پای صحبت روشن‌دلی که سنگ‌تراشی می‌کند؛ صاحب دلی از دیار خُنج

خُنج (پانا) - او خورشیدی است روشن اگرچه تاریکی چشمش را به ظاهر نابینا کرده، پیرمرد روشن دل خُنجی با چشمانی نابینا به شغل سنگ تراشی مشغول است او اراده ای پولادین دارد که دل سنگ را می شکافد وطرحها ونقش‌های زیبایش روی سنگ چشمها را می نوازد.

کد مطلب: ۸۹۷۷۳۴
لینک کوتاه کپی شد
پای صحبت روشن‌دلی که سنگ‌تراشی می‌کند؛  صاحب دلی از دیار خُنج

عبدالعزیز غفاری پیرمرد روشن دل خُنجی بیش از ۶۵ سال است که با چشمانی نابینا به شغل سنگ تراشی مشغول است. همچنین او دستی در تعبیرخواب دارد و افراد بسیاری به دلیل تعبیرهای درست او به سراغ او می‌آیند.

این روشن‌دل ۸۰ ساله که از سن پنج سالگی به دلیل بیماری آبله‌مرغان نابینا شده به همراه فرزندش سنگ را از کوه به خانه منتقل می‌کنند و در کارگاه ساده و کوچکش انواع صنایع دستی سنگی را می‌تراشد.

این پیرمرد نابینا در گفت‌وگو با خبرنگار پانا در خصوص وضع خود می‌گوید: همواره ازخدا رزق و روزی خود را از دل بیایان طلب کردم و ازخدا خواستم لقمه‌ای حلال را ازدل کوه ودشت نصیبم کند تا در خلوتگاه عشق، راز و نیازم را با کار و کسبم آمیخته کنم.

او می‌افزاید: هر روز به همراه فرزندم سنگ‌ها را ازدل کوه به خانه حمل می کنیم و از صبح تا عصر در گوشه‌ای از حیاط منزل به کار سنگ‌تراشی مشغول می‌شوم.

غفاری با مهارتی خاص، اندازه‌گیری، طراحی، برش و تراش روی سنگ را انجام می‌دهد با انگشتان پینه‌بسته‌اش سنگ‌ها را گرد می‌تراشد ، آنها را صاف می‌کند تا زنان نان پز، مرغوبترین نانها را پخت کنند. او همچنین امام و مؤذن مسجد محله‌شان است .

این پیرمرد روشندل علاوه بر سنگ‌تراشی در پینه‌دوزی، بالا رفتن از نخل و چیدن خرما‌های رسیده با چشمانی بسته نیز مهارت ویژه‌ای دارد و انواع هاونگ، ظروف و اشیای مختلف سنگی را می‌‌سازد و قادر است هر طرحی را روی سنگ حک کند.


نام کوچه محل زندگی‌اش را کوچه روشن‌دل گذاشته‌اند تا هررهگذری بداند دلی روشن داشتن مستلزم داشتن چشمانی روشن نیست.

خبرنگار : سمیرا ابونجمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار