«نه» به جنگ با ایران در کنگره آمریکا

۲ سناتور آمریکایی طرح ممنوعیت جنگ با ایران را به سنا می‌برند

تهران (پانا) –_ دو سناتور آمریکایی می‌گویند قصدشان این است که به زودی طرحی را با حمایت نمایندگانی از هر دو حزب این کشور به کنگره ببرند که هدف آن ممنوع کردن اقدام نظامی دولت آمریکا ضد ایران است.

کد مطلب: ۸۹۹۱۳۱
لینک کوتاه کپی شد
«نه» به جنگ با ایران در کنگره آمریکا

واشنگتن پست در مطلبی که به نقل تام یودال، سناتور دموکرات ایالت نیومکزیکو و ریچارد دوربین، سناتور دموکرات ایالت ایلینوی، منتشر کرده نوشته است: «شانزده سال بعد از حملات ایالات متحده به عراق، ما بار دیگر به سوی یکی از مناقشات غیرضروری در منطقه خاورمیانه می‌رویم که منطق آن معیوب و نادرست است.

سیاست دولت ترامپ علیه ایران، که بر اساس سیاست شکست خورده در عراق ساخته شده است، ما را تحت فشار به سمت اقدام نظامی برای تغییر رژیم در تهران می‌برد. ما نباید اشتباهات گذشته را تکرار کنیم و کنگره باید فورا در این زمینه اقدام کند تا اطمینان حاصل کند.»

این دو سناتور در این مقاله تأکید کرده‌اند: «همان‌طور که دولت جرج بوش برای حمله به عراق توجیه می‌کرد، دولت ترامپ روایت‌های دروغین را ارائه کرده که ایران تعهدات خود بر اساس توافق هسته‌ای را انجام نمی‌دهد و به نوعی بخشی از مسئولیت ظهور دولت اسلامی(داعش) در سوریه با ایران است. اما اگر این توجیه به اندازه کافی برای جنگ کافی بود، دیگر کشورهای منطقه نیز باید به جای دریافت کمک‌های نظامی آمریکا، مورد حمله نظامی قرار می‌گرفتند.

در نشست اخبر خاورمیانه در ورشو، مایک پمپئو،‌ وزیر امور خارجه آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، هیچ تلاشی برای اینکه اهداف خود را پنهان کنند نداشتند. پمپئو گفت: «شما نمی‌توانید بدون مقابله با ایران ثبات در خاورمیانه را به دست آورید.» نتانیاهو گفت که کشورهای شرکت‌کننده در این نشست در کنار اسرائیل نشسته‌اند تا منافع مشترک جنگ با ایران را پیش ببرند.

دولت ترامپ همچنین تلاش کرده است که یک پیوند قوی بین القاعده و ایران بر اساس پیشنهادهای مبهم ایجاد کند اما هیچ مدرک معتبری وجود ندارد. گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که مقام های دولتی در حال بررسی حمله نظامی به ایران با توسل به مجوزهای قانونی ناشی از سرکوب القاعده هستند. از این مجوز برای حمله به افغانستان در 18 سال پیش استفاده شد.

این دو سناتور تأکید کرده اند: «قبل از اینکه در جنگ پرهزینه و غیرمسئولانه دیگری وارد شویم باید مزایای آن را بررسی کنیم. ما باید درس‌هایی که از تاریخ گرفته‌ایم مد نظر قرار دهیم و کنگره باید از قدرت قانون اساسی خود برای مقابله با حرکت بی پروای رئیس‌جمهوری برای جنگ با ایران استفاده کند. این کنگره است که قدرت اعلام جنگ دارد نه رئیس‌جمهوری. کنگره باید برای رئیس‌جمهوری روشن کند که آمریکا بدون مجوز وارد جنگ دیگری در خاورمیانه نخواهد شد. این وظیفه کنگره است که به تهدید امنیت ملی پایان دهد و کشور باید به دیپلماسی و اعتماد بین‌المللی به سیاست خارجی آمریکا بازگرداند.»

یودال و دوربین مهر ماه امسال برای اولین بار این طرح را در سنا ارائه کردند، اما به واسطه آنکه تنها چند ماه تا پایان دوره سنا باقی مانده بود و دولت و کنگره آمریکا نیز در مورد بودجه با یکدیگر درگیر بودند، این طرح در نوبت بررسی قرار نگرفت. مشابه این طرح در مجلس نمایندگان آمریکا نیز مطرح شده بود، که آن طرح نیز به دلایل مشابه، بررسی نشد. بر اساس، قوانین آمریکا، در صورتی که با پایان یک دوره کنگره طرحی تصویب نشود، آن طرح در دوره بعد کنگره از دستور کار خارج می‌شود، اما حامیان آن می‌توانند آن را مجددا به کنگره ارائه کنند.

هنوز اسامی سناتورهای حامی این طرح اعلام نشده، اما در دوره پیشین سنا، ۱۰ سناتور، از جمله رند پال، سناتور جمهوری‌خواه و برنی سندرز، سناتور دموکرات، رسما نام خود را به عنوان امضاکنندگان پشتیبان طرح، ثبت کرده بودند. سنای آمریکا ۱۰۰ عضو دارد و برای تصویب طرح در آن، به دستکم نیمی از آرا نیاز است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار