جانشین فرمانده ناجا: طرح خرید خدمت سربازی فقط تا پایان امسال قابل اجراست

تهران (پانا) - جانشین فرمانده ناجا با تأکید بر اینکه طرح خرید خدمت سربازی برای غایبان بیش از 8 سال فقط تا پایان امسال قابل اجرا است ، گفت این طرح به هیچ وجه طی سال‌های آتی اجرا نخواهد شد.

کد مطلب: ۸۹۶۴۷۹
لینک کوتاه کپی شد
جانشین فرمانده ناجا: طرح خرید خدمت سربازی فقط تا پایان امسال قابل اجراست

به گزارش پایگاه خبری پلیس، سردار ایوب سلیمانی در حاشیه نشست تخصصی معاونان، روسای مراکز و مدیران وظیفه عمومی ناجا گفت: ناجا بیشترین درگاه ارتباطی با مردم را دارد یعنی بیش از 20 درصد ارتباط مردم با حاکمیت در نیروی انتظامی صورت می‌گیرد چرا که ناجا مسئول حفظ نظم و انضباط اجتماعی است که مردم بیش از هر چیزی به آن احتیاج دارند.

این مقام عالی انتظامی با اشاره به اینکه همه تلاش‌های بشریت برای این است که به امنیت برسد، یادآور شد: نیروی انتظامی مسئولیت تأمین امنیت مردم و جامعه در همه ابعاد آن را بدون محدودیت بر عهده دارد.

سردار سلیمانی با بیان اینکه تامین امنیت در خانواده، مسافرت، تحصیل علم و ... به عهده ناجا است، خاطرنشان کرد: انتقادات و انتظارات مردم به طور مداوم به ناجا منعکس می‌شود و بیشترین ارتباطات را در فضای مجازی با مردم برقرار کرده هر چند که به این حد بسنده نمی‌شود و بایستی افزایش یابد اما سعی می‌شود با تجزیه، تحلیل، بررسی و ارزیابی این داده‌ها، روش‌ها را به طور دائم اصلاح کنیم، بنابراین این فرآیندها سبب شده تا ناجا به یک سازمان نوشونده تبدیل شود و ابایی در اصلاح و تغییرات آیین‌نامه‌ها نداشته باشد.

وی اضافه کرد: امروز یکی از روزهایی است که گردهم آمده‌ایم تا با همفکری به جمع‌بندی رویکردها از آن چه که در گذشته بوده و به برنامه‌ریزی درباره آنچه که در پیش رو داریم، بپردازیم.

این مقام عالی انتظامی با اشاره به اینکه دو موضوع مهم در حوزه نظام وظیفه مورد تأکید است گفت: در سنوات گذشته با بررسی آسیب‌شناسی صورت گرفته مشخص شد تعداد زیادی از افراد هستند که خواسته یا ناخواسته به خدمت سربازی اعزام نشدند و بیش از 8 سال غیب دارند.

سردار سلیمانی تصریح کرد: با بررسی‌های کارشناسانه در این خصوص مشخص شد، این افراد آمادگی لازم برای خدمت در یگان‌ها را ندارند، بنابراین طرح خرید خدمت سربازی برای غایبان یا جریمه مطرح شد.

وی با تأکید بر اینکه نیروی انتظامی پس از گذشت چند سال پرتب و تاب طی چند سال اخیر مخالفت خود را با تداوم این طرح اعلام کرده است، افزود: ستاد کل نیروهای مسلح نیز با تداوم این طرح مخالف است و در لایحه بودجه سال 98 این طرح حذف شده و در سال‌های آتی نیز اجرا نخواهد شد.

این مقام ارشد انتظامی مطرح کرد: اگر کسانی می‌خواهند از این فرصت استفاده کنند بایستی بدانند فقط تا پایان اسفندماه سال جاری فرصت دارند برای ثبت نام اقدام کنند.

جانشین فرمانده ناجا با اشاره به اینکه برای ایجاد فرصت برابر در سطح جامعه برای کسانی که توان پرداخت کامل هزینه خرید غیبت سربازی را ندارند، گفت:این افراد می‌توانند تا پایان امسال ثبت نام و با تقسیط 13 ماهه نسبت به این موضوع اقدام کنند، آنان بایستی حداقل یک قسط خود را طی امسال پرداخت و 12 قسط بعدی را در سال آتی پرداخت کنند.

سردار سلیمانی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تعداد نفرات ثبت نام کنندگان طی 4، 5 سال اخیر گفت: از ابتدای اجرای این طرح تاکنون حدود 600 هزار نفر ثبت نام و مبلغ 5 هزار میلیارد تومان وارد خزانه کشور شده است.

وی یادآور شد: حدود 2 و نیم میلیون نفر نسبت به وضعیت خدمت سربازی بلاتکلیف بودند که با ساماندهی صورت گرفته تاکنون حدود یک و نیم میلیون نفر بلاتکلیف هستند که می‌توان آنان را جزء غایبان بیش از 8 سال در نظر گرفت، اما نیاز به بررسی‌های بیشتر در این مورد است تا به طور قاطع در این باره به نتیجه رسید.

سردار سلیمانی با تأکید بر اینکه به طور قطع افراد غایب به صورت قانونی از محدودیت و محرومیت‌های اجتماعی برخوردار می‌شوند، گفت: تا امروز 318 هزار نفر از فرصت پیش آمده استفاده و با پرداخت هزینه، کارت معافیت دریافت کردند و حدود 65 هزار نفر نیز با ثبت نام در حال پرداخت اقساط هستند؛ بعنی جمعا حدود 384 هزار نفر تاکنون از فرصت پیش آمده قانونی توانسته‌اند استفاده کنند.

جانشین فرمانده ناجا در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اعزام سربازان به مناطق مختلف گفت: نیروی انتظامی تعیین نمی‌کند که سربازان در چه نقاطی از کشور خدمت کنند بلکه وظیفه تأمین نیروی لازم برای ستاد کل نیروهای مسلح را برعهده دارد و سربازان با توجه به نیاز در مناطقی که مورد احتیاج این ستاد است بین یگان‌ها تقسیم می‌شوند.

وی ادامه داد: چون نقاط استقرار ستاد کل نیروهای مسلح با محل سکونت سربازان در سطح کشور منطبق نیست و ستاد کل نیروهای مسلح در نقاط خاصی از کشور مستقرند، لذا در غیر آن نقاط نمی توانند سربازان را به کارگیری کنند.

این مقام ارشد انتظامی یادآور شد: تمرکز استقرار نیروهای مسلح در جغرافیای خاصی از کشور است اما مشمولان در اقصی نقاط کشور سکونت دارند، بر این اساس حتی الامکان سعی شده تا متأهلان در نزدیکترین نقطه به محل سکونت و مابقی در شعاع حداکثر 300 کیلومتر تا محل سکونت شان به خدمت مقدس سربازی مشغول شوند.

سردار سلیمانی در خصوص کسر خدمت فرزندان ایثارگران یادآور شد: نخستین بار کسانی که بیش از 60 ماه سابقه جبهه داشتند فرزندانشان می توانستند از خدمت سربازی معاف شوند سپس این مدت به 30 ماه کاهش یافت اما برای سابقه کمتر از 30 ماه هیچ حقی قائل نبودند.

وی با اشاره به اینکه در دوره ای برای بهره مندی فرزندان ایثارگران تصمیم گرفته شد تا براساس سابقه تعداد ماه های کسر خدمت لحاظ شود، افزود: مشکلی که در نیروهای مسلح پیش آمد این بود که سربازان حدود 3 ماه باید آموزش ببینند و بعد برای بهره وری از آنها استفاده شود.

جانشین فرمانده ناجا یادآور شد: بسیاری از سربازان با استفاده از این فرصت پیش آمده فقط آموزش می دیدند و فرصت بهره وری از آنها فراهم نمی شد؛ لذا بعد از فراز و فرودها طرحی به تصویب رسید که براساس آن به ازای هر ماه ایثارگری اعم از جانبازی و جبهه حدود 12 روز بتوانند از کسر خدمت استفاده کنند، یعنی اینکه کسی که بخواهد از حداکثر این قانون استفاده کند خدمت سربازی‌اش به زیر یک سال می‌رسد.

این مقام ارشد انتظامی خاطر نشان کرد: مشکل دیگری که وجود داشت این بود که برخی از فرزندان ایثارگران به دلیل غیبت نمی‌توانستند از مزایای کسر خدمت بهره‌مند شوند لذا با تصویب قانونی مقرر شد این افراد هم غیبت شان بخشوده شود و هم بتوانند از کسری خدمت بهره‌مند شوند.

سردار سلیمانی در بخش دیگری از سخنان خود و در پاسخ به سوال خبرنگاری افزود: تاکنون هیچ شخص یا مرجعی طرحی روشن درباره شاکله کلی نظام وظیفه و تغییر ماهیت آن ارائه نداده که ما بخواهیم در رابطه با آن اقدام کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار