موگرینی هند و پاکستان را به آرامش فراخواند

تهران (پانا) - فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای دو کشور هند و پاکستان را به خویشتن‌داری و جلوگیری از هرگونه اقدامی که منجر به تشدید تنش‌ها شود دعوت کرد.

کد مطلب: ۸۹۷۵۴۷
لینک کوتاه کپی شد
موگرینی هند و پاکستان را به آرامش فراخواند

به گزارش ایرنا از تارنمای اتحادیه اروپا، موگرینی در این بیانیه از سرگیری تماس‌های دیپلماتیک در سطح سیاسی و اجرای اقدامات فوری از سوی دو طرف را مهم ارزیابی کرد و هشدار داد که تداوم اختلافات عواقب جدی و خطرناکی برای دو کشور و کل منطقه در پی خواهد داشت.
وی با تاکید بر اینکه تروریسم هرگز توجیهی ندارد، افزود: چند روز پیش با وزیر امور خارجه پاکستان تلفنی صحبت کردم و درباره ضرورت توجه به مساله تروریسم از جمله انجام اقدامات روشن و هدفمند برای با تمام اشکال فعالیت های تروریستی تاکید کردم.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد: این اتحادیه با مقام های دو کشور در تماس خواهد بود و تحولات را از نزدیک دنبال می کند.
حمله انتحاری 14 فوریه(25 بهمن) گروه تروریستی موسوم به جیش محمد به نیروهای هندی در پولوامای کشمیر و کشته شدن دستکم 41 تن از آنها به تنشی دنباله دار در کشور تبدیل شد.
جنگنده های هندی سه شنبه به مواضع این گروه تروریستی مستقر در پاکستان حمله کردند و گفته می شود، 200 تا 300 تن از آنها را کشتند.
در پی تشدید تنش بین اسلام آباد و دهلی نو، 'عمران خان'، نخست وزیر پاکستان، امروز (چهارشنبه) خطاب به طرف هندی گفت: بیایید مجرایی برای مذاکره باز کنیم.
نارندرا مودی، نخست وزیر هند، امروز با مقامات عالیرتبه این کشور، از جمله مشاور امنیت ملی، وزرای دفاع و خارجه و نیز مقامات اطلاعاتی کشور دیدار و درباره تحولات اخیر بین هند و پاکستان با آنها گفت وگو کرد.
استقلال پاکستان و جدایی از هند در سال 1947 میلادی، وقوع چندین جنگ میان دو کشور، رقابت در آزمایش های اتمی و پرتاب موشک های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته ای، بازداشت صیادان در آبهای آزاد، موضوع برداشت از حوزه های آبی مشترک، مشکلات اخذ روادید تجاری، اقدامات تروریستی در دو کشور، قربانی شدن شهروندان پاکستانی و هندی و انگشت اتهام بسوی اتباع دو کشور در این حملات و درگیری ها میان مرزبانان هند و پاکستان را می توان از دلایل عمده سردی روابط سیاسی و اقتصادی میان دو کشور همسایه در منطقه جنوب آسیا عنوان کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار