مدیرکل انتقال خون استان فارس در گفت و گو با پانا تشریح کرد

کمبود خون در هفته‌های پایانی سال در فارس

پویش فرهنگیان استان برای کمک به بیماران نیازمند خون قوت گرفت

شیراز (پانا) - مدیرکل انتقال خون استان فارس با اشاره به وضعیت بحرانی ذخیره بانک خون استان گفت در ماه‌های آخر سال به دلیل مشغله مردم و جنب و جوش‌های پیش از نوروز، حضور مردم در پایگاه‌های انتقال خون کمرنگ شده و درحال حاضر به تمام گروه‌های خونی در استان نیاز وجود دارد.

کد مطلب: ۸۹۷۲۹۷
لینک کوتاه کپی شد
کمبود خون در هفته‌های پایانی سال در فارس

دکتر مسعود ترابی، در گفت‌وگو با پانا، حداقل مصرف روزانه خون در استان را بالغ بر 3 هزار واحد خون و فرآورده‌ی خونی عنوان کرد و افزود: این میزان مصرف در واقع به معنی اهدا خون روزانه حداقل بیش از 1000 نفر است.

او با اشاره به مصرف بالای خون در فارس گفت: با توجه به شرایط و موقعیت پزشکی استان به عنوان بزرگترین قطب پزشکی جنوب کشور و تعداد بالای بیماران از استان‌های همجوار و کشورهای حوزه خلیج فارس، مصرف روزانه خون در استان فارس بسیار بالاست.

او با اشاره به اینکه 3 پایگاه انتقال خون در شیراز آماده دریافت خون از اهداکنندگان است، گفت: پایگاه‌های انتقال خون واقع در فلکه نمازی و قصرالدشت (ایستگاه قوامی) همه روزه از ساعت 8 صبح تا 7.30 شب یکسره و پایگاه فلکه ولیعصر واقع در پارک ولیعصر نیز همه روزه از ساعت 8.30 تا 12.30 ظهر پذیرای اهداکنندگان است.

ترابی، ضمن تاکید بر کمبود ذخیره بانک خون و نیاز بیماران اورژانسی به خون، گفت: اهداکنندگان در سایر شهرستان‌ها نیز می‌توانند با مراجعه به مراکز و پایگاه‌های انتقال خون در7 شهرستان فسا، جهرم، داراب، لارستان، آباده، مرودشت و کازرون، نسبت به اهدا خون به بیماران نیازمند اقدام کنند.

مدیرکل انتقال خون استان فارس، از رشد نیم درصدی اهداکنندگان خون در 9 ماهه اول سال در استان خبر داد و افزود: بیش از 160 هزار نفر اهداکننده در سال به پایگاه‌های انتقال خون در استان مراجعه می‌کنند که بیش از 50 درصد از این تعداد اهداکننده مستمر هستند و هر سه ماه یکبار خون اهدا می‌کنند.

او تاکید کرد: هر نوع کمرنگ شدن حضور اهدا کنندگان، در پایگاه‌های انتقال خون، جان بیماران را به خطر می‌اندازد و اهدای خون در واقع همان اهدای زندگی است.

به گفته‌ ترابی، تنها افرادی که کم‌خونی آنها به طور قطع مشخص شده و افراد داری بیماری‌های صعب‌العلاج و قلبی و سرطانی نمی‌توانند اهداء خون داشته باشند.

او با اشاره به فرآورده‌های خونی، شامل خود خون (pact cell) ، پلاکت و پلاسما گفت: بیشترین فرآورده‌ی خونی مورد مصرف بیماران خود خون و پلاکت خون است که پلاکت در بیشتر جراحی‌ها و همچنین مورد استفاده‌ی بیماران سرطانی است.

ترابی با اشاره به نیاز بانک خون به تمام گروه‌های خونی، ادامه داد: بیشترین گروه‌های خونی مورد نیاز بیماران گروه‌های خونی اُ و آ مثبت و منفی است.

مدیرکل انتقال خون استان فارس با تاکید بر کاهش ذخیره خون و شرایط بحرانی برای بیماران نیازمند به خون، از مردم خواست تا با اهدا خون خود به بیماران سرطانی، پیوندی، قلبی و تالاسمی و مصدومان تصادفات روزانه و سایر بیماران اورژانسی، حیاتی دوباره ببخشند.

ترابی تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به کمبود خون در بانک خون، بیماران اورژانسی دسته بندی شده‌اند و در صورتی که مردم مراجعه برای اهدا خون مراجعه نکنند ادامه این روند نگران کننده است و جان بیماران اورژانسی به خطر می‌افتد.

او با اشاره به حرکت زیبای مردمی و راه‌اندازی کمپین اهدای خون به همت مشاور امور جوانان مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: استقبال عموم و حمایت های افراد معروف و چهره‌های سیاسی، فرهنگی، هنری کشور از این کمپین ستودنی است اما تاثیر این حرکت‌ها زمانی ملموس است که از فِعل به عمل درآید و مردم در حمایت از اهدا خون، به صورت فردی و جمعی به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه نمایند.

مشاور امور جوانان مدیرکل آموزش و پرورش فارس، نیز با اشاره به راه اندازی کمپین اهداخون، اهدا زندگی گفت: فرهنگیان شیراز در حمایت از این کمپین برنامه زمان‌بندی حضور خود در پایگاه سیار انتقال خون را اعلام کرده‌اند.

سعید خادمی افزود: فرهنگیان ناحیه 4 شیراز، امروز 8 اسفندماه ، و همکاران فرهنگی ناحیه یک، دو و سه آموزش و پرورش به ترتیب در روز‌های 12،13،14 اسفندماه و همچنین همکاران شاغل در اداره کل و اداره عشایری نیز در 15 و 16 اسفندماه با اهدای خون خود، حمایت خود را از این کمپین و کمک به بیماران نیازمند اعلام خواهند کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار