پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمای ایران در سالی که گذشت

تهران (پانا) - در سالی که گذشت 42 فیلم به فروش بالای یک میلیارد تومان دست یافتند که ازآن میان فیلم‌های هزارپا، مصادره، لاتاری، تگزاس، به وقت شام و مغزهای کوچک زنگ زده به فروشی بالای 10 میلیاردی رسیدند.

کد مطلب: ۸۹۹۰۱۸
لینک کوتاه کپی شد
پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمای ایران در سالی که گذشت

سال 1397 به گفته آمار سال نسبتا خوبی برای سینمای کشور بود. بر این اساس سینماهای کشور در سال 97 پذیرای مخاطبان بیشتری بودند و تعداد 4 میلیون بلیت بیش از سال گذشته فروخته شده که به این معنی است حدود 60 میلیون تومان بیش از سال 96 در گیشه‌ها خرج شده است؛ یعنی ۲۴۰ میلیارد تومان در این سال وارد چرخه سینمای کشور شده است.

در میان فیلم‌های اکران شده در سال 97 حدود 42 فیلم به فروشی بالای یک میلیارد تومان دست یافتند و از آن میان 6 فیلم یعنی هزارپا، مصادره، لاتاری، تگزاس، به وقت شام و مغزهای کوچک زنگ زده فروش بیش از 10 میلیارد تومان را تجربه کردند.

فیلم «هزارپا» به کارگردانی ابوالحسن داودی با فاصله بسیاری از دیگر رقیبان ایستاده و فروش 38 میلیارد تومانی را ثبت کرده است. «مصادره» با فروش 15 میلیاردی و «لاتاری» و «تگزاس» با فروش 14 میلیاردی در جایگاه بعدی ایستاده‌اند. در این گزارش نگاه مختصری به فیلم‌های بالای 10 میلیاردی سینمای ایران خواهیم داشت:

هزارپا: 38 میلیارد تومان

هزارپا فیلمی به کارگردانی ابوالحسن داوودی، تهیه‌کنندگی رضا رخشان و نویسندگی امیر برادران، پیمان جزینی و مصطفی زندی محصول سال ۱۳۹۶ است. این فیلم به سبک کمدی و محصول کشور ایران، به زبان فارسی است. این فیلم، پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران تا به این لحظه است. رضا عطاران، جواد عزتی، سارا بهرامی، مهران احمدی، شهره لرستانی، لاله اسکندرى، امید روحانی، سپند امیر سلیمانی، امیرمهدى ژوله، نعیمه نظام‌دوست بازیگران این فیلم هستند.

«هزارپا» که حدود ۳۴ هفته روی پرده سینماها بود، با فروشی بالغ بر ۳8 میلیارد تومان، بیشترین تعداد مخاطبان را به خود اختصاص داد و چهار میلیون و ۲۱۶ نفر به تماشای این فیلم نشستند.

مصادره: 15 میلیارد تومان

مصادره، اولین فیلم مهران احمدی، به عنوان کارگردان و با نویسندگی علی فرقانی و تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی است.

این فیلم محصول سال ۹۶ بوده و در تاریخ ۲۳ اسفند همان سال در سینماهای ایران اکران شد. رضا عطاران، هومن سیدی، بابک حمیدیان، هادی کاظمی، میرطاهر مظلومی، مزدک میرعابدینی و مهران احمدی بازیگران این فیلم هستند.

لاتاری: 14 میلیارد تومان

لاتاری فیلمی به کارگردانی محمدحسین مهدویان، نویسندگی ابراهیم امینی و محمدحسین مهدویان و به تهیه‌کنندگی سید محمود رضوی محصول سال ۱۳۹۶ است. این فیلم به سبک اجتماعی-عاشقانه (درام-رمانتیک) و در فضای حماسی و تلخ است. فیلمبرداری این فیلم در کشورهای ایران، امارات متحده عربی و قطر در مدت چهار ماه به طول انجامید.

لاتاری هم‌اکنون هشتمین فیلم پرفروش سینمای ایران و پرمخاطب‌ترین فیلم سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر است. لاتاری اکنون دومین فیلم پرفروش غیرکمدی در تاریخ سینمای ایران پس از «فروشنده» و پر مخاطب‌ترین فیلم اکران نوروزی ۱۳۹۷ به شمار می‌رود. ساعد سهیلی، زیبا کرمعلی، هادی حجازی فر، جواد عزتی و حمید فرخ نژاد بازیگران این فیلم هستند.

تگزاس: 14 میلیارد تومان

تگزاس فیلمی به کارگردانی مسعود اطیابی، تهیه‌کنندگی سید ابراهیم عامریان و نویسندگی بابک کایدان و میثم کایدان محصول سال ۱۳۹۶ است. این فیلم در تاریخ ۲۹ فروردین ۱۳۹۷ در سینماهای ایران اکران شده‌است. حمید فرخ نژاد، سام درخشانی، پژمان جمشیدی، گابریلا پتری، توگان تی شی را، آدریانو تولوزا، تی آگو متوس، فرانسین لیما و لی بوم بوم بازیگران این فیلم هستند.

در بین دیگر آثار اکران‌شده در این سال، فیلم‌های «قانون مورفی» رامبد جوان، «مغزهای کوچک زنگ‌زده» هومن سیدی، «تگزاس» مسعود اطیابی، «فیلشاه (انیمیشن)» هادی محمدیان، «به وقت شام» ابراهیم حاتمی‌کیا، «مصادره» مهران احمدی و «لاتاری» محمد حسین مهدویان بیش از یک میلیون مخاطب به سینما جذب کردند و جزو پرمخاطب‌ترین‌های امسال شدند.

به وقت شام: 13 میلیارد تومان

به وقت شام فیلمی به کارگردانی و نویسندگی ابراهیم حاتمی‌کیا محصول سال ۱۳۹۶ است. این فیلم موفق به دریافت ۳ سیمرغ بلورین در سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر شد.

بابک حمیدیان، هادی حجازی فر، پیر داغر، خالد السید، جوزف سلامه، رامی عطاالله، لیث المفتی، علی سکر، سامر خلیلی، محمد شعبان و سینتیا کرم بازیگران این فیلم هستند.

مغزهای کوچک زنگ زده: 12 میلیارد تومان

مغزهای کوچک زنگ‌زده فیلمی به کارگردانی و نویسندگی هومن سیدی و تهیه‌کنندگی سعید سعدی محصول سال ۱۳۹۶ است. داستان این فیلم به سبک درام (اجتماعی) در فضایی تلخ و اکشن می‌گذرد. نوید محمدزاده و فرهاد اصلانی در نقش دو برادر، شخصیت‌های اصلی این فیلم را برعهده دارند. تعدادی از بازیگران این فیلم از بین ۱۵هزار ویدیوی ارسالی فراخوان بازیگری و شاگردان کلاس‌های بازیگری انتخاب شده‌اند.

مغزهای کوچک زنگ زده کاندیدای یازده جایزه از جشنواره فیلم فجر و برنده چهار جایزه از جمله سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه شد. این فیلم سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را هم به دست آورد. این فیلم نگاهی به زندگی گوشه‌ای از فقیرترین مردم ایران دارد. مردمی که در این فیلم به تصویر کشیده شده‌اند در پی فقر به بزهکاری خصوصاً مقوله تولید و پخش مواد مخدر روی آورده‌اند یا از خردسالی در این جامعه بزهکار بزرگ شده‌اند. همچنین موضوع نگاه‌های تعصبی به مقوله غیرت در این فیلم به چالش کشیده شده‌است. این فیلم در تاریخ ۴ مهر ۱۳۹۷ در سینماهای ایران اکران شده‌است.

هزارپا، مصادره، لاتاری، تگزاس، به وقت شام، مغزهای کوچک زنگ زده، لونه زنبور، قانون مورفی، فیلشاه (انیمیشن)، لس آنجلس تهران، بمب؛ یک عاشقانه، مارموز، تنگه ابوقریب، کُلمبوس، خجالت نکش، لازانیا، پیشونی سفید ۲، هشتگ، پارادایس، دشمن زن، عصبانی نیستم!، چهار راه استانبول، خانم یایا، پاستاریونی، دم سرخ‌ها، کاتیوشا، خاله قورباغه، آشغال‌های دوست داشتنی، دارکوب، تخته گاز، عرق سرد، خرگیوش‌، دزد و پری ۲، دلم می‌خواد، آستیگمات، گرگ بازی، وای آمپول، خوک، اتاق تاریک، میلیونر میامی، به وقت خماری، شعله ور" همه فیلم‌هایی هستند که در گیشه امسال رقم فروششان از یک میلیارد تومان بیشتر شد.

چند نفر در سال 97 به سینما رفتند

تا سال‌های گذشته پیوستن فیلم‌ها به جمع کلوپ میلیاردی‌های سینما یک اتفاق خاص به شمار می‌آمد اما چند سالی است که به دلایل متعددی از جمله گران شدن قیمت بلیت‌های سینما، فروش فیلم‌ها هم افزایش پیدا کرده و دیگر رسیدن به رقم‌هایی بالای میلیارد کار سختی نیست.

در این سال‌ها، براساس اعلام اهالی سینما، میانگین تعداد مخاطب برای یک فیلم سینمایی به حدود یک میلیون نفر می‌رسد که البته امسال بر اساس آمار ثبت شده، فیلم سینمایی «هزارپا» بیشترین میزان مخاطب را به خود اختصاص داد و بیش از چهار میلیون بلیت برای آن فروخته شد و در نهایت ۲۷ میلیون و ٤١٠ هزار و ٨٣٦ نفر تعداد کل مخاطبان سینما ایران بودند.

آمارهای از پایگاه سینما تیکت استخراج شده است.

گزارش : عاطفه بزرگ‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار