در همایش باستان شناسی اردبیل مطرح شد؛استرداد اشیا باستانی غارت شده اردبیل از انگلیس وروسیه

اردبیل (پانا) - تعداد زیادی از چینی های مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی که توسط روس ها و انگلیس ها به غارت رفته اکنون در موزه های آرمیتاژ روسیه و موزه ویکتوریا - آلبرت لندن نگهداری می شود.

کد مطلب: ۸۹۷۴۹۱
لینک کوتاه کپی شد
در همایش باستان شناسی اردبیل مطرح شد؛استرداد اشیا باستانی غارت شده اردبیل از انگلیس وروسیه

رییس گروه باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردبیل در همایش تخصصی باستان شناسی اردبیل با بیان اینکه در طول سال جاری 4 فصل کاوش در استان صورت گرفته، گفت: نتایج حاصل از کاوش در منطقه آلاجوق شهرستان گرمی در قالب عملیات نجات بخشی انجام گرفت و آثار کشف شده در این کاوش نشانگر استقرار خلفای عباسی از قرن چهارم هجری قمری تا هفتم هجری قمری است

سید روح الله محمدی افزود: نتایج حاصل از کاوش های قلعه آلاجوق نشان از وجود آثار دوره های خوارزمشاهی و یک ساخلوی نظامی بوده است و قرار گرفتن این منطقه در جاده تاریخی قفقاز اهمیت آن را چند برابر می کند.

او در ارتباط با طرح پوشش شهریئری مشگین شهر نیز گفت: یکی از محورهای مورد بررسی در این همایش بررسی طرح مصوب پوشش محوطه مکتب اوشاقلاری بود که در خصوص ساماندهی محوطه و تعیین مسیر گردشگری ایده هایی مطرح شد.

محمدی یکی از محور های مورد بحث در این همایش را چینی های متعلق به بقعه شیخ صفی عنوان کرد و گفت: تعداد زیادی از چینی های این مجموعه که توسط روس ها و انگلیس ها به غارت رفته اکنون در موزه های آرمیتاژ روسیه و موزه ویکتوریا - آلبرت لندن نگهداری می شود که اساتید نظراتی درخصوص تعداد و نحوه خروج و بررسی نحوه استرداد آنها مطرح نمودند.

رییس گروه باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همچنین اضافه کرد: بررسی باستان شناختی شهرستان نمین و سفال های سبک اردبیل و موزه باستان شناسی اردبیل از دیگر محورهای این همایش بودند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار