اولین نشست «دبیران راهبری مدرسه‌محوری در استان‌ها» برگزار می‌شود

تهران (پانا) - مشاور و جانشین وزیر آموزش و پرورش در ستاد مدرسه‌محوری با تشریح موضوع «مدرسه‌محوری» و معنای آن، از برگزاری اولین نشست دبیران استان‌ها در این باره در اسفند امسال خبر داد.

کد مطلب: ۸۹۷۳۸۲
لینک کوتاه کپی شد
اولین نشست «دبیران راهبری مدرسه‌محوری در استان‌ها» برگزار می‌شود

به گزارش مرکز برنامه‌ریزی و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش، فریبرز حمیدی در ستاد اجرایی مدرسه‌محوری گفت: «جامعه انسانی کشور ما در فرایند ترقی و تکامل خود در عرصه‌های مختلف نیازمند برنامه‌هایی پویا و آینده‌محور است. این آموزش و پرورش است که باید بتواند پاسخگوی انتظارات تازه برای رسیدن به این تعالی باشد. در مدل مدرسه‌محوری؛ معلمان، مدیران، دانش‌آموزان و والدین هستند که قدرت تصمیم‌گیری دارند. در این نوع مدارس پست‌ها و مقام‌های سنتی و رسمی مدرسه تغییر کرده است. در شیوه مدرسه‌محوری؛ مدرسه برنامه‌های بهتر و موثرتری را برای دانش‌آموزان ارائه می‌دهند، زیرا منابع و امکانات فراهم شده و فعالیت‌های انجام شده منطبق با نیازها و انتظارات دانش‌آموزان است.»

او ادامه داد: «در نظام مدرسه‌محوری اساساً فرهنگ حاکم بر مدارس تغییر می‌کند، مفاهیم سنتی و نظریه‌های کلاسیک بر هم می‌خورد و جو جدیدی از روابط و همکاری گروهی، ارتباطات بین فردی، مشارکت‌جویی، مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی متعهدانه و حرفه‌ای شدن افراد به وجود می‌آید که در نتیجه آن محیط‌های یادگیری جدید محیط‌های بسیار مطلوب‌تر، بارورتر و اثر بخش‌تری برای همه افراد ذینفع در مدرسه به ویژه دانش‌آموزان ایجاد می‌شود.»

جاشین وزیر آموزش و پرورش در ستاد مدرسه‌محوری بر مساله تواناسازی افراد در مدرسه، اعتماد به آنها، سپردن مسئولیت و مشارکت فعال آنها تاکید کرد و گفت: «توانا‌سازی در مدرسه یعنی واگذار کردن قدرت و اختیار به طور قانونی و رسمی به دیگران. باید توجه داشت که مدرسه‌محوری و توانا‌سازی معلم یک فرایند آسان و یک مفهوم ساده نیست که بتوان آن را یک شبه پیاده کرد. بلکه برعکس یک مفهوم و فرایند پیچیده و دشوار است که نیازمند پختگی قضاوت و تصمیم‌گیری، توانایی‌ها و مهارت‌های ادراکی و تحلیلی بالا از طرف افراد ذینفع و تمایل به مشارکت و مسئولیت‌پذیری واقعی آن‌هاست که هم بخواهند و هم بتوانند مدرسه را یک جامعه یادگیری بهتر، خوش آینده‌تر و امیدوارکننده‌تری برای همه دانش‌آموزان بسازند.»

مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: «در مدل مدرسه‌محوری؛ مدیران آزادی عمل بیشتری برای ارائه دیدگاه‌های جدید در مورد راهبردهای تدریس و نحوه مقابله با مشکلات دارند. همه عوامل مدرسه در تدوین و اجرای طرح‌های آموزشی از تصمیم‌گیری تا اجرا و ارزشیابی مشارکت می‌کنند. اعتماد عمومی، رضایت گروهی و توانمند‌شدن مهمترین عوامل انسانی مدرسه یعنی معلمان و مردم توسعه می‌یابد.»

حمیدی در پایان گفت: «در گام اول 6 برنامه اجرایی را برای عملیاتی‌کردن مدرسه‌محوری در سال تحصیلی جاری برنامه‌ریزی کرده‌ایم. همچنین ساختار مناسبی طراحی شده که پیش‌بینی می‌شود تا اولین جلسه دبیران راهبری استان‌ها در مدرسه‌محوری که در اسفند برگزار می‌شود بتوانیم اجرای 6 برنامه را آغاز کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار