اتصال هند و افغانستان به لطف چابهار

تهران (پانا) - اولین محموله صادراتی افغانستان،شهرمرزی زرنج این کشور را به مقصد هند ترک کرد؛ این محموله که از طریق بندر چابهار ایران به هند ارسال شد، اتصال این دو کشور را بدون نیاز به پاکستان که اخیرا اجازه حمل و نقل زمینی از این کشور را به هند نمی داد،فراهم ساخت.

کد مطلب: ۸۹۶۸۵۷
لینک کوتاه کپی شد
اتصال هند و افغانستان به لطف چابهار

روزنامه نیوز نوشت: اولین محموله صادراتی از افغانستان با وزن 570 تن، روز یکشنبه برای به بندر چابهار با مقصد هند منتقل شد. این نخستین بار است که هند خارج از قلمرو خود عملیات یک بندر را اداره می کند، بندر چابهار باعث شده است که هند بدون نیاز به پاکستان، محصولات خود را از طریق خاک ایران به افغانستان و آسیای مرکزی صادر کند و محصولات آنها را نیز وارد کند؛ هند ماه گذشته اداره بندر چابهار ایران را در دست گرفت.
بر اساس گزارش ها، محصولات صادراتی هند توسط 23 کامیون که حامل 57 تن خشکبار، پارچه و فرش بود، طی مراسمی با حضور اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان، شهر 'زرنج' این کشور را به مقصد هند ترک کرد.
«هارون چخانسوری» سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان ضمن برجسته سازی اهمیت این بندر گفت، بندر چابهار نتیجه همکاری سالم هند، ایران و افغانستان است که باعث تقویت اتصال و رشد اقتصادی این کشورها است.
چابهار مهمترین بندر تجاری برای افغانستان است که امکان دسترسی مستقیم به دریا و کشورهای حوزه خلیج فارس را می دهد.
به نوشته این روزنامه، ماه مه سال 2016 میلادی، هند، ایران و افغانستان توافق کردند در با استفاده از بندر چابهار کریدوری برای عبور و مرور دریایی به عنوان مرکز منطقه ای حمل و نقل دریایی از میان این سه کشور ایجاد کنند.
ماه فوریه سال 2018 میلادی، ایران تصمیم خود را مبنی برای اجاره دادن کنترل عملیاتی بخشی از بندر چابهار به دهلی نو به مدت 18 ماه، اعلام کرده است. عملیات تجاری این بندر نیز از ماه دسامبر(آذر) همان سال زمانی که یک کشتی سفارشی قبرسی با بیش از 72 تن ذرت به این بندر آمد، آغاز شد.
سال 2017 میلادی هند 1.1 میلیون تن گندم از طریق بندر چابهار به افغانستان ارسال کرد. پاکستان تمایلی به صدور اجازه برای عبور و مرور زمینی و حمل و نقل از هند به افغانستان نداشت که ایجاد مسیر بندر چابهار را برای هند به موضوعی ضروری تبدیل کرد.
به گفته رسانه هندی اکونومیک تایمز، بندر چابهار به عنوان یک دروازه برای فرصت های طلایی برای تجارت توسط هند، ایران و افغانستان با کشورهای آسیای مرکزی در نظر گرفته می شود.
تحقیقات نشان می دهد که دولت هند بیش از 100 میلیون دلار برای توسعه بندر چابهار واقع در جنوب شرقی ایران به منظور تسهیل حمل و نقل دریایی اش سرمایه گذاری کرده است؛ همچنین دولت هند بری اثبات حسن نیت خود در افغانستان یک ساختمان به منظور اختصاص دادن به پارلمان افغانستان احداث کرده است که برای هند حدود 115 میلیون دلار هزینه در پی داشت.
به نوشته نیوز اینترنشنال، سد برق آبی 'سلما' که اکنون بنام سد برق آبی 'دوستی افغانستان-هند' یاد می‌شود، بر بالای دریای هریرود احداث شده است؛ احداث سد برق آبی سلما توسط هند، هزینه ای بالغ بر290 میلیون دلار داشت؛ این سد توانایی تولید 42 مگاوات برق را دارد و علاوه بر تولید انرژی برق، توانایی آبیاری 75 هزار هکتار زمین را نیز دارد.
به گزارش رسانه های هند، ایران و افغانستان، یادداشت تفاهمنامه سه جانبه این کشورها نشان می دهد که حداقل 21 میلیارد دلار در 'کریدور چابهار- حاجیگک' سرمایه گذاری شده است که شامل سرمایه گذاری 85 میلیون دلاری هند برای توسعه این بندر، 150 میلیون دلار سرمایه گذاری در خط اعتباری هند به ایران و سرمایه گذاری های دیگر این کشور برای سهولت حمل و نقل و عبور مرور به افغانستان، ایران و دیگر کشورهای آسیای مرکزی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار