داور رشته عکاسی جشنواره هنرهای تجسمی فجر:سطح عکاسی در کشور ما رشد کرده است

تهران (پانا)- بهنام صدیقی داور بخش عکاسی یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر می‌گوید عکس‌هایی که برای شرکت در جشنواره هنرهای تجسمی فجر انتخاب کرده‌ایم بیشتر آثاری اجتماعی هستند که به مسائل فرهنگی توجه کرده‌اند.

کد مطلب: ۸۹۷۱۵۵
لینک کوتاه کپی شد
داور رشته عکاسی جشنواره هنرهای تجسمی فجر:سطح عکاسی در کشور ما رشد کرده است

به گزارش ستاد اطلاع رسانی یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، بهنام صدیقی داور رشته عکاسی یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر درباره کیفیت این بخش از جشنواره گفت: عکس‌هایی که برای شرکت در جشنواره انتخاب کرده‌ایم بیشتر آثاری اجتماعی هستند که به مسائل فرهنگی توجه کرده‌اند. مدیوم عکاسی با واقعیت مرتبط است و با توجه به این موضوع، عکس‌های انتزاعی یا آنها که به موضوعات فرهنگی و اجتماعی توجه نداشتند را انتخاب نکردیم.
وی ادامه داد: جدا از ژانر،عکس‌ها بیشترین معیاری که در نظر گرفتیم مفهوم یا ایده‌پردازی در عکس‌ها بود و سعی کردیم آثاری را انتخاب کنیم که نگاه نو یا ایده جدیدتری داشته باشند. البته معیارهای کلاسیک مانند کادربندی، ترکیب بندی و نورسنجی را نیز مدنظر داشتیم اما با توجه به اینکه در دنیای امروز این مفاهیم کلاسیک در ارزش‌گذاری عکس‌ها چندان برجسته نیست، اولویت ما در داوری ایده‌پردازی آثار بود.
او درباره وضعیت عکاسی در کشور گفت: جشنواره را نمی‌توان ملاکی برای ارزیابی سطح عکاسی کشور دانست چون اصولا بسیاری از عکاسان در هیچ در جشنواره و رویدادی شرکت نمی‌کنند. اما با توجه به اینکه رویدادهای مختلف عکاسی را دنبال می‌کنم به نظر می‌رسد سطح عکاسی در کشور ما بسیار رشد کرده و عکاسان هدفمندتر فعالیت می‌کنند. با وجود این اگر نگاهی به عکاسی ۵ سال اخیر داشته باشیم شاید چندان رشد و تغییر کیفی در آنها دیده نمی‌شود.
صدیقی ادامه داد: شاید عده‌ای گمان کنند که عکاسی ما دچار سکون شده است اما در مجموع به نظر می‌رسد به دلیل افزایش شبکه‌های مجازی و فعالیت‌های زیادی که عکاسان در آنها انجام می‌دهند دسته بندی‌های مختلفی در عکاسی به وجود آمده است. بنابراین آنچه که درباره پیشرفت نکردن عکاسی در سال‌های اخیر گفتم مربوط به سطوح بسیار بالاتری در حد کارهای موزه‌ای و نمایشگاهی و کیفیت هنری آثار است، نه آنچه بیشتر در فضای مجازی دیده می‌شود. در میان تعداد بسیار زیاد عکاسان امروز کشور، تعداد آنها که در سطوح بالا کار می‌کنند بسیار کم است. بنابراین هنوز عکاسی ما جای پیشرفت بیشتری دارد و عکاسان باید خود را با معیارهای روز دنیا تطبیق دهند.
او درباره جایگاه عکاسی در گالری‌ها گفت: این موضوع هم نسبت به ده سال قبل رشد بهتری داشته و هم اکنون دو گالری اختصاصی عکس در تهران وجود دارد و حتی گالری‌های دیگر نیز بیشتر به عکس توجه می‌کنند. اما اینکه آنها چه رویکردی به عکاسی دارند جای سوال است، زیرا امروزه رویکردهای مختلفی در عکاسی دنیا وجود دارد که بخشی از آن به ژانر مربوط است و بخشی به نگاه معاصر هنرمند توجه دارد.
صدیقی درباره معاصر بودن عکس گفت: معاصر بودن بیشتر بر مبنای مسئله‌مندی هنرمند تعریف می‌شود. به این ترتیب هنرمند معاصر کسی است که فقط به موضوع و سوژه توجه نکند بلکه بر اساس آن سوژه‌ای که در نظر می‌گیرد، به مسائل اجتماعی، سیاسی و... بپردازد. عکاس حتی اگر کار انتزاعی یا شخصی انجام می‌دهد باید سعی کند همان موضوع درونی را نیز با مسائل بیرونی پیوند بزند و به نمایش بگذارد.
صدیقی ادامه داد: البته این کار آسانی نیست. اگر هنرمند بخواهد روابط علی و معلولی نهفته در موضوع را پیدا کند نیاز به پژوهش دارد، اما در نتیجه این کار پژوهشی می‌تواند به سطحی از عکاسی برسد که کمتر دیده شده است. چون عکاسی با مسائل بیرونی و واقعی ارتباط زیادی دارد، به نظر می‌رسد که عکاس باید به دنبال سوژه‌های جذاب باشد، اما این فقط سطح بیرونی ماجرا است و او برای اینکه بتواند سوژه را به خوبی بیان کند باید به واقعیت بیرونی اکتفا نکرده و بیشتر به پیش‌زمینه‌ها بپردازد و با کار پژوهشی برای یافتن آن چیزی که در لایه اول دیدنی نیست تلاش کند.
‎ ‎یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با دبیری ابراهیم حقیقی تا پانزدهم اسفند ‏برپاست. در این ‏‏جشنواره سید امیر سقراطی ‏دبیری هنری و ‏محسن سلیمانی ‏دبیری ‏اجرایی را ‏عهده دار ‏هستند.‏

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار