علی اولاد دیلمقانیان

توسعه صادرات غیر نفتی و تسهیل فضای صادراتی تنها نسخه برون رفت از مشکلات اقتصادی 

ارومیه (پانا) - ▪صادرات‌‌ به عنوان ابزار قدرت هر کشوری در دنیای امروز و جهانی شدن اقتصاد است. صادرات نه حاصل تشویق ،التماس یا اراده دولت هاست و نه حاصل ایدئولوژی سیاستمداران.

کد مطلب: ۸۹۸۶۱۲
لینک کوتاه کپی شد

✔ مدیر انجمن مدیران و متخصصین صنعتی و اقتصادی در آذربایجان غربی
✔ نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه

▪صادرات‌‌ به عنوان ابزار قدرت هر کشوری در دنیای امروز و جهانی شدن اقتصاد است. صادرات نه حاصل تشویق ،التماس یا اراده دولت هاست و نه حاصل ایدئولوژی سیاستمداران.
صادرات حاصل سیاست گذاری اقتصادی بر محور "شفافیت"،"آزادسازی اقتصادی"،" رقابت پذیری" ، "ارتقای کیفیت تولید"و "ارتباط مالی با دنیاست".

▪صادرات یک کشور حاصل اصل پاسخگویی سیاست به اقتصاد است!
در شرایطی که منابع ملی و ارزی حاصل از فروش نفت با چالش مواجه می شود نگاهها به ارز صادرات غیر نفتی آغاز میشود.

▫اما اساسا قبل از این ، دولت باید پاسخگو باشد که چه شرایطی را برا توسعه صادرات غیر نفتی مهیا کرده است. کشور ما عضو هیچ پیمان نامه اقتصادی در دنیا نیست و تقرییا دارای هیچ توافق اقتصادی بین المللی و منطقه ای نبوده و درمقابل نظام بخشنامه ای پیچیده برای صادرات و واردات دارد.هر لحظه که اراده کند میتواند جلوی صادرات را به اسم کمک به داخل بگیرد اما دراصل در دراز مدت بازار صادراتی را از بین میبرد.

▫سیاستگذاران باید بدانند که برای طرف تجاری خارجی ثبات در سیاست های تعرفه ای و قوانین و نیز سه اصل : نحوه و سهولت مبادله مالی ، اطمینان از تداوم و درعرضه یا تامین و امنیت حمل و بیمه ای بسیار مهم است.و این در حالی است که برای یک صادر کننده این سه اصل بخاطر:

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار