دو روستای فارس برگزیده جشنواره‌ی روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران شدند

شیراز (پانا) - آیین پایانی پنجمین دوره انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران و جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب با معرفی جایدشت از شهرستان فیروزآباد و کریشکی لارستان فارس به عنوان برگزیدگان جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران به کار خود پایان داد.

کد مطلب: ۸۹۶۴۰۵
لینک کوتاه کپی شد
دو روستای فارس برگزیده جشنواره‌ی روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران شدند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، در مراسم پایانی پنجمین دوره انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران و جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب که در کتابخانه ملی کشور برگزار شد، جایدشت از شهرستان فیروزآباد و کریشکی لارستان فارس به عنوان برگزیدگان جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران شناخته شدند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برگزاری پنج دوره این جشنواره گفت: ایده های خلاقانه گسترده ای در اقلیم ما وجود دارد، ما حجم قابل توجهی از ایده های زیرساختی در حو‌زه نشر و کتابخوانی را در طول این پنج سال میسر کرده ایم و بانک اطلاعاتی خوبی برای ایده ها در این پنج سال شکل گرفته است.

سید عباس صالحی نیز در آئین پایانی «پنجمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب» و معرفی «پنجمین پایتخت کتاب ایران» با بیان این مطلب افزود: این جشنواره می‌تواند فرصتی اکتشافی برای توسعه اجتماعی باشد، اگر توسعه اجتماعی مهم است باید یک نقطه مهم یعنی توسعه فرهنگی را به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: در توسعه فرهنگی نقطه مرکزی کتاب است، همه تمدن‌های بشری با کتاب آغاز شده‌اند و مسیر فناوری و علم برای رویش‌های انسانی همیشه با کتاب تدوام یافته است، بحث کتاب‌خوانی در کمک به توسعه فرهنگی و توسعه فرهنگی برای رسیدن به توسعه اجتماعی هدف این جشنواره بود و ایده پایتخت کتاب ایران و روستاهای دوستدار کتاب براین اساس مطرح شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: بیش از ۴۵۰ شهر در این پنج دوره با ما همراه بوده‌اند، امروز که در این ‌نقطه قرار داریم به نظر می‌آید این دوران پنج ساله شرایط زیادی را فراهم کرده است تا از طریق رقابت، اکتشاف ایده‌ها شکل بگیرد.

وی افزود: توسعه اجتماعی به پویش‌های اجتماعی نیاز دارد، در واقع توسعه اجتماعی به افرادی نیاز دارد که اراده داشته و پای کار باشند، وقتی این اتفاق شروع شد ما نمی‌دانستیم چه گر‌وه‌هایی به حوزه کتاب تعلق خاطر دارند، اما امروز گروه‌هایی که به عنوان مخاطب کتاب شناخته شدند باعث شده است که بدانیم چه کسانی پای کار هستند و از این طریق ایده‌‌ سازی‌ها شروع می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در این پنج سال متوجه شدیم که چگونه می‌توانیم حلقه‌های وصل را پیدا کنیم، بخش مهمی از روند توسعه این است که حلقه‌های وصل را پیدا کرد، امر‌وزه ما هم در فضای ملی و هم استانی و شهرستانی در ‌حوزه فرهنگ شرایط خوبی را داریم.

صالحی ابراز داشت: توسعه اجتماعی حتما باید متکی به مردم باشد زیرا دولت‌ها حداکثر می‌توانند نقش تسهیل‌کننده داشته باشند، اینکه نهادهای مردمی از دل یک نهاد برآیند ‌پایداری آن حرکت را بیشتر می‌کنند، در فضای یک رقابت گسترده می‌توان جامعه ایرانی را درگیر کرد و با درگیری در این ‌موضوعات فرصت‌های جدید را به وجود آورد.

پایتختی کتاب ایران در میان 20 شهر نامزدی این عنوان به شهر یزد رسید.

شهرهای مهاباد و ارومیه از استان آذربایجان غربی، شهرری از استان تهران، خورموج و برازجان از استان بوشهر، دزفول و رامهرمز از استان خوزستان، سبزوار از استان خراسان رضوی، خرم‌آباد از استان لرستان، خاش از استان سیستان و بلوچستان، رفسنجان، بم و سیرجان از استان کرمان، اسلام‌آباد غرب از استان کرمانشاه، شیراز، اوز و صدرا از استان فارس، بابل از استان مازندران، ابرکوه و یزد از استان یزد ٢٠ نامزد کسب عنوان پایتخت کتاب ایران بودند که در نهایت این عنوان برای سال ٩٨ به شهر یزد رسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار