در آخرین نشست شورای فرهنگ عمومی استان قم طرح شد

اختصاص رتبه نخست شورای فرهنگ عمومی کشور به قم

قم (پانا)-نشست شورای فرهنگ عمومی استان قم با حضور آیت‌الله سید محمد سعیدی تولیت حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) و نماینده ولی‌فقیه در استان قم و جمعی از مدیران‌کل و مسئولان ارشد استان در پژوهشکده علامه طباطبایی(ره) حرم مطهر برگزار شد.

کد مطلب: ۸۹۸۳۵۴
لینک کوتاه کپی شد
اختصاص رتبه نخست شورای فرهنگ عمومی کشور به قم

آخرین نشست شورای فرهنگ عمومی استان قم در سال ۹۷، عصر امروز با حضور آیت‌الله سید محمد سعیدی امام‌جمعه قم و جمعی از مدیران‌کل و مسئولان ارشد استان در سالن جلسات پژوهشکده علامه طباطبایی(ره) حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) برگزار شد.

*کسب رتبه نخست شورای فرهنگ کشور توسط استان قم

در ابتدای این نشست سید موسی حسینی کاشانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با بیان اینکه رهبر انقلاب اسلامی نسبت به وضعیت فرهنگی قم دغدغه ویژه دارند، تصریح کرد: شورای فرهنگ عمومی به دنبال این است تا ظرفیت‌های موجود را بسیج و مشکلات موجود را رفع کند.

وی از برگزاری ۱۲ جلسه شورای اصلی، ۱۳ جلسه هیأت اندیشه‌ورز و ۱۶ جلسه کارگروه مصوب یاد کرد و گفت: ۱۰۶ مصوبه در سال گذشته داشته که ۵۶ مورد از آن‌ها در حوزه اجرا و ۵۲ مورد از آن‌ها در حوزه سیاست‌گذاری بوده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با اشاره به اینکه شورای فرهنگ عمومی استان قم با برگزاری بیشترین نشست‌ها جایگاه نخست را در سطح کشور به خود اختصاص داده است، گفت: در راستای تحقق اهداف این شورا دستگاه‌ها و نهادهای مختلف مشارکت مطلوبی داشته‌اند.

همچنین، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد لطفی‌نیاسر مدیرکل صدا و سیمای استان قم از به ارائه گزارشی از وضعیت آسیب‌های اجتماعی استان قم پرداخت.

مهدی مقیمی مدیرعامل فرهنگی ورزشی شهرداری قم طی سخنانی خاطرنشان کرد: در حوزه آسیب اجتماعی نیازمند تولید محتوای بصری هستیم تا بتوانیم در حوزه تبلیغات شهری، جشن‌ها، صدا و سیما و بسترهای مختلف از آن استفاده کنیم، متاسفانه دستگاه‌ها بودجه‌های خود را در حوزه‌های میدانی هزینه می‌کنند درحالی‌که بخشی از فضاهای آنتن نیازمند محتوای مناسب است که در این صورت می‌توانیم خلا موجود را رفع کنیم.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه‌ها باید در عرصه رسانه سرمایه‌گذاری کنند، تصریح کرد: رسانه فقط به صدا و سیما محدود نمی‌شود چراکه در دنیای امروز رسانه توسعه در بسترهای مختلف، تعاریف‌های متفاوتی نیز پیدا کرده است.

رضا سیار فرماندار قم با تاکید بر اینکه مدیران دستگاه‌های فرهنگی باید در حوزه تولید محتوا به رسالت خود عمل کنند، عنوان کرد: نبود محتوا منجر می‌شود که برنامه‌های میدانی و غیرمیدانی به سمت نامناسبی کشیده شود چراکه تمایل مردم با محتواهای تکراری کم‌تر می‌شود و مسئولان امر نیز از بی‌رغبتی مردم مأیوس می‌شوند.

وی با بیان اینکه استفاده از قالب‌های مختلف هنری بهترین بستر برای انتقال مفاهیم فرهنگی و دینی است، تصریح کرد: هر مجموعه با استفاده از ظرفیت‌هایی که دارد باید به دنبال تولید محتواهای مورد نیاز باشد.

*کاهش آمار طلاق در ۹ ماه نخست ۹۷ نسبت به سال گذشته

سیدمحمدرضا هاشمی معاون استاندار قم نیز با اشاره به ۶ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان در سال جاری برای رفع آسیب‌های اجتماعی استان قم اختصاص یافته است، اظهار کرد: بیش از سه میلیارد تومان به آموزش و پرورش، ۶۳۰ میلیون تومان به دفتر تبلیغات، ۴۲۰ میلیون تومان به بهزیستی و همچنین به نیروی انتظامی، ارشاد، جهاد دانشگاهی، هلال احمر و حوزه هنری هر کدام ۱۰۰ میلیون تومان اختصاص داده شده است.

وی اضافه کرد: سال گذشته اعتبار اختصاص داده شده برای رفع آسیب‌های اجتماعی استان قم یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بوده که امسال با توجه به تاکیدات رهبر انقلاب اسلامی و رئیس جمهور چهار برابر افزایش و تاکنون ۵۰ درصد این اعتبار تخصیص یافته که تا پایان سال مالی تخصیص آن به ۱۰۰ درصد خواهد رسید.

معاون سیاسی امنیتی استاندار قم خاطرنشان کرد: طی ۹ ماهه نخست سال جاری در حوزه طلاق نسبت به همین دوره در سال گذشته کاهش آمار داشته‌ایم که در این راستا باید از دستگاه‌های مرتبط تقدیر کنیم.

وی با تاکید بر اینکه رفع آسیب‌های اجتماعی نیازمند مشارکت همگانی است، عنوان کرد: امیدواریم در سال آینده بتوانیم از تجربیات سال جاری به شیوه مطلوب‌ استفاده کرده و اهداف مورد نظر را تحقق بخشیم.

*ترویج نشاط اجتماعی راهکاری برای رفع آسیب‌های اجتماعی است

بهرام سرمست استاندار قم ضمن تقدیر از اهتمام آیت‌الله سیدمحمد سعیدی در تشکیل نشست‌های شورای فرهنگ عمومی استان قم اظهار کرد: اختصاص رتبه نخست در میان شوراهای فرهنگی عمومی کشور به استان قم انگیزه‌ای است تا سال آینده بتوانیم فعالیت‌های خود را به صورت گسترده‌تر دنبال کنیم.

وی با بیان اینکه ارزیابی عملکردها به صورت ویژه باید دنبال شود، اضافه کرد: امیدواریم با تشویق مدیرانی که امسال در شورای فرهنگ عمومی حضور پرشوری داشته‌اند بتوانیم در سال آینده شاهد حضور پررنگ‌تر همه مدیران باشیم.

استاندار قم با تاکید بر اینکه تولید محتواهای مورد نیاز در حوزه‌های فرهنگی امری تخصصی است، عنوان کرد: هر دستگاهی با توجه به وظایف و رسالت‌های خود می‌تواند در حوزه تولید محتوا ورود کند اما در عرصه‌های مختلف باید به جایگاه قم توجه لازم را داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: امروزه مخاطب‌شناسی و ضریب نفوذ در حوزه سیاست‌های رسانه‌ای موضوع مهم و غیرقابل انکار است چراکه اگر برنامه‌ای را تولید کنیم و مخاطب را نتوانیم جذب کنیم تاثیرگذار نیز نخواهیم بود و مخاطب را از دست داده و او را به دست جبهه مقابل خواهیم سپرد به همین علت در حوزه مخاطب‌شناسی باید از متخصصان بهترین استفاده را داشته باشیم.

سرمت یادآور شد: با وجود طلاب حوزه‌های علمیه که از نظر تبلیغ اصحاب فن هستند باید به صورت گسترده‌تری از ظرفیت‌های حوزویان و صاحب‌نظران استفاده و در برنامه‌های خود تجدیدنظر کنیم چراکه اگر تاکنون شیوه‌های تبلیغی ما مؤثر بود نباید مشکلی نیز داشته باشیم اما اینکه مشکل داریم نشان می‌دهد در حوزه روش‌های تبلیغی و فرهنگی باید بازنگری داشته باشیم.

وی ادامه داد: هر چند دشمنان نیز در وضعیت فرهنگی فعلی کشور و استان مؤثر بوده‌اند اما ما نیز باید فعالیت‌های انجام شده با فعالیت‌هایی که می‌توانستیم انجام دهیم را مقایسه و عملکرد خود را ارزیابی کنیم و در نخستین نشست سال آینده می‌توان با رویکرد خوداظهاری به این موضوع بپردازیم.

نماینده عالی دولت در استان قم ترویج نشاط اجتماعی را راهکاری برای رفع آسیب‌های اجتماعی دانست و تصریح کرد: ما باید در سطح ملی و استانی برای همه اقشار و سلایق برنامه داشته باشیم و تفاوت میان سطوح و دریافت‌های افراد، توجه لازم را داشته باشیم.

در پایان این نشست، احکام اعضای شورای فرهنگ عمومی استان قم به آن‌ها اهدا شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار