معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش کردستان : برنامه آیین بهاری و جشنواره نوروزی ویژه غنچه ها دوره پیش دبستان برگزار می شود

سنندج(پانا)-معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش کردستان گفت:در آستانه سال جدید و عید نوروز، برنامه استقبال از بهار با عنوان آیین بهاری و جشنواره نوروزی غنچه ها پیش دبستان در سطح استان برگزار می شود .

کد مطلب: ۸۹۸۸۲۲
لینک کوتاه کپی شد
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش کردستان : برنامه آیین بهاری و جشنواره نوروزی ویژه غنچه ها دوره پیش دبستان برگزار می شود

صدیقه عبدالهی معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش کردستان با اعلام این خبر گفت: در همین راستا شیوه نامه برگزاری این برنامه به واحد های اداری و آموزشی استان ابلاغ و زمینه اجرای آن در مراکز پیش دبستان فراهم شده است .

وی با بیان اینکه بسیاری از ویژگی‌های شخصیتی افراد در سال‌های ابتدای کودکی شکل می‌گیرد و آیات الهی و یافته‌های علمی مبین تقویت و تثبیت هویت از طریق توجه به سنت‌ها و ارزش‌های اعتقادی و ملی در سنین پیش از دبستان است، اظهار داشت : توسعه و تقویت هویت مشترک به ‌عنوان یکی از کارکردهای فرهنگی آموزش‌وپرورش عامل یکپارچگی و انسجام در جامعه می‌شود.

عبدالهی افزود : کارکرد فرهنگی دوره‌ پیش‌دبستانی، با بهره‌مندی از فرصت مناسبت‌های فرهنگی، اجتماعی، اقلیمی و جغرافیایی ملی و بومی در چارچوب فعالیت‌های تربیتی، قابلیت انعطاف برنامه‌ها و ویژگی سنی نوآموزان تحقق می‌یابد.

معاون آموزش ابتدایی استان، نو شدن روزگار و دگرگونی سال را فرصت مغتنمی برای آشنا نمودن کودکان با آیین‌های ملی و محلی در بستر "جشنواره نوروزی غنچه‌های پیش‌دبستان" عنوان کرد و اظهار داشت : این برنامه در راستای اجرای برنامه‌های «تنها یک زمین‌داریم هویت کودکان ایران اسلامی» خانواده آگاه و همگام با اوان کودکی «است؛ که به‌عنوان برنامه‌های کیفیت بخش دوره پیش‌دبستانی از سوی وزارت آموزش و پرورش ع ابلاغ‌شده است .

وی به اهداف این برنامه نیز اشاره کرد و آشنایی نوآموزان با آیین، رسوم، مناسبت‌ها و نمادهای دینی و ملی نوروز، ترویج برنامه‌های خلاقانه آیین بهاری متناسب با سبک زندگی اسلامی-ایرانی، نهادینه کردن مهرورزی، ایجاد و پاسداشت ارتباط بهینه با خود، خالق، خلق و مخلوقات، ترویج و نهادینه‌سازی مراقبت از زمین و هر چه در آن است به‌عنوان یکی از گران‌بهاترین مخلوقات خدا و توجه به تنوع فرهنگی استان‌ها و مناطق کشور با احترام به خرده‌فرهنگ‌های ملّی، بومی و قومی ایران اسلامی را از مهم ترین اهداف آن بر شمرد .

عبدالهی مخاطبین این برنامه را کلیه نوآموزان دوره پیش‌دبستانی استان اعلام کرد و با اشاره به زمان اجرای آن گفت: این برنامه نیمه دوم اسفند ماه جاری ، روز 14 اسفند تا پایان فرودین 98 برگزار می شود .

وی ادامه داد : این برنامه با مشارکت معاونت پرورشی و فرهنگی ، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، شهرداری، اداره کل تبلیغات و فرهنگ و ارشاد اسلامی، محیط‌زیست، جنگل‌ها، مراتع و منابع طبیعی، سازمان بازیافت، هلال‌احمر، آتش‌نشانی برگزار می شود .

معاون آموزش ابتدای استان هم چنین به نحوه اجرای برنامه نیز اشاره کرد و گفت: این برنامه در قالب فعالیت‌های کلاسی نوآموزان قصه، شعر، نقاشی، کاردستی، نمایش خلاق، بازی، گفت‌وگو اجرایی می شود .

وی در بخش دیگری از سخنان خود موارد ذیل را از مهم ترین تاکیدات شیوه نامه وزارتی عنوان کرد:

آشنا کردن نوآموزان با دعای تحویل سال و مفاهیم آن.

آشنا کردن نوآموزان با آیین بهاری با توجه ویژه به چرایی و چگونگی هریک از آن‌ها درختکاری، خانه‌تکانی، جشن نیکوکاری، سمنوپزان، چهارشنبه‌سوری، هفت‌سین، مراسم تحویل سال، دیدوبازدید، عیدی دادن و گرفتن، روز طبیعت و جمهوری اسلامی.

ترویج اهداف موجود در آیین بهاری مانند صله‌رحم، احسان و نیکوکاری، هدیه، نظافت، توجه به محیط‌زیست با حفظ و کاشت دانه و درخت و ... با تأکید بر مناسب‌سازی یا اصلاح برخی موارد اسراف، رفتارهای ناهنجار در چهارشنبه‌سوری و...

آموزش و ترویج فرهنگ شکر نعمت‌های خدا، قدردانی زحمات دیگران و یاد نیک از شهدا و درگذشتگان.

آشنا نمودن نوآموزان با آیین‌ها، نمادها، اشعار، داستان‌ها و عروسک‌های بومی و نوروزی فرهنگ مردم مانند عمو نوروز، تکم و ... .

آشنا نمودن نوآموزان با حفاظت و مراقبت از محیط پیرامون اعم از گیاهان، جانوران، آب، هوا و... در سفرهای درون و برون‌شهری.

هماهنگی ترغیب کاشت و نگهداری نهال در فضای پیش‌دبستانی، محل زندگی، بوستان‌های داخل یا خارج از شهر و... .

ترویج فرهنگ اهدای کتاب‌های مناسب در ایام نوروز با هماهنگی مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هماهنگی ترغیب به‌منظور بازدید نوآموزان به همراه خانواده‌ها از موزه‌ ها و مراکز گردشگری فرهنگی در ایام نوروز.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار