مدیرعامل بنیاد خیریه شنوایی شفا : کاشت حلزون هیچ کودک ایرانی‌ای به دلیل ناتوانی مالی به تأخیر نمی‌افتد

تهران (پانا) - مدیرعامل بنیاد خیریه شنوایی شفا با اشاره به اینکه هیچ کودک ایرانی به دلیل ناتوانی مالی کاشت حلزون آن در کشور به تأخیر نمی‌افتد، گفت انجام مشاوره ژنتیک در افرادی که سابقه کم‌شنوایی یا ناشنوایی در خویشاوندان خود دارند ضرورت دارد.

کد مطلب: ۸۹۸۰۱۷
لینک کوتاه کپی شد
مدیرعامل بنیاد خیریه شنوایی شفا :  کاشت حلزون هیچ کودک ایرانی‌ای به دلیل ناتوانی مالی به تأخیر نمی‌افتد

دکتر محمد اجل‌لوئیان به مناسبت روز جهانی شنوایی اظهار داشت: هر چند که دولت اقدامات مؤثری در جهت پیشگیری و درمان مشکلات شنوایی انجام داده است ولی جهت کمک به این بیماران هنوز می‌توان اقدامات بیشتری انجام داد و نهادهای مردمی در حوزه شنوایی تلاش کرده‌اند در این زمینه ورود یابند.

وی افزود: در زمینه غربالگری ژنتیک و مشاوره‌های قبل از ازدواج جهت پیشگیری از تولد نوزادان کم‌شنوا و ناشنوا هنوز اقدامات اساسی برداشته نشده و متأسفانه سالانه 1500 کودک ناشنوا متولد می‌شود.

مدیرعامل بنیاد خیریه شنوایی‌شفاء ادامه داد: افراد مبتلا به کم‌شنوایی و ناشنوایی که متولد می‌شوند سالانه 2 میلیون تومان هزینه خواهند داشت و اگر برای غربالگری پیش از ازدواج اقدامات مؤثری انجام گیرد می‌توان از هزینه‌ةای سربار دولت و خانواده‌ها به میزان بسیار زیادی کاست.

اجل‌لوئیان تأکید کرد: افرادی که در خانواده‌های خود فرد نوزاد کم‌شنوا و ناشنوا دارند و یا سابقه فامیلی این بیماری در آنها وجود دارد لازم است که نسبت به غربالگری‌های پیش از ازدواج و مشاوره‌ةای ژنتیک حساسیت بیشتری داشته باشند.

وی گفت: خوشبختانه همه مراکز کاشت حلزون متخصص ژنتیک دارند و با گرفتن شرح حال و برخی از آزمایشات می‌توان این غربالگری را انجام داد.

مدیرعامل بنیاد خیریه شنوایی‌ شفاء خاطرنشان کرد: بنیاد بخشش طی دو سال گذشته 4 میلیارد تومان جهت هزینه کاشت، خدمات پس از کاشت حلزون و پیشگیری به بیماران کمک کرده است و می‌توان گفت که در حال حاضر با کمک‌های دولت و بنیادهای خیریه هیچ کودک ایرانی به دلیل ناتوانی کاشت حلزون آن به تأخیر نمی‌افتد.

وی بیان داشت: خوشبختانه در حال حاضر در کشور ما اقدامات مهمی برای درمان کم‌شنوایی انجام می‌گیرد و این خدمات در اکثر نقاط کشور در دسترس و مقرون به صرفه است و پیشگیری از ناشنوایی، غربالگری شنوایی و توانبخشی از طریق دستگاه‌های کم‌شنوایی و آموزش می‌تواند کمک‌شنوایی و عواقب آن را کاهش دهد.
همچنین مدیر سلامت گوش معاونت بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به علل افزایش کم‌شنوایی در کشور، گفت:‌ کارگرانی که در معرض صداهای بلند قراردارند، همچنین همه افراد بالای ۵۰ سال انجام غربالگری شنوایی در آنها ضرورت دارد.

دکتر سعید محمودیان به مناسبت روز جهانی شنوایی اظهار داشت: سازمان جهانی بهداشت از پنج سال پیش کمپینی با هدف کاهش شیب تند بار بیماری‌ها ناشی از کم‌شنوایی تشکیل داد و بر همین اساس در کشور تلاش کردیم اقدامات گسترده‌تری جهت پیشگیری و درمان به موقع کم‌شنوایی انجام دهیم.
وی افزود: کم‌شنوایی متأسفانه موذی‌وار رو به افزایش است و این در حالی است که ۶۰ درصد از موارد کم‌شنوایی را می‌توان با پیشگیری کاهش داد.
وی گفت:‌در سال ۲۰۱۰ کم‌شنوایی رتبه ۱۳ در جهان از لحاظ بار بیماری‌ها و با اقتصادی ناشی از آن داشته که در ۲۰۱۷ این رتبه به ۳ رسیده است.
محمودیان بیان داشت: افراد باید سلامت گوش خود را به صورت دوره‌ای بررسی کنند که این مسئله به ویژه برای افراد در معرض خطر بسیار حائز اهمیت است.
وی گفت: کارگرانی که در معرض صداهای بلند هستند، جوانان و نوجوانانی که به مدت زمان‌های طولانی موسیقی را با صدای بلند گوش می‌دهند، افراد بالای ۵۰ سال و مبتلایان به عفونت‌های گوشی و اختلالات گوش از جمله افراد در معرض خطر کم‌شنوایی‌اند.

مدیر سلامت گوش معاونت بهداشت وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: شیوع سالمندی در جوامع، بیماری‌های مادران باردار همچون سرخک و سرخجه، تولد نوزاد نارس و... از علل افزایش ابتلا به کم‌شنوایی است و وزارت بهداشت تلاش کرده آمار ابتلا به کم‌شنوایی را به میزان زیادی کاهش دهد.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت بسته کنترل و مراقبت شنوایی سالمندان را تهیه کرده است، گفت: چاقی، فشار خون بالا و دیابت، ابتلا به کم‌شنوایی را سرعت می‌دهد و براساس این بسته وزارت بهداشت، افراد بالای ۶۵ سال غربالگری آنها در قالب برنامه سیب وارد شبکه بهداشت خواهد شد.

مدیر سلامت گوش معاونت بهداشت وزارت بهداشت گفت: کمتر از ۱۰ درصد از مردم به دلیل کم‌شنوایی از سمعک استفاده می‌کنند که سازمان جهانی بهداشت دستورالعمل استفاده از سمعک ارزان‌قیمت را ارائه کرده و ما نیز در کشور تلاش می‌کنیم خدمات لازم در این زمینه را بسترسازی کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار