بطحایی: اگر می‌گوییم نقش کنکور باید خیلی کمرنگ شود زیرا امروزه کنکور به دشمن تبدیل شده است

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش می‌گوید که تلاش می‌کنیم نقش و سهم کنکور را کاهش دهیم و رقابت‌های فردی جای خود را به فعالیت‌های جمعی دهد. بچه‌ها وقتی شکست می‌خورند باید طعم شکست را باهم بچشند و اگر پیروز می‌شوند باید باهم پیروز شوند، این هدف تربیتی ماست.

کد مطلب: ۸۹۷۵۴۱
لینک کوتاه کپی شد
بطحایی: اگر می‌گوییم نقش کنکور باید خیلی کمرنگ شود زیرا امروزه کنکور به دشمن تبدیل شده است

سیدمحمد بطحایی در همایش گرامیداشت هفته تربیت اسلامی، روز امور تربیتی که بعد از ظهر امروز در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، با گرامیداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران سیاست جدید آموزش و پرورش در دولت دوازدهم را توجه ویژه به امور تربیتی دانست و گفت: ماموریت اصلی آموزش و پرورش تربیت است یعنی برنامه‌هایی که بچه‌ها را به ویژگی‌ها و صفات خدا متصف می‌کند. این گزاره چشم‌انداز تعلیم و تربیت ماست.

او افزود: در سند تحول بنیادین از این صحبت می شود که خروجی های آموزش و پرورش و آموزه های دینی باید افرادی متدین، صبور و بااخلاق باشند و به مرحله ای از یادگیری برسند که این صفات را داشته باشند. اگر ما آموزش و پرورشی داشته باشیم که منتج به تربیت نشده باشد آن آموزش و پرورش، آموزش و پرورش نیست.

وزیر آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش زمانی آموزش و پرورش است که به تربیت منتج شود. همه افرادی که در آموزش و پرورش کار می کنند به نوعی باید مربی باشند زیرا همه باید دانش آموزان را به تربیت هدایت کنند اما متاسفانه بین این مسیر و مسیر امروزی فاصله افتاده است. از این مبنا آموزش و پرورش با خطا مواجه است و باید تصحیح شود.

بطحایی گفت: اکنون آموزش و پرورش صرف انتقال مفاهیم شناختی در حوزه حافطه محوری حرکت می کند. این موضوعات مهم ترین چالش آموزش و پرورش است.

او افزود: همه افرادی که مدال می گیرند عزیز ما هستند اما این مدال ها ناظر تربیت نیستند. این موضوعات نشانه هایی است که باید از سوی ما و شما مربیان امور تربیتی تصحیح شوند. اگر امروزه اصرار بر حدف کتب کمک درسی داریم به این دلیل است که انگار دشمن تربیت شدند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر می گوییم نقش کنکور باید خیلی کمرنگ شود زیرا امروزه کنکور به دشمن تبدیل شده و اگر می گوییم مدرسه باید محیطی بانشاط شود زیرا مدرسه داری به دشمن برای تربیت تبدیل شده است.

بطحایی افزود: فکر می کنم شهید رجایی امور تربیتی را تاسیس کرد تا خط نگهدار این مسیر و مسیر تربیت باشد. در حوزه امور تربیتی هم متاسفانه این خطا رسوخ کرده است. مربی تربیتی در مدرسه باید نقش راهبر را داشته باشد و نشانه خطا دید پرچم قرمز خود را بالا ببرد.

او افزود: بابد امور تربیتی و بخش مربیان را از حیث کمی و کیفی دائما گسترش دهیم. کار تربیت در مدرسه از عهده یک مربی تربیتی برنمیاد و همه اجزای مدرسه باید مربی تربیتی باشند. این موضوع چشم انداز و کار سختی است و باید به این سمت حرکت کنیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: تلاش می کنیم نقش و سهم کنکور را کاهش دهیم و رقابت های فردی جای خود را به فعالیت های جمعی دهد. بچه ها وقتی شکست می خورند باید طعم شکست را باهم بچشند و اگر پیروز می شوند باید باهم پیروز شوند این هدف تربیتی ماست.

بطحایی افزود: فعالیت های فرهنگی هنری نیز باید به سمت مسابقات گروهی بروند لذا اگر به سمت اقداماتی حرکت می کنیم با این رویکرد است ما تکلیف مرسوم را از دوره ابتدایی شروع کردیم به تکالیف مهارت محور بروند آزمون هایی که تمام انرژی بچه ها را به خود می گیرد باید حذف شوند این ها دایه های مهربان تر از مادر هستند.

او افزود: برنامه ویژه مدرسه را شروع کردیم، باید بخشی از برنامه های رسمی مدرسه در اختیار معلم باشد تا متناسب با نیازهای مدرسه تنظیم شود. آموزش و پرورش به این سمت نیست که بخش پرورشی را تعدیل کند من به عنوان یک فرد مسئول می گویم که این حوزه نه تنها کوچک نشود بلکه باید به تدریج وسیع تا شامل افراد در مدرسه شود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در یک جلسه‌ای که برنامه درس هنر تربیت معلم تصویب می‌شد، گفتم ای کاش ما می‌توانستیم از همین فردا از 24 ساعت زمان آموزش یک دانش‌آموز دوره ابتدایی 12 ساعت را به هنر و فعالیت‌های پرورشی اختصاص دهیم، یک بخشی به فعالیت‌های تربیت بدنی اختصاص یافت و هر آنچه ماند، برای اهداف شناختی کار کنیم. نیکمت‌های سخت باید جای خود را به میدان های پرورشی دهد.

بطحایی گفت: خانواده نیز بر ایجاد این شرایط موثر است. استفاده از پست های مدیریتی خانم به این دلیل است که هدف اصلی ما تربیت است بهره مندی از مدیران بانوان مسیر را باسرعت بیشتر پیش می برد.

او افزود: به سمتی می‌رویم که تمام تعلیم و تربیت، تربیت شود زیرا آموزش ابزاری برای پرورش است.

در پایان این مراسم از معاونان پرورشی و فرهنگی استان‌های سراسر کشور تجلیل شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار