دبیرعلمی مسابقات رباتیک دانشگاه تهران:‌ آموزش مهارت و فنون به دانش‌آموزان ضروری است

پنجمین دوره مسابقات ربوکاپ آزاد دانش‌آموزی ۹ و۱۰ اسفند برگزار می‌شود

تهران (پانا) - دبیر علمی مسابقات رباتیک دانشگاه تهران با تاکید برضرورت مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان می‌گوید یکی از معضلات امروز نظام آموزشی این است که دانش‌اموزان وارد رشته‌ای می‌شوند که اطلاعات چندانی از آن ندارند و پس از طی چند ترم به این نتیجه می‌رسند که علاقه‌ای به آن ندارند ما در بهترین سن به دانش‌اموزان کمک می‌کنیم تا به صورت عملی با این رشته‌ها آشنا شوند و هنگام ورود به دانشگاه دیدی از رشته‌ای که انتخاب کرده است داشته باشد.

کد مطلب: ۸۹۷۵۷۵
لینک کوتاه کپی شد
دبیرعلمی مسابقات رباتیک دانشگاه تهران:‌ آموزش مهارت و فنون به دانش‌آموزان ضروری است

نادر نوبخت، دبیر علمی مسابقات رباتیک دانشگاه تهران با اشاره به برگزاری پنجمین دوره مسابقات ربوکاپ دانش‌آموزی گفت:‌ این مسابقات در دانشگاه فنی دانشگاه تهران و با حضور هزار و 140 دانش‌آموز از 7 استان و 138 مرکز آموزشی برگزار می‌شود که هدف از آن با توجه به گروه سنی شرکت‌کنندگان استعدادیابی و انتخاب برگزیدگان برای دوره‌های تخصصی در دانشگاه فنی است.
پنجمین دوره مسابقات ربوکاپ آزاد دانش‌اموزی فردا برگزار می‌شود
وی افزود:‌ پنجمین دوره مسابقات ربوکاپ آزاد دانش‌آموزی ۹ و۱۰ اسفند در سازمان مرکزی دانشگاه تهران با حضور هزار و 140 دانش‌آموز شرکت‌کننده برگزار می‌شود.
نوبخت گفت:‌ این دانش‌آموزان در مقطع متوسطه اول و ابتدایی انتخاب شده‌اند و برگزیدگان دوره‌های آموزشی را طی خواهند کرد که از بین آنها نفراتی برای برگزاری مسابقات بین‌المللی انتخاب خواهند شد.
وی اظهار کرد:‌ دوره‌های تخصصی آموزشی رپوتیک در دانشگاه فنی برگزار می‌شود که این افراد پس از آموزش‌های تخصصی طی 10 ترم در قالب تیم‌های مختلف برای شرکت در مسابقات سراسر جهان اعزام خواهند شد و به گونه‌ای تیم استعدایابی و پشتوانه سازی است.
وی گفت:‌ مسابقات دانش‌اموزی برای این گروه سنی کمتر برگزار می شود و تلاش می‌شود که پشتوانه‌سازی برای برگزاری این مسابقات صورت گیرد.
وی عنوان کرد:‌ آموزش مباحث مربوط به مکانیک، الکترونیک و برنامه‌نویسی برای دانش‌آموزان تا حدی که برای دانش‌اموزان این گروه سنی قابل درک باشد انجام می‌شود و در پایان این دوره‌ها، دانش‌اموزان در بحث مکانیک ساخت مکانیزم‌های ساخت ربات را فرا گرفته‌اند ومی‌توانند یک ربات امدادگر، ربات تعیب خط یا ربات هوشمند را که برای شرکت در مسابقات مختلف نیاز است را بسازند که این کار در قالب یک کارگروهی صورت خواهد گرفت.
نوبخت درباره چگونگی فراخوان این دوره‌ها و دعوت از دانش‌اموزان نیز گفت: در تعدادی از مدارس تهران فعالیت‌هایی انجام شده است و در مراکز شهرستان‌ها نیز اطلاع‌رسانی لازم صورت گرفته است و درنهایت 10 هزار دانش‌اموز مورد سنجش قرار گرفتند و براساس علاقه‌مندی و عملکردی که در کلاس‌ها داشته‌اند در مسابقات شرکت می‌کنند.
وی عنوان کرد: جلسه توجیهی در روزهای گذشته برای دانش‌آموزان و والدین آنها برگزار شده است و آیتم‌های متنوعی نیز تعریف شده است تا هر دانش‌آموزی هر توانمندی که داشته باشد قابلیت کشف داشته باشد. به طور مثال آیتمی به نام طراحی بهینه وجود دارد که در آن تعریف شده است تا دانش‌اموزی که رباتی با قابلیت و وزن کمتر بسازد از امتیاز بیشتری برخوردار خواهد بود.
نوبخت گفت:‌ برنامه‌نویسی و مکانیک به طور جداگانه مور سنجش قرار خواهند گرفت و هرکسی در هر بخشی که استعدادی داشته باشد شناسایی می‌شود. تلاش می‌شود تا این اقدام به تدریج گسترش یابد و نخبگان شناسایی شوند. یکی از معضلات امروز نظام آموزشی این است که دانش‌اموزان وارد رشته‌ای می‌شوند که اطلاعات چندانی از آن ندارند و پس از طی چند ترم به این نتیجه می‌رسند که علاقه‌ای به آن ندارند ما در بهترین سن به دانش‌اموزان کمک می‌کنیم تا به صورت عملی با این رشته‌ها آشنا شوند و هنگام ورود به دانشگاه دیدی از رشته‌ای که انتخاب کرده است داشته باشد.
وی اظهار کرد:‌ ما به دنبال علاقه‌مندسازی دانش‌اموزان نیز به این رشته‌ها هستیم و اگر در مسابقات نتیجه بگیرند نشان‌دهنده علاقه دانش‌آموزان است که قابلیت شناسایی و شکوفایی دارد.
نوبخت با تاکید برضرورت مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان گفت:‌ وزارت آموزش و پرورش درس کارو فن‌آوری را به جای فنی و حرفه‌ای قدیم جایگزین کرده است که در این راستا است و سازمان فنی و حرفه‌ای نیز طرح ایران مهارت را دنبال می‌کند و تصمیم‌‌گیران کلان کشور به دلیل یکسان نبودن امکانات در تمامی شهرهای کشور محدودیت‌هایی برای آموزش فراگیر مهارت آموزی در کشور دارند.
وی گفت: فضای اموزش فنی نسبت به 10 سال گذشته تفاوت‌های اساسی کرده است.
هدفگذاری استعدادیابی میان دانش‌آموزان

رامبد دانش‌پژوه، مدیر بنیاد پژوهشگران جوان نیز گفت:‌هدف از این مسابقات استعدادیابی و خلاهایی است که سیستم آموزشی کشور درگیر آن است این خلاء‌ نبود کار عملی در مدارس، ترس از دانش‌های نوین و تکنولوژی‌های جدید است و تلاش می‌شود تا در این دوره از مسابقات این ترس شکسته شود و دانش روز آموزش‌های مکانیک، رباتیک و برنامه‌نویسی به چالش کشیده شود و دانش‌اموزان بتوانند در قالب کار تیمی توانایی‌های خود را نشان دهند که باعث ایجاد خلاقیت و رشد دسته جمعی مباحث علمی میان دانش‌آموزان خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار