باید برای ثبت جهانی شهرزیرزمینی نوش آباد قدمهای محکمتری برداریم

کاشان ( پانا) - فرماندار شهرستان آران و بیدگل گفت : شهرزیرزمینی نوش آباد بزرگترین معماری دستکند جهان است بنابراین بایدبرای ثبت جهانی این اثر قدم ها و قلم هایمان را محکم تر برداریم و بیشتر تلاش کنیم.

کد مطلب: ۸۹۸۰۰۳
لینک کوتاه کپی شد
باید برای ثبت جهانی شهرزیرزمینی نوش آباد قدمهای محکمتری برداریم

اسماعیل بایبوردی اظهار کرد: مجموعه باستانی شهر زیرزمینی نوش آباد،منحصر به یک منطقه نیست بلکه نماد تاریخ و تمدن ایران و هویت ملی همه ایرانیان است که زبانزد خاص و عام و افتخارآفرین برای جهانیان است.

وی تصریح کرد: تقدیم ۱۵۰ شهید ، نشان ازحماسی بودن شهر نوش آباد و نماد ایثار و شهادت این شهر تاریخی است و ثبت ۲۵ اثر ملی، پنج اثر معنوی و ۳۰ خانه تاریخی در این شهر نمادی از تمدن و فرهنگ ایرانیان است.

فرماندار شهرستان آران و بیدگل با تاکید بر اینکه مقاصد گردشگری نظیر شهر زیرزمینی نوش آباد جزو میراث فرهنگی قدیم ایرانیان است بر ضرورت مدیریت هوشمند و دانش پایه این قبیل مناطق را مهم ارزیابی کرد.

بایبوردی گفت: بعد از این نشست، پیگیری امور قانونی مربوط به ثبت شهر زیر زمینی نوش آباد در فهرست میراث جهانی را به رییس اداره میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی شهرستان آران و بیدگل تفویض می کنم .

شهردار نوش آباد گفت: خواسته ما به عنوان نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر و انجمن های مردم نهاد این است که ما را در جهت شناسایی، معرفی و کشف مسیر مجموعه باستانی شهر زیرزمینی نوش اباد به عنوان بزرگترین معماری دستکند جهان حمایت کنید.

محمود اشرفی اظهار کرد: شهروندان و به ویژه آنها که عضو انجمن های مردم نهاد هستند فراتر از توسعه شهر برای توسعه و پیشرفت کشور و تمدن ایران تلاش می کنند اما انتظار این است که مورد حمایت مسوولان مربوط باشند.

وی افزود: در بودجه سال 97 شهرداری نوش آباد، دو میلیارد ریال برای کاوش در شهر زیرزمینی اعتبار تصویب کردیم و مازاد بر آن، یک میلیارد ریال در ردیف دیگری برای مخارج جانبی این مجموعه باستانی اختصاص دادیم ولی متاسفانه به علت کمبود اعتبار فعلا کار متوقف شده است.

مدیر مجموعه باستانی شهر زیر زمینی نوش آباد گفت: هدف از برگزاری یک نشست اداری توسط انجمنهای مردم نهاد در این مکان تاریخی این است که ما میخواهیم دغدغهایی که داریم، شما هم در این مکان لمس کنید و ما را برای توسعه صنعت گردشگری در این شهر یاری کنید.

علی طاهری اظهار کرد: از سال ۱۳۸۱ که شهر زیر زمینی نوش آباد کشف شد، تاکید همه مسوولان ملی و محلی، لایروبی فضای چهار کیلومتری این مجموعه در زیر بافت تاریخی بوده است تا برای گردشگران قابل بازدید باشد اما بودجه کافی برای توسعه و معرفی آن اختصاص نیافته است در حالی که سیلاب وچاههای جذبی به شدت آن را تهدید می کند.

وی افزود: گردشگران خارجی که شهر زیرزمینی نوش آباد را با آثار ونکوور کانادا و کاپادوکیه ترکیه مقایسه می کنند، به نوعی اعتراض می کنند که چرا هیچ تلاشی برای تامین زیر ساختها و فراهم کردن امکانات گردشگری و معرفی این مجموعه باستانی در سطح جهانی انجام نشده است.

وی گفت: باتو جه به اینکه کشور برای توسعه صنعت گردشگری برنامه ریزی می کند و کشاورزی دشت کویری نوش آباد با کمبود آب مواجه است، اختصاص بودجه برای شناسایی و احیای مجموعه باستانی شهر زیرزمینی نوش آباد و یکصد اثر مادی و معنوی این شهر، فرصت مناسبی برای توسعه پایدار در منطقه فرهنگی کاشان است.

طاهری افزود: انتظار است که مسوولان مربوط در سطح شهرستان آران و بیدگل و استان اصفهان، توجه بیشتری نسبت به مجموعه باستانی شهر زیرزمینی نوش آباد داشته و در سال آینده برای کسب مجوز و بودجه ای بیشتر از شرایط فعلی کمک و همکاری نمایند.

طاهری خطاب به فرماندار آران و بیدگل تصریح کرد: شهر زیر زمینی نوش آباد یک اثر منحصر به فرد است و هیچ اثری به این وسعت در جهان وجود ندارد، حال که فصل پنجم کاوش از محل اعتبارات شهرداری پرداخت شده و هیچ کس هیچ کمکی به ما نکرده است از شما میخواهیم به نوش آباد توجه ویژه ای داشته باشید و یاری کنید تا زیر ساختها و بوجه لازم از طریق سرمایه گزار خارجی یا داخلی تامین شود.

به گزارش پانا، نشست فرماندار شهرستان آران و بیدگل همراه با بخشدار، رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با فعالان حوزه گردشگری نوش اباد در مجموعه باستانی شهرزیرزمینی نوش آباد برگزار شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار