قاسمی: استعفای ظریف ربطی به رابطه وزارت امور خارجه و دولت ندارد

تهران (پانا)- سخنگوی وزارت امور خارجه ارتباط استعفای ظریف به رابطه با دولت و شخص رئیس جمهوری را رد کرد و گفت که وزیر خارجه هماهنگی کامل با رئیس جمهوری داشته و دارد.

کد مطلب: ۸۹۸۶۰۶
لینک کوتاه کپی شد
قاسمی: استعفای ظریف ربطی به رابطه وزارت امور خارجه و دولت ندارد

به گزارش فارس، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست خبری با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی به تشریح آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی پرداخت و به سؤالات مطرح شده پاسخ داد.

او در ابتدا در پاسخ به سؤالی درباره استعفای ظریف به دلیل اختلاف روحانی و وزیر خارجه گفت:
«در این باره توضیحات لازم داده شده است. بحث استعفای آقای ظریف نه یک بحث شخصی بود و نه موضوعی نشات گرفته از اختلاف با دولت و شخص رئیس‌جمهوری، بلکه ایشان در ادامه تلاشی که در دوره پیشین وزارت داشت در جهت تلاش هر چه بیشتر برای ارتقای جایگاه وزارت امور خارجه به خصوص با توجه به شرایط بعد از ماه می و شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی، اعتقاد داشت که وزارت امور خارجه باید بتواند وظایف ذاتی خودش را در زمان لازم انجام دهد و نیاز به هماهنگی‌های بیشتر و اقتدار بیشتر در وزارت خارجه وجود دارد.»

قاسمی عنوان کرد: «این خواست همکاران در وزارت امور خارجه نیز بود که برای سیاست خارجی قدرتمند و توانمند که بتواند از جایگاه و منزلت جمهوری اسلامی ایران به خوبی دفاع کند، باید نقش واقعی خودش را در مجموعه کشور پیدا کند.»

سخنگوی وزارت خارجه یادآور شد: «این نوع شایعات،‌ زمینه‌سازی‌ها و منتسب کردن این استعفا به برخی مسائل بی‌مایه، سیاسی و جناحی و حتی اختلاف با شخص رئیس جمهور تقلیل دادن موضوع اساسی ایشان در بحث استعفایی بود که مطرح کرد و این استعفا هیچ ربطی به رابطه وزارت خارجه با دولت ندارد. هماهنگی و همکاری‌های لازم بین وزیر خارجه و رئیس جمهور کاملا وجود داشته و وجود خواهد داشت.»

آنهایی که باید در جریان سفر بشار قرار می‌گرفتند در جریان قرار داشتند

خبرنگاری با بیان اینکه به طور قطع وزارت امور خارجه از سفر بشار اسد به تهران اطلاع نداشته و این پرسش مطرح می‌شود که این سفر توسط کدام نهاد برنامه‌ریزی شده و آیا دولت از این سفر اطلاع داشته است یا خیر؟ که قاسمی در این باره گفت: «این نوع سفرها و در این سطح با توجه به مجموعه حواشی‌هایی که می‌تواند داشته باشد و آثار سیاسی و امنیتی، معمولا سفرهایی است که از پیش خبر آن داده نمی‌شود و کاملا منطقی و روشن است و باید نیز چنین باشد و فکر می‌کنم این سفر نیز چنین بود و روش درستی برای ورود و خروج ایشان از ایران اتخاذ شد و باید به همین شکل عمل می‌شد و آنهایی که باید در جریان این سفر قرار می‌گرفتند در جریان قرار داشتند و نمی‌تواند چنین سفری از دید مقامات عالی کشور پنهان بماند و حاشیه‌سازی‌ها، تفاسیر و تحلیل‌هایی که در این خصوص با نگاه جناحی و سیاسی در داخل کشور دامن زده شد را نباید خیلی جدی تلقی کرد.»

او گفت: «ما نیاز به همدلی، همزبانی و بیان صدای واحد داریم. سفر مهمی بود و آثار بسیار موثری را خواهد داشت و رایزنی‌های خوبی در این سفر صورت گرفت و یکی از اهداف آن تشکر دولت و ملت سوریه از جمهوری اسلامی برای کمک‌های مستشاری ایران و تلاشی که برای مبارزه با تروریسم در درون خاک سوریه داشت که به نظرم سفر مهم و قابل توجه در وضعیت کنونی خواهد بود.»

روابط دیرینه و دیرپای ایران و پاکستان

او در پاسخ به سؤالی درباره ناامنی‌ها در مرزهای پاکستان با ایران و سفر اخیر بن سلمان ولی‌عهد سعودی به پاکستان و چین با هدف منزوی کردن ایران و اینکه فکر می‌کنید این کشورها تا چه حد به تعهداتشان در قبال ایران پایبند هستند؟ گفت: «روابط ایران و پاکستان دیرینه و دیرپایی است که مبتنی بر همکاری و همزیستی مسالمت‌آمیز به عنوان دو همسایه مهم است و این روابط ادامه می‌یابد.»

قاسمی گفت: «برخی از مشکلاتی که شما اشاره کردید و پیش می‌آید الزاما به مفهوم خواست و اراده حاکمیت و دولت مرکزی این کشور تلقی نمی‌شود. اگرچه ما همواره از آنها خواسته و خواهیم خواست با توان بیشتر و اراده جدی‌تر دستگاه‌های ذیربط در بحث تأمین امنیت و ثبات در مرزهای دو کشور همسایه را تأمین کنند، ولی این موضوع علیرغم گلایه‌هایی که وجود داشته مانع توسعه همکاری‌های ما نبوده و نیست و روزهای گذشته نیز وزرای خارجه دو کشور در تماس تلفنی درباره مسائل منطقه و روابط دوجانبه گفت‌وگو کردند.»

افزایش تنش بین هند و پاکستان به مصلحت منطقه و دو کشور نیست

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سؤال دیگری با توجه به تنش‌های به وجود آمده اخیر بین هند و پاکستان و اینکه آیا ایران طرحی برای میانجیگری بین دو کشور ارائه کرده؟ بیان کرد: «جمهوری اسلامی ایران از ابتدا مواضع خود را اعلام و ابراز نگرانی کرد و افزایش تنش بین دو کشور همسایه را مذموم دانست.»

او با بیان اینکه ایران با توجه به تحولات جهان و منطقه، افزایش تنش را به مصلحت منطقه و دو کشور نمی‌داند، عنوان کرد: «از آنها خواستیم با درایت، هوشمندی و از طریق راه‌های مسالمت‌آمیز و ابزارهای دیپلماتیک به کاهش تنش کمک کرده و پشت میز مذاکره سعی کنند مسائل را حل و فصل کنند.»

قاسمی اضافه کرد: «در این مسیر و در این جهت هر کمکی که از ما خواسته شود و بتوانیم، آن را می‌توانیم مورد بررسی قرار دهیم و در این مسیر از هیچ تلاشی در صورت خواست آنها ابایی نخواهیم کرد.»

FATF مشکلات اقتصادی کشور را حل نمی‌کند

در ادامه این نشست یکی از خبرنگاران با اشاره به اظهارات ظریف در مهر ماه امسال در جلسه علنی مجلس مبنی بر اینکه من و رئیس جمهوری تضمین نمی‌دهیم که با تصویب FATF مشکلات کشور حل شود و اینکه وزیر خارجه اخیرا در جلسه‌ای با یکی از فراکسیون‌های مجلس عنوان کرده که با تصویب FATF مشکلات کشور حل می‌شود، از سخنگو پرسید که آیا در این چند ماه تحول خاصی رخ داد که نظر ظریف تغییر کرده است؟ که او در این باره گفت: «من عین جملات آقای ظریف را الان ندارم که قضاوت دقیقی داشته باشم.»

او افزود: «ما در روابط خارجی و روابط بانکی خارجی و بین‌المللی به یکسری ابزارها و نرم‌های جهانی برای کار کردن با سایر کشورهای جهان نیازمندیم و یکی از آنها همین مسائلی است که این روزها در مجمع تشخیص مصلحت مطرح بود و مخالفان و موافقانی دارد و مجمع مسئولیت عواقب تصمیمات خود را که باید در مسیر خیر و صلاح کشور باشد، بپذیرد.»

قاسمی ادامه داد: «قطعا ما برای روابط خارجی و روابط اقتصادی خارجی ملزم هستیم برخی مکانیسم‌ها و چارچوب‌های رایج در جهان را بپذیریم و آنها را مورد توجه قرار دهیم چرا که در بسیاری از حوزه‌های دیگر علیرغم اینکه ممکن است تحفظ خاصی داشته باشیم ولی برخی از این نرم‌ها و موازین را دنبال کنیم.»

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: «اینکه این موضوع FATF می‌تواند همه مشکلات اقتصادی کشور را حل کند، چنین برداشتی از ذهنیت ظریف ندارم. تصور می‌کنم ایشان بر این اعتقاد نیست که این موضوع می‌تواند همه مشکلات اقتصادی ایران را حل و فصل کند. مشکلات و نواقصی که در برخی از حوزه‌های اقتصادی و حتی غیراقتصادی ممکن است در درون کشور باشد،‌ علت‌های خاص خودش را دارد و ریشه‌های مشخص و تک عاملی و تک علتی نیست. این (FATF) می‌تواند یکی از ابزارهایی باشد که روابط بانکی تجاری و اقتصادی شما را تسهیل کند، ولی قطعا همه مشکلات شما این مشکل نیست و باید راه‌حل‌های دیگری را در بخش‌های خودش جستجو کرد.«

قاسمی در عین حال گفت: «البته پیوستن به FATF در شرایط کنونی بهتر از نپیوستن است. می‌توانیم در صورت پیوستین از برخی مشکلاتی که می‌تواند یا کمتر شود یا بروز نکند، تا حدی ممانعت به عمل بیاوریم.»

یگان و پادگان در سوریه نداریم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین تصریح کرد که ما یگان و پادگان در سوریه نداریم، حضور مستشاری در سوریه داشتیم و تا زمانی که دعوت سوریه برای ماندن باقی باشد در آن کشور خواهیم بود.

او در واکنش به اظهارات عادل الجبیر که مدعی شده مسئولیت تداوم جنگ در یمن به عهده ایران است، گفت: «وقتی اسم الجبیر می‌آید پاسخی ندارد، عادت دیرینه اش که در مقطعی ناچار شد عادت را ترک کند و کار خوبی بود، مجددا به آن عادت بازگشته و به سخنان بی ربط علیه ایران پرداخته است. فجایع توسط دولت متبوع ایشان رخ داد. این سخنان بی ربط و تکراری است و این فرافکنی ها مشکلات عربستان را نمی تواند حل کند و حقایق جهانی روشن است.»

سخنگوی وزارت خارجه درباره وضعیت اسدالله اسدی دیپلمات بازداشت شده ایران در بلژیک گفت که پیگیری‌ها در این زمینه در حال انجام است ولی تحول خاصی رخ نداده است.

او درباره اینستکس گفت: «این سازوکار دیرهنگام ثبت شد. در داخل ایران دستگاهای ذیربط در حال تهیه سازوکار متناظر با این سازوکار هستند. طی هفته‌های گذشته رایزنی‌های خوبی داشتیم و در روزهای آینده نزدیک میزبان هیاتهای عالی‌رتبه کارشناسی، اقتصادی و فنی از اروپا که مسئولیت این سازوکار را دارند، خواهیم بود.»

قاسمی همچنین درباره وضع مرزبانان ربوده شده گفت: «موضوع در تهران و‌ پاکستان در دست پیگیری است.»

او گفت که مدیرکل آمریکای وزارت خارجه ایران درباره اوضاع ونزوئلا طی ساعات آینده به مسکو سفر می‌کند و افزود: «ما با دولت قانونی ونزوئلا از طریق نمایندگی ایران در کاراکاس و همچنین با سایر کشورهایی که می‌توانند نقش موثری در وضعیت کنونی ونزوئلا ایفا کنند، در تماس هستیم.»

سخنگوی وزارت خارجه درباره تلاش‌های ناکام امارات در نشست ابوظبی و طرح ادعاهای بی اساس علیه ایران به این کشور توصیه کرد به نقش کشور مستقلی برگردد که می تواند در پایتختش تصمیم بگیرد و دنباله روی دیگر کشورهایی نباشد که فکر می‌کنند آنها می‌توانند برایش امنیت تامین کنند. امارات نیازی به چشمداشت دیگران در منطقه و خارج منطقه ندارد.

مذاکرات دیپلماتیک و غیر دیپلماتیک با پاکستان در جریان است

سخنگوی وزارت خارجه درباره حمله تروریستی اخیر در زاهدان و پیگیری‌های انجام شده در این زمینه نیز گفت: «یک موضوع مهمی اتفاق افتاد و تعدادی از مرزبانان ما در پی عملیات تروریستی گروه‌های افراط گرا که از درون خاک پاکستان به داخل مرزهای ما نفوذ کردند و این حادثه تلخ را به وجود آوردند، به شهادت رسیدند.»

او با بیان اینکه این یک موضوع اساسی و مهم برای حاکمیت، دولت و همه نهادهای ذیربط خواهد بود و به طور جدی دنبال می‌شود، عنوان کرد: «مذاکرات و پیگیری‌های ما با بخش‌های مختلف کشور پاکستان اعم از بخش‌های دیپلماتیک و غیر دیپلماتیک ادامه خواهد شد و تا رسیدن به نتیجه مطلوب این مسیر را دنبال خواهیم کرد.»

قاسمی تصریح کرد: «باید بتوانیم به این نتیجه برسیم که مرزهای ما با پاکستان که قرار است از روابط خوبی برخوردار باشیم، امن باشد و به حل و فصل این مشکل اساسی دست یابیم و شاهد تکرار چنین فجایع غیرانسانی تروریستی در مرزهای خودمان با این کشور نباشیم.»

خبرنگاری از قاسمی پرسید آیا در آینده شاهد عملیات مشترک مرزی بین ایران و پاکستان در مرز خواهیم بود؟ که او پاسخ داد: «کسی درباره اینکه چه اقدامی می‌خواهد از قبل صورت بگیرد از قبل آن را اعلام نمی‌کند، به خصوص اقدامات نظامی و در مبارزه با تروریسم. اینها موضوعاتی است که معمولا بعد از انجام عملیات درباره آن می‌تواند خبرسازی شود.»

او افزود: اصل سؤال به بخش‌های نظامی کشور مربوط است و جزییات را بخش‌های ذیربط در حوزه نظامی در زمان خود می‌توانند اعلام کنند.»

نیازی به برگزاری رفراندوم برای برجام نداریم

خبرنگاری با اشاره به اظهارات حاجی دلیگانی، نماینده شاهین شهر در مجلس که از طرحی برای برگزاری رفراندوم در خصوص برجام سخن گفته نظر قاسمی را جویا شد که او در این باره عنوان کرد: «در این کشور و در مجلس شورای اسلامی نظراتی مطرح می‌شود، افراد دیدگاه‌های خود را بیان می‌کنند،‌ برخی به صورت تخصصی مطالبی را عنوان و برخی هم از سر عدم آگاهی یا اطلاع کم؛ ولی قرار نیست درباره هر سخنی در رسانه‌ها و در مجلس و توسط نمایندگان، ما اظهارنظر کنیم.»

او افزود: «این نوع مباحث در کشور کلان است که در سطوح عالی‌تری درباره آن تصمیم گیری و صحبت می‌شود و تصور من این است که نیازی برای رفراندوم و این نوع مباحث درباره برجام به عنوان موفقیت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران،‌ نداریم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار