از «قسم» تا «متری شیش و نیم» برترین‌های جشنواره فیلم فجر از نگاه قوه قضاییه

تهران (پانا) - هیأت داوران قوه‌قضاییه با ارزیابی فیلم‌های حاضر در سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر از منظر پیش‌گیری، آثار برتر این رویداد را معرفی و از سازندگان‌شان تقدیر کرد.

کد مطلب: ۸۹۶۵۷۹
لینک کوتاه کپی شد
از «قسم» تا «متری شیش و نیم» برترین‌های جشنواره فیلم فجر از نگاه قوه قضاییه

به گزارش مهر، مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره تقدیر از آثار برتر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر عصر امروز ۵ اسفندماه با حضور هنرمندان و طیبه سیاوشی نماینده مجلس، سعید منتظر المهدی مشاور فرمانده ناجا، محمد باقر الفت معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، محمود اربابی معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما و ... برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مهدی افتخاری دبیر این جشنواره گفت: ابتدا از جامعه فرهیخته و هنرمند سینما که دعوت ما را لبیک گفتند، ‌ تشکر می‌کنم. از دکتر الفت که با کمک او ما توانستیم گام به عرصه‌های جدیدی بگذاریم هم تشکر می‌کنم. این چهارمین سال است که فیلم‌های جشنواره فجر را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم و از آن‌ها قدردانی می‌کنیم. امیدوارم این راه روز به روز تسهیل شود.

پرداختن به آسیب‌های اجتماعی از نان شب واجب‌تر است

سپس سردار سعید منتظرالمهدی مشاور فرمانده ناجا پشت تریبون قرار گرفت و گفت: همه ما بر این واقعیت اذعان داریم آسیب‌های اجتماعی سیمای جامعه را مکدر می‌کند، ضمن اینکه آسایش شهروندان را دستخوش آسیب می‌کند. از همین رو توجه ویژه به این پدیده‌ها از نان شب واجب‌تر است. چراکه به دست آوردن نان شب را هم دشوار می‌کند.

وی ادامه داد: بنابراین باید با پیشگامی و پیشگیری در این عرصه قدم برداریم. امروز حوزه رسانه و به ویژه سینما در این امر اهمیت دارد. در بستر سرگرمی می‌شود آموزه‌ها را در ضمیر ناخودآگاه جای داد. نود درصد رفتارهای ما به سبب دستورات ضمیر ناخودآگاه ماست و این سینما و رسانه است که می‌تواند ضمیر ناخودآگاه ما را دستکاری کند. این ابزار می‌تواند تأثیرات شناختی روی افراد بگذارد و باید تلاش کنیم در این حوزه و به ویژه حوزه‌های پیشگیرانه قدم برداریم. به سهم خودم از همه عزیزان به ویژه دست‌اندرکاران جشنواره و به ویژه دکتر الفت تشکر می‌کنم.

در ادامه طیبه سیاوشی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار کرد: یکی از حوزه‌هایی که دچار بیشترین آسیب شده عرصه خانواده است. اگرچه قوانین فراوانی در این زمینه وجود دارد ولی متاسفانه به شکل حداقلی شاهد بحث اخلاق هستیم. به هر حال تلاش برای تحکیم خانواده یکی از اهدافی است که مجلس شورای اسلامی و به ویژه کمیسیون فرهنگی برای آن تلاش می‌کنند ولی از آنجایی که می‌دانید به دلایل متعدد از جمله گسترش شهرنشینی و جمعیت و به ویژه فقدان آمایش ملی به تلاش‌های بیشتری در این حوزه نیاز است.

سیاوشی افزود: دستگاه‌ها و بخش‌های مختلفی هستند که می‌توانند به کاهش و ساکن کردن آسیب‌های اجتماعی کمک کنند که هنر و سینما از جمله آن‌هاست. چنانچه در این چند وقت حضورم در مجلس با هنرمندانی آشنا شدم که دغدغه آن‌ها کاهش آسیب‌های اجتماعی است. عرصه سینما به دلیل حضور هنرمندان متعهد توانسته خدمات مهمی را در عرصه کاهش آسیب‌های اجتماعی ارایه دهد برای مثال امسال شاهد فیلم‌هایی در این عرصه در جشنواره بودیم یکی از مباحث مهم که در سینما مطرح و باعث آگاهی شده، بحث زنان بوده است.

وی ادامه داد: ما در مجلس شورای اسلامی در این دوره با تلاش‌های فراوان فراکسیون زنان لایحه حمایت از کودکان و زنان را که یازده سال مانده بود به تصویب برسانیم این امر محقق نمی‌شد مگر با گفتگو با نهادها و افراد مختلف. بحث مهم دیگری که در عرصه زنان و خانواده در سینما و صدا و سیما شاهد بودیم بحث آسیب‌هایی است که به زنان وارد شده است. امیدوارم حاصل این تلاش‌ها در سال‌های آتی کاهش آسیب‌های اجتماعی باشد چرا که این روزها شاهد آسیب‌های اجتماعی هستیم. نکته دیگر که در پی ساماندهی به هستیم بحث تکدی‌گری و کودکان کار است که سینما به این موضوعات هم پرداخته است و امیدواریم به مدد سینما و قوه قضاییه امنیتی را برای کودکان ایجاد کنیم که دیگر شاهد حضور آنها تا نیمه‌های شب در خیابان‌ها نباشیم.

قوه قضاییه اصرار به ورود به حوزه هنر ندارد

در ادامه محمدباقر الفت معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه روی صحنه آمد و عنوان کرد: از هنرمندانی که باعث شدند مباحث موسیقی و سینمایی در قوه قضاییه به شکل خوب جای بگیرد تشکر می‌کنم.

وی افزود: قوه قضاییه وارد این گونه مباحث نمی‌شود و شاید هم به دلیل نداشتن تخصص، بهتر باشد ورود پیدا نکند، مگر اینکه با متخصصان همکاری کند. ما در قوه قضائیه اصراری نداریم وارد عرصه هنر شویم. سوالی که مطرح است این است که قوه قضائیه در کنار سینما چه می‌کند و از سینما چه می‌خواهد و چرا به دیگر حوزه‌ها توجه چندانی ندارد؟ هرچند خوب است که از آن حوزه‌ها بهره ببریم ولی انتخاب سینما و رفتن به سمت هنر انتخاب بی‌جایی نیست. ضمن اینکه این کار هوشمندانه بود و کارشناسان ما برای انتخاب سینما بسیار فکر کردند. سینما دارای مخاطبان توصیه پذیر و هنرمندان لطیف است.

الفت تأکید کرد: فرق زیادی است بین کسانی که در فضای مجازی غوطه‌ور هستند با کسانی که به فیلم و حضور در سینما علاقه‌مند هستند چنین افرادی به دنبال تحصیل معارف هستند و می‌توانند به جامعه کنند. از همین رو ما می‌توانیم با سینما تولید فرهنگ کنیم. در چهار سال گذشته فیلم‌های جشنواره فیلم فجر را از نظر پیشگیری مورد داوری قرار داده‌ایم که البته این به معنای حذف سایر فیلم‌ها نیست. فیلم‌هایی که ما انتخاب کرده‌ایم به نوعی به ترویج مهربانی، ارزش‌های اجتماعی و... پرداخته‌اند. ما هم می‌خواهیم قوه قضاییه را هرچه بیشتر مردمی کنیم و حقایق جامعه را به نمایش بگذاریم. امیدوارم این همکاری مشترک در مسیر خدمت به مردم ایران استمرار داشته باشد.

برگزیدگان «فجر ۳۷» از نگاه قوه قضاییه

در ادامه این برنامه بیانیه هیات داوران این جشنواره توسط بهروز شعیبی کارگردان سینما خوانده و سپس جوایز اهدا شد.

هیات داوران از فیلم‌های «مردی بدون سایه» به کارگردانی علیرضا رئیسیان و «جمشیدیه» ساخته یلدا جبلی به خاطر مضمون موثر قدردانی کرد.

جایزه ویژه هیات داوران برای مواجه صادقانه با رفتارهای خشونت‌آمیز به «جان‌دار» ساخته حسین امیری دورماری و پدرام پورامیری اهدا شد.

جایزه روایت جذاب و پرکشش برای بیشترین تاثیر فرهنگی به فیلمنامه «قسم» نوشته محسن تنابنده رسید.

جایزه کوشش خلاقانه‌ برای نشان دادن چهره مخوف مواد مخدر به «متری شیش و نیم» به کارگردانی سعید روستایی تعلق گرفت.

جایزه تلاش موثر برای ادراک یک مسأله اجتماعی هم به جلیل شعبانی تهیه‌کننده «قسم» رسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار