تقاضای طلا افزایش می‌یابد

تهران (پانا) - بانک مونترال کانادا اعلام کرد تولید جهانی طلا تا سال ۲۰۲۱ میلادی روند کاهشی خواهد داشت و از طرفی هم تقاضا برای طلای فیزیکی در سال جاری میلادی به دلیل ناملایمات ژئوپولتیکی افزایش خواهد یافت.

کد مطلب: ۸۹۸۹۸۹
لینک کوتاه کپی شد
تقاضای طلا افزایش می‌یابد

به گزارش پژوهشکده پولی و بانکی به نقل از کیتکو، تحلیل‌گران بازارهای سرمایه در بانک مونترال کانادا گفتند: با نگاهی به عرضه جهانی طلا می‌توان گفت که تولید طلا در سال گذشته میلادی با کاهش قابل توجهی روبرو شد و این برای دومین سال متوالی است که تولید جهانی طلا کاهش پیدا کرده است.

به گفته این تحلیل‌گران، انتظار می‌رود این روند تا دو سال آینده تداوم داشته باشد. کارشناسان بانک مونترال گفتند: باتوجه به عملیات‌های فعلی در زمینه تولید طلا، حجم عرضه جهانی طلا کاهش خواهد یافت، ضمن اینکه تولید طلا در چین هم روندی کاهشی دارد.

بر همین اساس، اکتشاف برای توسعه بیشتر و پروژه‌های طولانی مدت طلا ضروت خواهد داشت. کارشناسان بر این باور هستند، باوجود افزایش تخصیص بودجه اکتشاف طلا از سوی شرکت‌های معدنی، مشکل به کمبود ذخایر طلا بر می‌گردد.

زمانی که به ۵ سال آینده نگاه می‌شود، پروژه‌های جدید طلا در مقیاس بزرگ بسیار کم هستند. حتی اگر ذخایر بزرگ طلا هم اکتشاف شود، همچنان موانعی برای توسعه بر سر راه آن وجود دارد. تصویب پروژه‌های جدید مشکلاتی دارد. برای مثال دو پروژه بزرگ در چند سال اخیر به دلیل توجه بیش از حد دولت‌ها به مسائل زیست محیطی متوقف شدند و گرفتن مجوزهای محیط زیست و مرتبط با مسائل اجتماعی سخت است.

بر همین اساس، ۱۰ معدن بزرگ طلای جهان در سال ۲۰۰۹ میلادی ۴۱۹.۱ تُن طلا تولید کردند؛ در حالی که ۱۰ معدن بزرگ فعلی طلای جهان فقط ۲۲۶.۸۷ تُن طلا تولید کرده‌اند. بانک مونترال اعلام کرد چین به عنوان بزرگترین تولیدکننده طلای جهان در سال جاری میلادی گزارش سیر نزولی تولید خود را منتشر خواهد کرد.

کاهش تولید طلا فضای اعتماد سرمایه‌گذاران حوزه معدن را تحت‌الشعاع خود قرار خواهد داد و از طرفی هم افزایش بی‌ثباتی و نوسان‌های بازار، تقاضا برای طلای فیزیکی را به عنوان یک دارایی امن افزایش خواهد داد.

بر پایه این گزارش، کارشناسان بانک مونترال کانادا گفتند انتظار می‌رود در سال جاری میلادی تقاضا برای طلا به ویژه شمش به دلیل بالا گرفتن نگرانی‌های ژئوپولتیکی افزایش پیدا کند. ضمن اینکه کاهش و سیر افزایشی یکنواخت در تقاضای جواهرات هم چشم‌انداز تقاضای باثبات طلا در سال ۲۰۲۱ میلادی را پشتیبانی کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار