در گفت‌وگو با پانا

حسام‌الدین سراج: رئیس صدا‌وسیما و مسئولان فرهنگی باید درباره کم‌اطلاعی نسل جوان از موسیقی سنتی پاسخگو باشند

تهران (پانا) - حسام‌الدین سراج خواننده موسیقی اصیل ایرانی که پاییز امسال با ارکستر ملی ایران به رهبری نادر مرتضی‌پور در تالار وحدت تهران به صحنه رفته است در گفت‌وگو با خبرنگار پانا از اجرای کنسرت «ترانه‌های زمین» در بهار سال آینده خبر داد.

کد مطلب: ۸۹۸۱۲۶
لینک کوتاه کپی شد
حسام‌الدین سراج: رئیس صدا‌وسیما و مسئولان فرهنگی باید درباره کم‌اطلاعی نسل جوان از موسیقی سنتی پاسخگو باشند

سراج که پیشتر این کنسرت را به همراه «اردشیر کامکار» نوازنده‌ کمانچه، «یوردال توکجان» نوازنده‌ عود و «اردم شمشک» نوازنده باقلاما از کشور ترکیه در سالن وزارت کشور به صحنه برده بود، درباره اجرای مجدد این برنامه اظهار کرد: کنسرت «ترانه‌های زمین» مجموعه ترانه‌هایی است که ریشه‌های مشترکی در سرزمین‌های ایران، ترکیه، کردستان و کشورهای عربی و حتی اسپانیایی زبان دارند. مثلا یکی از این قطعات به زبان‌های اسپانیایی، فارسی، ترکی و عربی اجرا شده است که ما در این کنسرت نسخه فارسی آن را اجرا می‌کنیم.

وی افزود: در واقع ملودی در این قطعات مشترک است و تنها اشعار به زبان‌های مختلف بازگردانده شده است.

خواننده آلبوم «شمس الضحی» درباره گروهی که در این کنسرت درکنار او به صحنه می‌روند گفت: گروه در قیاس با اجرای پیشین دستخوش تغییراتی شده است. در این اجرا استاد اردشیر کامکار (کمانچه)، ارژنگ کامکار (تمبک)، امیرناصر رنجبر(کمانچه)، حسین رضایی نیا (دف)، صابر سوری (عود) و نوید مثمر نوازنده باقلاما از کشور ترکیه گروه نوازندگان این کنسرت را تشکیل می‌دهند.

به گفته سراج این کنسرت اردیبهشت‌ماه 98 در تالار وحدت تهران به صحنه خواهد رفت.

این خواننده موسیقی اصیل ایران در بخشی دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به سوالی درباره کم‌اطلاعی و اقبال ضعیف نسل جوان از موسیقی اصیل ایرانی گفت: پاسخ این سوال را رئیس صداوسیما و مسئولان فرهنگی کشور باید بدهند. موسیقی اصیل ایرانی ریشه در فرهنگ و هنر و تاریخ این سرزمین دارد و جزئی از هویت ملی ماست که باید به بهترین نحو به نسل جدید این کشور معرفی شود. نسلی که قرار است حافظ این میراث تاریخی باشند. حال اگر این جوانان شناختی از موسیقی ایرانی نداشته باشند چگونه می‌توانیم به ادامه این راه و زنده نگه‌داشتن این درخت کهن امیدوار باشیم.

سراج ابراز امیدواری کرد دستگاه‌ها و متولیان فرهنگی کشور با برگزاری برنامه‌های موسیقی اصیل برای جوانان و نوجوانان و معرفی هرچه بیشتر این نوع موسیقی در رسانه‌ها خصوصا صداوسیما در نگهبانی و نگهداری از این میراث کهن موفق عمل کنند.

گفت‌وگو: عاطفه بزرگ‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار