مدارس ماندگار مازندران را بشناسیم: مرکز استعدادهای درخشان ماندگار شهید بهشتی تنکابن

ساری (پانا) - 48 مدرسه ماندگار در کشور وجود دارد که سهم مازندران از این آمار سه مدرسه در شهرهای تنکابن، آمل و بابل است. مرکز استعدادهای درخشان ماندگار شهید بهشتی تنکابن یکی از این مدارس است.

کد مطلب: ۸۹۸۲۳۰
لینک کوتاه کپی شد
مدارس ماندگار مازندران را بشناسیم: مرکز استعدادهای درخشان ماندگار شهید بهشتی تنکابن

از 100 هزار مدرسه کشور 48 مدرسه به عنوان «مدرسه ماندگار» ثبت شده‌اند که مجوز خود را از شورای عالی آموزش‌وپرورش دریافت کرده‌اند. مدرسه ماندگار لازم است از شاخصه‌های از پیش‌تعیین شده‌ای برخوردار باشد. مانند قدمت و سابقه آموزشی بیش از نیم قرن، اعتبار و پیشینه درخشان علمی، فرهنگی و تاریخی در سطح ملی و بین‌المللی، رعایت معماری بومی و محلی و انطباق فضای فیزیکی مدرسه با شاخص‌های سازمان میراث فرهنگی و ... .

طرح ماندگار در سال 84 در شورای عالی آموزش‌وپرورش تصویب شد و از سال 85 شناسایی مدارس ماندگار آغاز شد.

روند ثبت یک مدرسه به عنوان یک مدرسه ماندگار به این صورت است که مدرسه معرفی شده از سوی شورای آموزش و پرورش استان، پس از تأیید سازمان نوسازی مدارس و میراث فرهنگی، در جلسه کمیسیون شورای عالی آموزش‌وپرورش بررسی می‌شود و در صورت مثبت بودن نتیجه ارزیابی اعضای کمیسیون، آن مدرسه در کمیسیون معین شواری عالی به عنوان مدرسه ماندگار ثبت می‌شود.

دبیرستان ماندگار شهید بهشتی تنکابن در دوره پهلوی اول در سال 1312 در زمان ریاست میرزا عبدالله خصالی در اداره معارف و اوقاف و صنایع مستظرفه به نام دبستان «فلاحتی» در شهر خرم آباد در ضلع شمال غربی بنای باغ کشاورزی خرم‌‌آباد -ایستگاه تحقیقات اداره کشاورزی خرم‌‌آباد ساخته شد.

درست برجای ساختمان ناصریه (ساختمان آیینه) که از جمله عمارت‌های باشکوه دوره قاجار بود و به خانوان سپهسالار تنکابی مربوط می‌شد.

وجه تسمیه آن اتکای مدرسه بر آموزش شیوه‌های نوین کشاورزی بود. سپس به دبستان «سنایی» تغییر نام داد. مدتی دبیرستان و مدتی نیز دانشسرای مقدماتی دخترانه و سپس دانشسرای پسرانه بود. از سال 72 به عنوان مدرسه نمونه دولتی خاتم‌الانبیا (ص) و پیش‌دانشگاهی پسران تنکابن فعال بود تا سرانجام در سال 84 در اختیار مرکز استعدادهای درخشان شهید بهشتی قرار گرفت. در 26 اسفند سال 86 با توجه به قدمت ساختمان به شماره 21994 به عنوان میراث فرهنگی ثبت شد.

این اثر در حال حاضر در تملک آموزش‌وپرورش قرار دارد.

مصالح به کار رفته در بنا سنگ، آجر، چوب و ملات سیمان است. تزیییناتی در قسمت دخلی راهروها به صورت بندکشی سیمانی روی دیوارها انجام شده و پنجره‌ها از بیرون و در نما در قسمت بالا و پایین برآمدگی تزیینی سیمانی دارند. سقف بنا از قسمت زیر داخلی لمبه‌کاری شده است.

به صورت کلی اثر از یک راهروی صلیبی شکل برخوردار است که کلاس‌های درس در ضلغ جنوبی تیغه صلیب و پیش‌‌آمدگی بنا در بین شمال این تیغه قرار دارد و راهروی ورودی اصلی بنا نیز پایه صلیب را در ضلع جنوبی تشکیل می‌دهد.

در دوره‌های بعد از ساخت تغییراتی در قسمت‌هایی از بنا به وجود آمد؛ از جمله اینکه کف راهروها و اتاق‌ها و سقف بنا. پله‌های ورودی و برخی از درها و پنجره‌ها نیز تعویض شد. پنجره ضلع شمال غربی نیز کور شد. در بخش شرقی پیش‌آمدگی شمالی بنا و در گوشه‌ای از آن یک سکو احداث شد. در شمال، شرمال شرقی و شمال غربی و شرق بنا ساختمان‌هایی به عنوان فضاهای آموزشی بعدها احداث شد. پوشش اولیه شیروانی نیز تعویض و از ایرانیت استفاده شد.

این اثر به صورت کامل مرمت و بازسازی شد.

دبیرستان متوسطه دوم استعدادهای درخشان شهید بهشتی تنکابن در حال حاضر 250 دانش‌آموز پسر دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار