جشنواره غذا و کارآفرینی تغذیه در دبیرستان زینب کبری نوش آباد برگزار شد

کاشان ( پانا) - مدیر دبیرستان زینب کبری نوش آباد از برگزاری جشنواره غذای سالم همراه با کارگاه کارآفرینی تغذیه در این واحد آموزشی خبر داد.

کد مطلب: ۸۹۸۲۸۵
لینک کوتاه کپی شد
جشنواره غذا و کارآفرینی تغذیه در دبیرستان زینب کبری نوش آباد برگزار شد

زهرا نیک سرشت در گفت و گو با پانا کاشان اظهار کرد: این جشنواره با هدف معرفی و ترویج غذاهای سالم و مناسب برای گروه‌های مختلف سنی برگزار شد و بیش از 40 نوع غذای محلی و توسط دانش آموزان و مادران آنها تهیه و به فروش گذاشته شد.

وی افزود: ترویج فرهنگ غذای سالم و انتقال تجربه مادران در تنوع غذاهای بومی ایرانی و شیوه های پخت آن به فرزندان از دیگر اهداف این جشنواره یک روزه بود.

یک کارشناس تغذیه گفت: گزارشهای بهداشتی نشان می دهد که از نظر تغذیه در حال‌گذار هستیم، به طوری که الگوهای تغذیه سنتی به ویژه در گروه کودکان و جوانان به سرعت با رفتارهای جدید جایگزین می شود.

زهرا دهقانی در کارگاه آموزش تغذیه جشنواره غذای دبیرستان زینب کبری نوش آباد اظهار کرد: امروزه، نان، پنیر و گردوی صبحانه، تبدیل به کیک، ساندویچ، نوشابه شده و آبگوشت و خورشت و برنج با پیتزا، سوسیس و کالباس جایگزین شده است.

وی افزود: رفتار تغذیه‌ای جدید و سنتی، از نظر تامین نیازهای تغذیه‌ای، تناسبی با هم نداشته و به همین علت، گرفتار سوءتغذیه، کمبود ویتامین‌ها و ریزمغذی‌ها و در نتیجه شیوع انواع بیماری‌ها و سرطان‌ها شده ایم.

وی تصریح کرد: رسالت ما، آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی است و برگزاری جشنواره های غذا هشداری است برای همه شهروندان به ویژه زنان و دختران که ارزش سلامت خود را بدانند و آن را ترویج کنند.

وی تصریح کرد: برای حفظ سلامت باید گروه‌های 4گانه تغذیه‌ رعایت شود. گروه اول شامل: غلات، نان، برنج، سیب‌زمینی که دارای نشاسته هستند و در تامین انرژی بدن نقش اساسی دارند. گروه دوم شامل: لبنیات، که منبع پروتئین‌های کلسیم‌دار هستند. مصرف این گروه غذایی، از بروز مشکلات استخوانی در افراد جلوگیری می‌کند .

دهقانی گفت: گروه سوم تغذیه ای، شامل گوشت، مرغ و ماهی است، که از منابع پروتئین آهن‌دار هستند و گروه چهارم شامل:سبزی‌ها و میوه‌ها است و دارای عناصر معدنی و انواع ویتامین‌ها و فیبر هستند.

یک مدرس کارآفرینی گفت: تربیت شهروند سالم از جمله اهدافی است که نظام های آموزش و پرورش در کنار مسائل علمی و آموزشی دانش آموزان، مورد توجه قرار می دهند.

زهرا دیانت پور اظهار کرد: توسعه فعالیت هایی در بخش گردشگری و تغذیه می تواند الگویی برای کارآفرینی در جامعه باشد که باید از مدارس به معرفی آنها پرداخت که درآمدزایی بالایی نیز دارد.

وی با اشاره به یک طرح در استرالیا اظهار کرد: محققان با جلب مشارکت مردم و اعمال تغییراتی توانستند حاشیه خیابانها را به مزرعه میوه و سبزیجات تبدیل کنند به طوری که تنها در یکی از این خیابانها بیش از ۹۰۰ کیلوگرم موز و ۳۰۰ کیلوگرم کلم به دست آمد.

وی تاکید کرد: در این پروژه علمی - شهری، پس از انتخاب خیابانهای مناسب طرح، محصولات متنوعی از موز تا گوجه فرنگی و انواع سبزیجات در حاشیه آنها تولید می شود که می تواند الگویی برای مدرسه های ما نیز باشد تا دانش آموزان نیز در حیاط و فضاهای خالی مدرسه اقدام به کارآفرینی کنند.

دیانت پور گفت: گردشگری تغذیه از جمله فعالیتهایی است که با هزینه کم می تواند درآمد خوبی برای بانوان خانه دار داشته باشد که توسعه آن به صورت حرفه ای نیز به درآمدزایی پایدار منجر می شود.

یک مدرس کار و فناوری گفت: آپارتمان نشینی، زندگی ماشینی، غذاهای آماده و تغذیه ناسالم، کم شدن ورزش و تحرک ، پدیده هایی هستند که افراد جامعه به خصوص دانش آموزان را در معرض تهدید های جدی از نظر سلامت جسم و روان قرار داده است.

زهرا رزاقیان افزود: تغذیه ناسالم به گونه ای شایع شده که بیماری های غیرواگیر چون انواع سرطان، چاقی، فشار خون، دیابت و ... سلامت شهروندان حال و آینده را تهدید می کند ولی توجهی به آن نداریم.

وی تصریح کرد: اولین و بهترین راهکار برای حفظ سلامت جامعه، پیشگیری از بیماری ها است بنابراین خانواده ها باید با فرهنگ سازی مناسب، سلامت جسمی فرزندان را در اولویت قرار داده و فعالیت بدنی را در میان افراد خانواده نهادینه کنند.

وی تاکید کرد: مادرها باید به سلامت تغذیه اعضا خانواده توجه داشته باشند و بخشی از درآمد ماهیانه خود را برای فعالیت های ورزشی اختصاص دهند یا اینکه به گونه ای برنامه ریزی کنند که روزی ۱۵ دقیقه فعالیت بدنی داشته باشند.

وی با اشاره به اهمیت تغذیه صحیح و صبحانه دانش‌آموزان گفت: رژیم غذایی مناسب و متنوع به سلامت جسمی و ذهنی آنها کمک می کند و به مادران توصیه می کنم حتما در کنار فرزندان خود آنان را به خوردن صبحانه تشویق کنند.

رزاقیان افزود: مادران باید توجه داشته باشند تغذیه بر اساس اصول علمی و نیازهای بدن، باعث حفظ سلامت انسان می شود و در غیر از این صورت موجب اختلال در عملکرد سیستم‌های بدن می شود و قوای جسمی و روانی بدن انسان از بین می رود .

به گزارش پانا، برپایی کارگاههای تغذیه و کارآفرینی از برنامه های جنبی جشنواره غذای سالم در دبیرستان زینب کبری نوش آباد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار