وزیر علوم: بهترین محیط های دانشجویی متعلق به دانشگاه های ایران است

تهران (پانا) - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: با اعتقاد، شناخت و حضور بین دانشجویان باید بگویم بهترین محیط‌های دانشجویی را دانشگاه‌های ما دارند. حالا اگر بعضی دانشجویان را می‌بینیم که کمی مقنعه‌شان عقب است یا لباس نامناسبی بر تن دارند، نباید همه دانشگاه را زیر سؤال ببریم.

کد مطلب: ۸۹۸۴۳۶
لینک کوتاه کپی شد
وزیر علوم: بهترین محیط های دانشجویی متعلق به دانشگاه های ایران است

به گزارش شورای عالی انقلاب فرهنگی ، منصور غلامی گفت : به واسطه سفرهای خارجی یا به دلیل آشنایی با والدین و اساتید دانشجویان، جوانانی را می‌شناسم که به هر دلیل در خارج از کشور هستند و می‌گویند ما لحظه شماری می‌کنیم تا شرایطی حاصل شود و بتوانیم به کشور بازگردیم و ما باید بتوانیم این ارتباطات را حفظ کنیم.
وی در مورد جذب نخبگان، توضیح داد: کاری که در برنامه‌های ما قرار دارد، جذب نخبگان ایرانی خارج از کشور به سمت داخل است.باید قبول کنیم که جاذبه‌هایی در خارج از کشور وجود دارد و علی‌رغم دلسوزی و علاقه و وابستگی به داخل، می‌تواند آنان را نگه‌دارد. ما باید بتوانیم این جاذبه‌ها را خنثی کنیم؛ در همین رابطه ما نزدیک 150 پروژه مشترک با دانشگاه‌های خارج از کشور داریم که اساتید دکتری ما با اساتید و محققین خارجی انجام می‌دهند.

**وضعیت دانشگاه ها در رتبه بندی ها
غلامی در مورد وضعیت دانشگاه های کشور در رتبه بندی های بین المللی، خاطرنشان کرد: بر اساس یکی از رنکینگ‌ها 23 مورد از دانشگاه‌های ما و بر اساس رنکینگ دیگری 18 مورد دیگر از دانشگاه‌ها، جزء لیست هزار دانشگاه برتر دنیا هستند.
وی افزود: دو یا سه مورد از دانشگاه‌های ما رتبه زیر 500 هستند و به این علت است که ما تازه وارد جریان رتبه‌بندی جهانی به‌عنوان رتبه‌بندی کلی دانشگاه‌ها شده‌ایم. ما در مقایسه با دانشگاه‌های مطرح دنیا خیلی جوان هستیم که آنها 300 تا 400 سال سابقه برای خود تعریف می‌کنند و ما نسبت به آنها جوان‌تریم.
وزیر علوم افزود: گاهی می‌گوییم دانشگاه تهران 80 یا دانشگاه‌های دیگر 100 سال سابقه دارند اما قطعاً آنچه که امروز بر اساس آن ارزیابی، رتبه‌بندی می‌شویم اکثراً دستاورد پس از انقلاب اسلامی است. فکر می‌کنیم اگر تعداد دانشگاه‌های ما زیاد باشد، آیتم خوبی است، در حالی که الان در دانشگاه‌های بزرگ، جمعیت بزرگ دانشجو و استاد است که رتبه دانشگاه را بالا می‌برد.

**هدف وزارت علوم از طرح ساماندهی
غلامی در مورد طرح ساماندهی دانشگاه ها، تاکید کرد: در طرح سامان‌دهی که تکلیف شورای عالی انقلاب فرهنگی و قانون برنامه ششم توسعه است، در حال ساماندهی مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌ها هستیم. تلاش ما این است که دانشگاه‌های کوچک را به صورت شبکه‌ای ذیل یک تابلو قرار دهیم؛ بدون اینکه ضرورتی داشته باشد که آنها را تعطیل کنیم.
غلامی خاطرنشان کرد: اگر هم بعضاً ضرورت داشته باشد حتماً کار کارشناسی خواهد شد که از تعداد دانشگاه‌های کوچک کم کنیم و آنها را در خوشه‌ای از مراکز آموزشی ـ پژوهشی ذیل تابلوی دانشگاه‌های بزرگ قرار دهیم و اگر این اتفاق بیفتد، قطعاً رتبه‌‍بندی‌های جهانی ما در خیلی از دانشگاه‌های جوان مثل ارومیه، زنجان، دانشگاه بوعلی‌سینا، دانشگاه شهید چمران یا دانشگاه گیلان بالا می‌آید.

**دانشگاه های نسل سه و چهار
وی در مورد کارکرد دانشگاه های نسل سه و چهار، توضیح داد: دانشگاه‌های ما که تحت عنوان نسل سه و چهار تعریف می‌شوند در واقع دانشگاه‌های کارآفرین و دانشگاه‌های آینده‌نگارانه همچنین حاضر در جامعه هستند.
وزیر علوم یادآور شد: دانشگاه‌هایی که بر پایه نیازهای جامعه و بر روی فضای جدید امکانات و فناوری‌های خاص قرار می‌گیرند و به نوعی، از اتکا و استقرار بر روی داشته‌های فیزیکی به داشته‌های معنوی و با قابلیت تحرک بالا منتقل می‌شوند. البته دانشگاه‌های ما به دانشگاه‌های نسل سوم ورود پیدا کرده‌اند.
غلامی گفت: مراکز صنعتی توان مالی زیادی ندارند برای اینکه به سمت دانشگاه‌ها بیایند. بسیاری از صنایع ما با تکنولوژی جدید، به هر دلیلی کار نمی‌کنند. بعضاً می‌گویند چون رقابت در عرضه محصولات وجود ندارد نیاز به این کار نیست؛ بخشی را هم که ما می‌دانیم این است که تحریم‌ها دسترسی ما را خیلی محدود کرده است.

**برنامه آینده وزارت علوم برای دانشگاه ها
غلامی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد برنامه آینده وزارت علوم برای دانشگاه ها، اظهار کرد: برنامه ما برای آینده دانشگاه‌ها این است که بازنگری و تجدیدنظر در رشته‌ها، دوره‌ها، محتوای دروس و به‌روز‌رسانی عناوین و محتوای دروس داشته باشیم. این کار شروع شده و ادامه دارد.
وی ادامه داد: مورد دیگر سامان‌دهی آموزش عالی به معنی بازنگری در مدل اداره دانشگاه‌ها و قراردادن دانشگاه‌ها در کنار هم برای تشکیل مراکز علمی دانشگاهی بزرگ است.
به گفته وزیر علوم، حضور فعال در رشته‌های جدید و بین‌رشته‌ای نیز در دستور کار است. خیلی از رشته‌های ما در حال حاضر هم قدیمی شده‌اند و هم دانش آموختگان آن رشته بازار جذب چندانی ندارند، بنابراین عناوین و محتوای آنها باید عوض شود.
غلامی این نکته را یادآور شد که بحث حضور تعداد د رخور ‌توجهی از دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی برنامه دیگر وزارت علوم است.

**فرصت مطالعاتی استادان در صنعت تصویب شد
وی همچنین از ایجاد فرصت مطالعاتی برای استادان در صنعت خبر داد و گفت: فرصت مطالعاتی اساتید در صنعت تصویب شده و با وزارت صنعت، معدن و تجارت قرارداد بسته شده است. با مصوبه‌ای به دانشگاه‌ها اعلام کرده‌ایم که اعضاء هیأت علمی جوان در دوره پیمانی خود که حداقل سه تا پنج سال به طول می‌انجامد، حتماً باید شش ماه تا یک سال در صنعت، فرصت مطالعاتی را با دریافت حقوق از دانشگاه‌ها و با حمایت مالی از پروژه‌هایی که مهم تلقی می‌شوند، بگذرانند؛ یعنی اگر پروژه‌ای را آغاز کردند و مصوب شد آن پروژه مهم و کلیدی می‌باشد، دانشگاه به آنان هزینه اضافه خواهد داد.

**نظرسنجی فرهنگی از دانشجویان
وزیر علوم با اشاره به نظرسنجی هایی که از دانشجویان به عمل آمده است، توضیح داد: به‌طور میانگین بالای 92 درصد دانشجویان ما اعتقاد به خدای واحد، معاد و پیامبر دارند و چون شیعه هستند قطعاً بحث امامت هم در این اعتقاد وجود دارد.
وی تاکید کرد: 92درصد میانگین است و ما 97 درصدی هم داشته‌ایم؛ بیش از 85 درصد گفته‌اند ما انقلاب اسلامی را دوست داریم. حضرت امام(ره)، مقام معظم رهبری و شخصیت‌های ملی و فرهنگی کشور خود را دوست داریم و به آنان علاقه‌مندند.
به گفته وزیر علوم، بیش از 70 درصد گفته‌اند در صورتی که برای میهن اتفاقی پیش آید ما ایستادگی می‌کنیم و این آمار زیبایی است. آمار نشان می‌دهد فضای موجود در دانشگاه‌ها فضای خوبی است و باید بپذیریم جوانان شجاعت خاصی در ابراز عقیده دارند و هم قطعاً تجربه کمتری نسبت به من و شما دارند.
وی افزود: تعدادی از جوانان در ارتباط با تجربه‌اندوزی، با شک کردن، سؤال کردن و اعتراض کردن به تعادل می‌رسند. پس از بررسی، مشاهده می‌کنیم که وقتی دانشجویان ما به مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری می‌رسند، ثبات فکری، خط‌مشی و شخصیتی آنان بسیار بیشتر شده است.
غلامی این نکته را هم خاطرنشان کرد که ما باید بپذیریم دانشجوی جوان 18 تا 20 ساله در دانشگاه وقتی در فضای دانشجویی قرار گیرد، احتمالاً سؤال بیشتر داشته باشد و بعضی افراد را زیر سؤال ببرد اما وقتی آنان را در چهار یا پنج سال بعد بررسی می‌کنیم خواهیم دید خیلی تغییر پیدا کرده‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار