وزیر علوم تأکید کرد

لزوم انجام مأموریت‌های ملی در حرکت دانشگاه‌ها به سمت تراز جهانی

تهران (پانا) - وزیر علوم با تاکید بر اینکه در حرکت به سمت تراز جهانی باید مأموریت‌های ملی مد نظر قرار گیرد، گفت در اوضاع فعلی نقدهایی نظیر تطبیق نداشتن دانشگاه‌ها با نیاز جامعه از سوی دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد که متأسفانه این نقدها با نگاهی سطحی از سوی برخی اساتید، دانشگاهیان و مدیران تکرار می‌شود.

کد مطلب: ۸۹۶۵۴۸
لینک کوتاه کپی شد
لزوم انجام مأموریت‌های ملی در حرکت دانشگاه‌ها به سمت تراز جهانی

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، غلامی در نشست ارتقای پنج دانشگاه و پنج واحد پژوهشی برتر کشور با تاکید بر تعریف وظایف برای مراکز علمی به منظور ارتقا به تراز بین‌المللی، اظهار کرد: برای دستیابی دانشگاه‌ها و مراکز علمی به تراز جهانی، باید یک تعریف مشخص وجود داشته باشد و بدانیم که قرار است به کدام سمت حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه ترازبندی دانشگاه‌ها منطبق با شاخص‌ها و ارزیابی‌های بین‌المللی انجام می‌شود و باید این شاخص‌ها در سایر مراکز علمی نیز مدنظر قرار گیرند، افزود: با تحولات صورت گرفته در حوزه‌های علمی و ارائه خدمات، تغییرات روزمره‌ای را در بخش‌های آموزشی و پژوهشی شاهد خواهیم بود که این تحولات باید ما را در یک برنامه تکمیلی قرار دهد زیرا ما در داخل کشور و خارج از کشور با یک شرایط جدید روبرو هستیم که بر همین اساس لازم است تا دانشگاه‌ها بالاخص پنج دانشگاه مطرح شده، تغییرات را مد نظر قرار داده و اقدامات ضروری را انجام دهند.

وزیر علوم همچنین با تاکید بر اینکه در حرکت به سمت تراز جهانی باید مأموریت‌های ملی مد نظر قرار گیرد، اظهار کرد: یک موضوعی که لازم است از منظر خانواده آموزش عالی مورد توجه قرار گیرد این است که در شرایط فعلی نقدهایی نظیر تطبیق نداشتن دانشگاه‌ها با نیاز جامعه و تأمین نشدن نیاز فنی و کارشناسی کشور از سوی دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد که متأسفانه این نقدها با نگاهی سطحی از سوی برخی اساتید، دانشگاهیان و مدیران تکرار می‌شود.

غلامی با اشاره به اینکه برخی نگاه‌های انتقادی به معنای نادیده گرفتن زحمات دانشگاه‌ها است، مطرح کرد: باید بپذیریم که اگرچه تاکنون به دلایل مختلف، اهداف مورد نظر در حوزه علمی به طور کامل محقق نشده اما نباید زحمات ۴۰ ساله در این حوزه نیز نادیده گرفته شود زیرا اغلب مسئولان از همین بدنه آموزشی فارغ‌التحصیل شده‌اند و بدون حضور آن‌ها، توفیقات امروز بدست نمی‌آمد.

وی ادامه داد: در حوزه پژوهشی نیز این موضوع صدق می‌کند و در آنجا نیز ما با افرادی مواجه هستیم که دائماً نیمه خالی لیوان را می‌بینند.

وزیر علوم با بیان اینکه در موضوع ارتقای دانشگاه‌ها به تراز بین‌المللی، باید سابقه خدمات دانشگاه‌ها و مغایرت نداشتن این طرح با خدمت‌رسانی آن‌ها به جامعه یادآوری شود، گفت: اکنون اهداف و برنامه‌ها در حوزه‌های مختلف آموزشی و پژوهشی مشخص شده و باید در این مسیر به جایگاه فرهنگی دانشگاه‌ها و مراکزعلمی توجه خاص داشته باشیم و تأثیرات حال و آینده آن را در جامعه بررسی کنیم.

غلامی افزود: به نظر می‌رسد که پروژه ارتقای دانشگاه‌ها به تراز جهانی برای برخی افراد دانشگاهی و غیردانشگاهی مورد سوال است و بر همین اساس پاسخ به این پرسش‌ها بسیار اهمیت دارد بنابراین باید کارشناسی شده پیش رویم تا بتوانیم نگاه افراد در مجموعه‌های علمی و غیرعلمی را با خود همسو کنیم.

وی تصریح کرد: اکنون یکی از اهداف و برنامه‌های وزارت علوم این است که بتوان شرایطی را فراهم کرد تا دانشگاه‌های کشور هدف داوطلبان تحصیل کشورهای دیگر باشد و بتوانیم با دانشگاه‌های دیگر در این زمینه رقابت کنیم بنابراین به همین منظور باید محدودیت‌ها را شناخت و تا حد توان در جهت رفع آن‌ها تلاش کرد.

غلامی تاکید کرد: مطمئناً تلاش‌های صورت گرفته در راستای انجام این پروژه، بسیار ارزشمند است و با ادامه، پایداری و تلاش به نتایج مطلوب خواهد رسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار