوان برای کسب علم و دانش و احکام نزد حضرت زهرا (س) می رفتند.

وی اضافه کرد: یکی از رسالت های مهم حضرت زهرا (س) تربیت معلم بود و بانوانی را آموزش می دادند و آنها هم به دیگر خانم ها آموزش می دادند و اینها مواردی است که ما باید از این بانوی بزرگوار یاد بگیریم.

این مسئول افزود:اگر بخواهیم شخصیت حضرت زهرا (س) را به مقوله حقوق شهروندی گره بزنیم، این بانوی بزرگوار در نوع دوستی شاخص بودند؛ از مصادیق مهم حقوق شهروندی مسئولیت اجتماعی است و نوع دوستی از مصادیق مسئولیت اجتماعی است که به عینه در زندگی حضرت زهرا (س) وجود داشت.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور حقوق شهروندی گفت: حقوق شهروندی مسئولیت متقابل ملت و دولت در برابر یکدیگر است که این مسئولیت هم حق و هم تکلیف است اگر این 2 بعد با هم دیده شود و در برنامه ها هر 2 موضوع را لحاظ کنیم بسیاری از معضلات را نخواهیم داشت.

وی با اشاره به لزوم آموزش حقوق شهروندی به دانش آموزان اظهار کرد: اگر دانش آموزان را نسبت به حقوق و تکالیف شان آشنا کنیم انسان های مسئولیت پذیر تربیت شده و در آینده در هر مسندی که قرار گیرند، وظیفه خود را به درستی انجام می دهند.

احمدی دستجردی با اشاره به وجود برخی مشکلات در جامعه امروز ادامه داد: اگر مسائل به وجود آمده در برخی بخش های را ریشه یابی کنیم دلیل آن را در خود پیدا می کنیم اگر همه در هر جایگاهی هستند به خوبی ایفای نقش کنند، هم حق و هم تکلیف به خوبی ادا می شود.

وی با تأکید بر لزوم توجه به جایگاه معلمان تصریح کرد: معلمان در جامعه مورد اعتماد هستند و به خوبی وظیفه شان را انجام می دهند و وظیفه دولت ها است قدر معلم و فرهنگیان را دانسته و حق شان را ادا کنند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور حقوق شهروندی توضیح داد: اگر خوب بررسی کنید مشاهده می کنید برند شدن برخی کشورها به اهمیتی که به آموزش و پرورش می دهند، بازمی گردد و در این آموزش و پرورش هم اولویت نخست تربیت، آموزش اخلاق و مسئولیت پذیری است.

وی گفت: این مسئله زنگ خطری است که باید تغییر ایجاد کنیم و نباید فقط به مسائل علمی و آموزشی بپردازیم و بعد آموزشی و تربیتی دانش آموزان هم باید مدنظر باشد.

احمدی دستجردی اضافه کرد: حقوق شهروندی از وعده های دولت تدبیر و امید در سال 92 بود و برای تکریم ارباب رجوع مقرر شد میز خدمتی در ادارات تعبیه و فرد کارشناسی در آن اداره افراد را راهنمایی کند که بعد از تهیه میز خدمت در ارزیابی که صورت گرفت، مشاهده شد بسیاری از مراجعات مردم به داخل ادارات کمتر شد و اینگونه اقدامات هزینه ای ندارد ولی به مردم کمک کند.

وی اضافه کرد: حقوق شهروندی به جزئیات زندگی برمی گردد به زندگی شخصی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و تمام زوایای زندگی بازمی گردد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور حقوق شهروندی عنوان کرد: حقوق شهروندی یعنی حق الله، حق الناس و حق النفس که اگر خدا از حق الله و حق النفس بگذرد از حق الناس نمی گذرد و اینها را باید یاد گرفته و به دانش آموزان آموزش دهیم که نسبت به حقوق مردم حساس باشیم.

وی خاطر نشان کرد: وقتی کسی در برابر مردم، بیت المال و مسئولیت اجتماعی حساس نباشد از حق و حقوق مردم گذشته و این امر ادا نمی شود.

احمدی با تأکید بر لزوم آموزش حقوق شهریوندی از سوی معلمان در مدارس یادآور شد: باید حقوق شهروندی را از مدرسه به دانش آموزان آموزش دهیم که وقتی مسئولیتی را بر عهده گرفتند حق و تکلیف شان را به خوبی انجام دهند

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار