کاهش 30 درصدی فعالیت قالیشویان از اسفند 96 تا اسفند97

وضع اقتصادی و فعالیت قالیشویی‌های غیرمجاز دو عامل کسادی بازار شست‌وشوی قالی در روزهای پایانی سال شده است

تهران (پانا) - تغییرساختار شهرها و رواج آپارتمان‌‌نشینی در شهرهای بزرگ، سنت زدودن خاک یک ساله از فرش‌ها را نیز به باد فراموشی سپرده است و آن‌گونه که رئیس اتحادیه قالیشویان می‌گوید فعالیت این صنف به دلیل وضع اقتصادی مردم نسبت به اسفند سال گذشته با کاهش 30 درصدی مواجه است. فعالیت قالیشویی‌های غیرمجاز هم موجب شده است تا کسب و کار اعضای این صنف رونق سال‌های گذشته را نداشته باشد.

کد مطلب: ۸۹۸۴۰۸
لینک کوتاه کپی شد
کاهش  30 درصدی فعالیت قالیشویان از اسفند 96 تا اسفند97

آنها که کودکی خود را دهه 30 یا 40 و 50 یا حتی دهه شصت گذرانده‌اند، به یاد دارند که حیاط خانه‌ها و کوچه‌ها در هفته‌های پایانی سال محل شست‌و‌شوی فرش‌های دستباف و ماشینی، گلیم و قالیچه‌ها می‌شد. رسمی که اکنون در شهرهای بزرگ منسوخ شده است، خانه‌ها آپارتمان شده‌اند و دیگر فضایی برای شست‌و‌شوی قالی و فرش ندارند و این سنت را برای‌ کسانی که هنوز مقید به خانه‌تکانی نوروز هستند، شرکت‌های قالیشویی انجام می‌دهند.

در ماه‌های بهمن و اسفند در ورودی ساختمان‌ها، آگهی‌‌های زیادی از شرکت‌های قالیشویی دیده می‌شود که تلاش می‌کنند تا در رقابت قیمتی، گوی سبقت از رقیبان خود بربایند و آنگونه که حمید محمدی‌کمسرخ، رئیس اتحادیه قالیشویان تهران می‌گوید قالیشویی‌های غیرمجاز نیز در این روزها فعال هستند و مردم باید مراقب باشند تا شست‌وشوی فرش و قالی خود را به دست شرکت‌هایی بسپارند که مجاز باشند و تحت نظارت اتحادیه قالیشویان فعالیت می‌کنند.

نرخ شست‌وشوی فرش نسبت به سال قبل چه تغییری کرده است؟

حمید محمدی‌کمسرخ، رئیس اتحادیه قالیشویان در گفت وگو با خبرنگار پانا در پاسخ به این پرسش که نرخ‌ شست و شو چقدر افزایش داشته است، گفت:‌ نرخ جدید شست‌وشوی فرش از ابتدای اسفند اعمال شده است و نسبت به سال گذشته تنها 10 درصد افزایش یافته است. مجوز افزایش قیمت از سازمان صنعت، معدن و تجارت اخذ شده است و نسبت به سال گذشته تغییر چندانی ندارد.

وی با بیان اینکه به دلیل وضع نامساعد اقتصادی مردم، زمینه افزایش قیمت بیشتر از این وجود نداشته است، افزود: شست‌وشوی فرش برای برخی خانوارها ضروری نیست و نسبت به سال قبل با کاهش 30 تا 40 درصدی تقاضا برای شست‌وشو مواجه هستیم.

محمدی‌کمسرخ ادامه داد:‌ این در حالی است که مواد شوینده نسبت به سال قبل با افزایش 200 درصدی همراه است اما شرکت‌ها و کارگاه‌های قالیشویی به دلیل فضای رکودی نرخ‌های تعیین‌شده را هم اعمال نمی‌کنند و به حاشیه سود اندک قانع شده‌اند.

رئیس اتحادیه قالیشویان گفت:‌ در ایام پایانی سال فعالیت قالیشویان غیرمجاز هم افزایش پیدا می‌کند. قالیشویی‌ها که تنها با یک وانت و یک شماره تلفن در فضای اینترنتی تبلیغ می‌کنند و متاسفانه مشخص نیست که مردم هم چگونه به آنها اعتماد می‌کنند.

وی افزود: در اتحادیه موارد متعددی از سرقت فرش‌ گزارش شده است که پس از بررسی مشخص شده است عضو اتحادیه نبوده‌اند. برروی سایت رسمی اتحادیه قالیشویان اسامی شرکت‌ها وکارگاه‌های مجاز و تحت نظر اتحادیه ذکر شده‌ است و افراد می‌توانند با مراجعه به آنها قالیشویان تحت فعالیت اتحادیه را انتخاب کنند.

محمدی‌کمسرخ گفت: شکایتی که از قالیشویی‌ها در اتحادیه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و در اغلب موارد بین شاکی و طرف شکایت حل و فصل می‌شود، در غیر این صورت به سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع داده می‌شود.

وی افزود: ممکن است نرخ‌شکنی از طرف برخی از شرکت‌ها صورت گیرد که جزو تخلفات محسوب نمی‌شود و شرکت‌ها مجازند که برای رقابت با هم نرخ‌های پایین‌تر را انتخاب کنند و رسیدگی ما به مواردی است که در آن نرخ‌های بالا اعمال شده است.

رئیس اتحادیه قالیشویان گفت:‌ برای شست‌وشوی فرش ماشینی دو نوع نرخ اعلام شده است که 10000 تومان به علاوه 1500 تومان برای بسته‌بندی و کاور است. انتخاب کاور به عهده مشتری است و در صورتی که تمایلی نداشته باشد نباید جزو قرارداد شستشو ذکر شود. شرکت‌ها نیز مکلف‌اند مشتری را برای ارایه کاور توجیه کنند و حتما در صورت تمایل مشتری نرخ هر متر 1500 تومان برای کاور را در قرارداد اعمال کنند.

محمدی‌کمسرخ گفت:‌ برخی از مشتریان قرارداد را به طور کامل نمی‌خوانند و این وظیفه شرکت‌هاست که مشتری را توجیه کنند. هزینه ایاب و ذهاب نیز 20 هزار تومان تعیین شده است.

وی افزود: بیشتر فرش‌هایی که برای شستشو فرستاده می‌شوند، ماشینی است و حجم کمتری به فرش‌های دستباف اختصاص دارد.

رئیس اتحادیه قالیشویان با اشاره به اینکه 360 کارگاه قالیشویی در تهران دارای مجوز هستند، گفت:‌ به دلیل رکود حاکم بر فضای اقتصادی کشور برخی از کارگاه‌ها تعدیل نیرو داشته‌اند ولی تاکنون هیچ یک از این کارگاه‌ها تعطیل نشده است.

غیرمجازها به دروغ می‌گویند که عضو رسمی اتحادیه هستند

وی افزود: قالیشویی‌های غیرمجاز به دروغ اعلام می‌کنند که عضو رسمی اتحادیه هستند ما اعلام می‌کنیم که اسامی قالیشویی‌های مجاز در سایت ما وجود دارد و مردم فریب آنها را نخورند. اگر مردم دقت لازم را داشته باشند، علاوه بر اینکه خود متضرر نمی‌شوند ما هم از وضع کسب و کار بهتری برخوردار خواهیم شد.

رئیس اتحادیه قالیشویان گفت: نرخ‌نامه و لیست قالیشویی‌های غیرمجاز نیز در سایت اتحادیه اعلام شده است و توجه به این موارد از زیان مردم جلوگیری می‌کند.

90 درصد فرش‌هایی که به قالیشویی فرستاده می‌شوند ماشینی است

موسی امینی، دبیراجرایی اتحادیه قالیشویان نیز در گفت وگو با پانا اظهار کرد:‌ ممکن است قالیشویی‌های غیرمجاز نرخ‌های پایین‌تری اعلام کنند اما کیفیت شست‌وشو در آنها بسیار پایین است و اگر شانس بیاورید و فرش شما را برگردانند و بدون آسیب تحویل دهند کیفیت شستشوی آنها بسیار پایین‌تر است.

وی افزود: 90 درصد فرش‌هایی که مردم برای شست‌وشو ارسال می‌کنند ماشینی است. قیمت فرش دستباف بالاست و حجم کمتری از فرش‌ خانه‌ها به دستباف اختصاص دارد. طبیعی است که بیشتر کار ما هم بر روی فرش ماشینی متمرکز است.

امینی گفت:‌ شست‌وشوی فرش دستباف گران‌تر است و مراحل بیشتری را طی می‌کند ، فرش‌های دستباف باید ابتدا خاک‌گیری شوند و پس از آن در چند مرحله مواد‌زنی و آبگیری و پس از آن ریشه‌زنی می‌شوند به همین دلیل هزینه‌های آن بالاتر است.

م. طهماسبی خانم میانسالی است که می‌گوید 35 سال است در خانه‌ای در مرکز شهر تهران زندگی می‌کند و در آن سال‌ها که این خانه یک و طبقه و نیم بوده است و حیاطی داشته است خودش و فرزندانش فرش‌ها و موکت‌های خانه را برای نوروز می‌شستند و روزها صبر می‌کردند تا خشک شود اما آن خانه قدیمی اکنون تبدیل به 8 واحد شده است و دیگر جایی برای شست‌وشوی فرش ندارد.

به گفته او، شرکت‌های قالیشویی هم فرش‌ها را تمیز می‌شویند و ظاهرا بدون لکه تحویل می‌دهند اما نمی‌داند که مراقبت لازم را آنگونه که خودش تاکید داشته است، انجام می‌دهند یا نه. البته او می‌گوید که دیگر چاره‌ای ندارند و به این قالیشویی‌های اعتماد می‌کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار