الهام فخاری: طراحان بلیبوردهای شهری خیلی شخصی برخورد می‌کنند

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران: تبلیغات بیلبوردهای مناسبتی در اختیار موسسه اوج است

تهران (پانا) - رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران درباره تبلیغات بیلوردهای شهری با موضوع زنان گفت به نظر می‌رسد که طراحان بلیبوردها خیلی شخصی برخورد می‌کنند و نگاه شخصی آنها مورد پسند جامعه زنان نیست.

کد مطلب: ۸۹۹۰۳۱
لینک کوتاه کپی شد
الهام فخاری: طراحان بلیبوردهای شهری خیلی شخصی برخورد می‌کنند

الهام فخاری در گفت‌وگو با پانا درباره تبلیغات بیلوردهای شهری گفت: هر اتفاقی که در شهر از لحاظ تبلیغات درباره حوزه زنان اتفاق می‌افتد، درباره آن انتقاد می‌شود، به ویژه آنکه محل این انتقادها بیلبورد میدان ولیعصر(عج) است.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران در پاسخ به اینکه آیا نمی‌توان قانون یا ضابطه‌ای را برای بیلبوردهای تبلیغاتی فرهنگی درباره نقش زنان وضع کرد، گفت: به نظر می‌رسد که طراحان بلیبوردها خیلی شخصی برخورد می‌کنند و نگاه شخصی آنها مورد پسند جامعه زنان نیست. باید خودمان اولین گام اصلاحی را برداریم.

وی افزود: بخشی از جامعه زنان یا جامعه شهروندی ممکن است به آیتمی که در بیلبورد کار شده، انتقاد داشته باشند. شاید باید یک گزاره‌ اولیه برای فعالیت شهری و شهروندی بگذاریم. اما اگر بخواهیم به این شیوه و هر فعالیت و حرکتی، فقط ایرادهای آن را برجسته کنیم و فقط به شیوه‌ حمله‌ به ایرادها پیش‌ برویم، چه درباره سلامت روان شهر و چه در مورد سلامت اجتماعی، آسیب‌رسان خواهد بود یعنی انرژی اصلاح و بهبود را خواهد گرفت. این کاملاً طبیعی و حق مردم است که درباره آیتمی که در بیلبوردهای اصلی کار می‌شود، انتقاد داشته باشند.

فخاری افزود: فعالان اجتماعی می‌توانند این‌گونه انتقادات را به صورت پیشنهادهای اصلاحی ارائه کنند. این بیلبوردها فقط در اختیار موسسه اوج است. بنده یادداشت انتقادی و مصاحبه درباره بعضی از پوسترهای این موسسه نوشته‌ام. در یکی از پوسترهای این موسسه در مقوله پیشرفت و فعالیت کشور، زنان حضور نداشتند در حالی که لازم است سهم و زور زنان را دید. در یادداشت انتقادی خود به این مساله اشاره کردم که شاید آن بیلبورد، حساسیت بیشتری را به دلیل اهمیت میدان ولیعصر (عج) و شکل نمادینی که پیدا کرده است، دارد. چرا که هم از نظر حجم، بزرگ‌تر از همه بیلبوردهاست و هم مانند ویترین ایدئولوژی شهری است و چنین ویژگی‌، حساسیت بیشتری را برمی‌انگیزد. وقتی می‌گوییم نقش‌های چندگانه در جامعه داریم و فعال هستیم به معنای انکار مادری نیست البته خوب است که این موسسه یک فصل را به مقوله مادری اختصاص داده است.

وی گفت: این موسسه به مناسبت‌های مختلف، طرح‌ها و پوسترهایی را طراحی کرده است که زنان در لباس کار بودند بنابراین این مسأله به عنوان یک فصل، برگ، نما و ساحت از زندگی زنان برای همه قابل احترام است؛ این نفی بقیه‌ ساحت‌های زندگی یک زن یا سبک‌های دیگر زندگی زنان نیست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار