مرمت اثر تاریخی بازمانده از صفویه نیازمند 5 میلیارد ریال اعتبار

شیراز (پانا) - مسئول فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس از کلیسای مریم مقدس به عنوان اثر شاخص دوره صفویه در شیراز یاد کرد و گفت: این اثر ملی وضعیت مناسبی ندارد و نیازمند بهسازی اضطراری با صرف پنج میلیارد ریال اعتبار است.

کد مطلب: ۸۹۷۷۵۳
لینک کوتاه کپی شد
مرمت اثر تاریخی  بازمانده از  صفویه نیازمند 5 میلیارد ریال اعتبار

به گزارش ایرنا، سیامک بصیری اظهار داشت: قدمت ساخت کلیسای مریم مقدس به سال 1669 میلادی باز می گردد.
مسئول فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس ادامه داد: تزئینات بسیار زیبای طاقچه بندی، مقرنس کاری، گچ بری،آ جرکاری و کاشیکاری معقری و سقف های چوبی که روی آن با رنگ روغن و آب طلا نقاشی شده و طرح فرش دوره صفوی معروف به چهار ترنج در سقف این کلیسا دیده می شود و در مجموع تزئیناتی که در این کلیسا به کار رفته، در بین کلیساهای کشور منحصر به فرد است.
وی با اشاره به لزوم ارزش های هنری این کلیسا که در کشور بی نظیر است اظهار داشت: این کلیسا در دوره شاه عباس دوم صفوی در شیراز ایجاد شده که نقشه این مجموعه، چلیپایی و به شکل صلیب طراحی شده است.
بصیری خاطر نشان کرد: عمارت اصلی این کلیسا 228 متر مربع وسعت دارد که در وسط باغچه‌ای احداث .
مسئول فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس با اشاره به ثبت این کلیسا در تاریخ 15 مهرماه 1346 به شماره 759 در فهرست آثار ملی بیان کرد: حدود 15 سال پیش تعمیرات موضعی سقف کلیسای مریم مقدس برای جلوگیری از نفوذ آب باران توسط میراث فرهنگی فارس انجام شد اما به دلیل فرسودگی و قدمت سقف این کلیسا در حال حاضر دچار مشکلات جدی است و عایق کاری آن مشکل دارد و باید به صورت اضطراری بهسازی و مرمت شود.
بصیری تاکید کرد: با اشره به وضعیت کنونی این کلیسا و آسیب‌هایی که در بخش های مختلف آن نظیر سنگ ها، آجرکاری، طاق نماها مقرنس کاری ها و... وجود دارد یادآوری کرد:حدود 500 میلیون تومان هزینه برای بهسازی و مرمت این مجموعه نیاز است که در صورت تامین اعتبار، سریعا عملیات مرمت این بنا آغاز خواهد شد.
وی اظهار داشت: وجود این ظرفیت ارزشمند گردشگری در شیراز از اهمیت ویژه ای برخوردار است که باید سریعا به وضعیت آن رسیدگی کرد.
او بیان کرد: این کلیسا در روبروی مسجد مشیر قرار دارد و به خوبی تعامل بین ادیان و اقوام را نشان می دهد.
بصیری در پایان اشاره کرد: در روزهای آینده وضعیت بحرانی کلیسای مریم مقدس به مسئولان مربوطه میراث فرهنگی کشور گزارش داده خواهد شد تا بودجه مورد نیاز مرمت آن تامین شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار