معاون آموزش ابتدایی استان کرمانشاه خبر داد: ممنوعیت توزیع پیک نوروزی در دوره پیش‌دبستانی و ابتدایی

کرمانشاه (پانا) - معاون آموزش ابتدایی استان کرمانشاه از ممنوعیت توزیع هر گونه پیک نوروزی در دوره پیش‌دبستانی و ابتدایی خبر داد.

کد مطلب: ۸۹۸۸۴۴
لینک کوتاه کپی شد
معاون آموزش ابتدایی استان کرمانشاه خبر داد: ممنوعیت توزیع پیک نوروزی در دوره پیش‌دبستانی و ابتدایی

ناهید فضلی، معاون آموزش ابتدایی استان کرمانشاه در دفتر کاری خود تأکید کرد: در نوروز ۹۸ تهیه هرگونه پیک نوروزی و تکلیف عید ممنوع می‌باشد. در این راستا مدیران و معلمان عزیز و فرهیخته با تشکیل جلسات توجیهی برای دانش‌آموزان و اولیای محترم آن‌ها به تبیین طرح عید و داستان بپردازند.

معاون آموزش ابتدایی استان گفت: متناسب‌سازی برنامه‌های دوران پیش‌دبستانی و ابتدایی با اقتضائات کودکی می‌تواند تعطیلات نوروز را به خاطرات شیرین و تجربیات ماندگار تبدیل نماید.

همچنین وی تأکید داشت: عید و تعطیلات نوروز فرصت مناسبی است که در آن دانش‌آموزان لحظاتی را به همراه خانواده خود نظاره‌گر جهان اطراف باشند و تجربه‌های مختلفی را کسب کنند. با توجه به اینکه همه ما قدرت مکان را در آن لحظاتی که عمیقا در جهان اطراف خودمان غرق هستیم، تجربه کرده‌ایم و می‌دانیم یادگیری در چنین حالاتی کاملا فطری و ذاتی است؛ بنابراین می‌خواهیم کودکان‌مان در تعطیلات نوروز علاوه بر تقویت مهارت خواندن و نوشتن از طریق طرح عید و داستان، بتوانند با حضور در کنار خانواده و طبیعت، تجربیات همه‌جانبه‌ای را کسب نمایند و دانش‌آموزان را در معرض میراث محلی - فرهنگ‌ها - مناظر، فرصت‌ها و تجربیات متفاوت و گوناگون قرار دهیم و از این‌ها به‌عنوان پایه‌ای برای مطالعه هنرهای زبانی - مهارت‌های زندگی - علوم طبیعی و ... به صورت غیر رسمی استفاده کنیم؛ زیرا چنین تجربیاتی نوعی یادگیری است که می‌تواند توسعه توانمندی کودکان‌مان و غنی‌سازی تجربیات آن‌ها را دامن بزند.

وی همچنین نحوه‌ی اجرا و اقدامات پشتیبانی طرح را به شرح ذیل اعلام کرد:

الف - نحو ه‌ی اجرای طرح عید و داستان:

دانش‌آموزان عزیز به انتخاب خودشان فقط یکی از فعالیت‌های سه‌گانه (داستان‌خوانی، داستان‌نویسی یا داستان‌گویی) را انجام می‌دهند؛ لذا آموزگاران محترم از تقسیم‌بندی دانش‌آموزان برای انجام فعالیت‌ها و یا اجبار به انتخاب یکی از فعالیت‌ها جداً خودداری نمایند.

دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان در صورت انتخاب فعالیت داستان‌خوانی در انتخاب کتاب مورد نظر برای خلاصه‌کردن آزادی عمل دارند و به هیچ عنوان نباید مجبور به خرید کتاب خاصی شوند. آموزگاران و مدیران عزیز می‌توانند در انتخاب کتاب مناسب فقط راهنمایی لازم را داشته باشند.

ب- اقدامات تبیینی و پشتیبانی:

مدیران محترم مدارس و روسای مناطق می‌توانند از ظرفیت سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها و یا افراد خیر برای تامین کتاب داستان به صورت رایگان برای دانش‌آموزان در مناطق کمتر برخوردار استفاده نمایند.

بر اساس شیوه‌نامه طرح عید و داستان و نکات اصلاحی مورد اشاره در بند الف اقدامات لازم برای آگاه‌سازی خانواده‌ها و معلمان از اهداف طرح انجام شود.

لازم است با توجه به اهمیت انس دانش‌آموزان با کتاب، ترویج فرهنگ مطالعه و تقویت مهارت‌های نوشتن و خلاقیت و مهارت‌های گفتاری و ابراز وجود و انتقال غیر مستقیم پیام‌های تربیتی از طریق داستان، مدیران محترم مدارس و روسای مناطق و همکاران آموزش ابتدایی از طریق حضور فعال در رسانه‌های محلی و استانی نسبت به انعکاس فعالیت‌های عید و داستان اهتمام داشته باشند.

ج- استفاده از دستاوردهای طرح:

همه دانش‌آموزان باید به‌خاطر اجرای فعالیت‌های عید و داستان مورد توجه قرار بگیرند و به کار آن‌ها بازخورد داده شود که شامل تشویق برای انجام فعالیت، ارائه نقاط قوت و ارائه نقاط قابل بهبود هر یک از فعالیت‌ها می‌باشد.

در کلاس‌های درس و در فعالیت‌های فوق برنامه و در برنامه‌های ویژه مدرسه فعالیت‌های انجام شده دانش‌آموزان، ارائه گردد.

در هفته بزرگداشت مقام معلم در هر مدرسه، نمایشگاهی از فعالیت‌های دانش‌آموزان در طرح عید و داستان برگزار گردد و از خانواده‌ها، ﻣﺴﺆولان و مقامات محلی سایر دستگاه‌ها، برای بازدید دعوت به‌عمل آید.

از ایجاد هر گونه فضای رقابتی و رتبه‌بندی آثار جدا خودداری گردد.

د - نحوه انجام فعالیت توسط دانش‌آموزان:

داستان‌خوانی:

دانش‌آموز می‌تواند به انتخاب خود و خانواده و با کمک معلم یک کتاب داستان را بخواند و خلاصه آن را با دست‌خط خود بنویسد.

داستان‌نویسی:

دانش‌آموز می‌تواند با توجه به علاقه و رغبت خود در هر موضوع دلخواه، داستانی را با دست‌خط خود بنویسد و در صورت علاقه و متناسب با آن نقاشی‌هایی را هم ترسیم نماید.

همچنین دانش‌آموز می‌تواند گزارش سفر عید خود را به صورت مصور یا غیر مصور با دست‌خط خود بنویسد.

دانش‌آموز می‌تواند پای قصه مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها و یا سایر افراد بنشیند و ضمن شنیدن قصه آن را با دست‌خط خودش در قالب کتاب داستان بازآفرینی نماید.

داستان‌گویی:

دانش‌آموز می‌تواند داستانی را با تخیل خود و یا از روی متن، روایت کند و صدای خود را ضبط نماید و یا صدا و تصویر خود را در هنگام روایت داستان یا نمایش، ضبط نماید.

معاون آموزش ابتدایی در راستای ممنوعیت پیک نوروزی در دوره‌ی پیش‌دبستانی گفت: در طرح عید و داستان (داستان‌نویسی، داستان‌خوانی و داستان‌گویی) به نوآموزان دوره پیش‌دبستانی فرصت داده می‌شود به خلق اثر بپردازند.

الف) تأکیدها:

از قالب‌های متنوع و متناسب با توانایی و علایق نوآموزان دوره پیش‌دبستانی (نقاشی، شعر، نمایش، عکس، فیلم، خاطره‌گویی، بازی‌های گروهی، محلی و بومی بازآفرینی و فرانمایی داستان - نقاشی، نمایش و ...) استفاده شود. از تحمیل فعالیت‌های متعدد به نوآموزان پرهیز و فقط یک فعالیت توسط نوآموز انتخاب و اجرا گردد.

از ارائه هرگونه تکلیف و فعالیت متنی و نوشتاری خودداری شود.

به قصه‌های قرآنی و داستان‌های منظوم توجه شود.

ادبیات شفاهی، قصه‌های بومی و محلی و ارائه آن توسط مادربزرگ و پدربزرگ‌ها، والدین و سایر افراد خویشاوند به منظور ارتباط و تعامل بیشتر اعضای فامیل و خانواده مورد توجه قرار گیرد.

کتاب‌های داستان مورد استفاده ویژگی‌های داستان مناسب گروه سنی نوآموزان را داشته باشد.

اجرای طرح عید و داستان خانواده‌ها را متحمل هزینه نکند.

جهت توجه به اهداف طرح و پرهیز از انجام فعالیت توسط بزرگ‌ترها و توجه به ترجیحات و انتخاب‌های نوآموزان به منظور شکوفایی استعداد آنان، برگزاری جلسه اولیا و مربیان و ارائه بروشور و پیام‌های موثر و ... جهت هدایت والدین صورت گیرد.

مؤلفه‌های فرهنگی از جمله زبان مادری، آداب و رسوم، سنت‌ها، آئین‌های بومی و ملی، اسطوره‌ها و نمادهای فرهنگی و ... در انتخاب قصه‌ها مورد توجه قرار گیرد.

قصه‌خوانی و قصه‌گویی برای کودکان می‌تواند در ایام تعطیلات نوروز به صورت دوره‌ای در منزل اقوام و فامیل توسط پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها یا ... انجام شود تا موجب ارتباط بیشتر نسل جدید با افراد فامیل گردد و مولفه‌های فرهنگی هویت‌بخش انتقال یابد.

در پایان فضلی گفت: در هفته آخر اسفندماه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا (22) اسفند مراسم سبزه‌آرایی با حضور اولیای عزیز در مدارس می‌تواند استقبالی بانشاط از بهار را برای کودکان استان رقم بزنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار