بطحایی: مدرسه را تبدیل کرده‌ایم به جایی که دانش‌آموز فقط روش‌های آموزشی را یاد بگیرد؛ باید این مسیر را تصحیح کنیم

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش معتقد است مدرسه را تبدیل کرده‌ایم به جایی که دانش‌آموز فقط روش‌های آموزشی را یاد بگیرد.

کد مطلب: ۸۹۶۲۸۵
لینک کوتاه کپی شد
بطحایی: مدرسه را تبدیل کرده‌ایم به جایی که دانش‌آموز فقط روش‌های آموزشی را یاد بگیرد؛ باید این مسیر را تصحیح کنیم

سیدمحمد بطحایی در شورای اداری، شورای سیاست‌گذاری و هماهنگی آموزش و پرورش مناطق مرزی استان ایلام با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی و آرزوی سلامتی برای مقام معظم رهبری گفت: «برای من افتخاری است که در این ایام مبارک ابلاغ سلام مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری را خدمت شما عزیزان داشته باشم.»

او به دشمنی‌های دشمنان در سال‌های اخیر با یک استراتژی جدید اشاره کرد و گفت: «آمریکا دشمنی خود را با چهره‌ای جدید به ما نشان می‌دهد، در استراتژی جدیدش وضعیت اقتصادی کشور را نشانه گرفته است. وزیر خارجه ملعون آمریکا دیروز گفته است که ما در مبارزه با ایران تلاش‌مان این است به مردم لطمه نزنیم و به مسوولان لطمه بزنیم. آمریکا از حیث سیاسی به این نتیحه رسیده که نمی‌تواند مردم را علیه نظام کند و در سال‌های اخیر این شکست‌ها را چندین بار تجربه کرده است.»

او گفت: «از وضعیت اقتصادی و تحریم شروع کرده و تمام عیار ساختارهای سازمانی را تشکیل داده است و کارشناسان را در آن گمارده تا درهای گشایش‌های اقتصادی ایران را ببندد.»

سیدمحمد بطحایی ادامه داد: «هدف اصلی هم مردم هستند؛ می‌خواهند درآمدهای ارزی ما را کاهش دهند؛ اولین اثر این کار سختی در فراهم کردن نهادهای تولید و سپس رکود و بیکاری در کنار کاهش ارزش پول است.»

وزیر آموزش و پرورش گفت: «اما به رغم رهبری خوب و داهیانه رهبری معظم انقلاب و تلاش‌های دولت تدبیر و امید می‌طلبد که برای سال ۹۸ بازنگری جدی در اداره کشور داشته باشیم. کاری کنیم که اذیت شدن مردم را کاهش دهیم تا بهانه‌ای ایجاد نشود. در این شرایط باید تلاش کنیم مطالبات و توقعات مردم متناسب با این شرایط تنظیم شود و تا جای ممکن با کمترین زحمت و هزینه مایحتاج مردم به دستشان برسد.»

او ابراز امیدواری کرد که به لطف خدا و رهنمودهای رهبری معظم انقلاب و با تلاش مردم و دولت از این سختی عبور کنیم و دشمن یکبار دیگر با شکست مواجه شود.

بطحایی به استراتژی‌های آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: «خوشبختانه برگزاری نماز در مدارس خوب است و البته راه نرفته زیاد است و ما باید در تعمیق فرهنگ نماز بیشتر تلاش کنیم. بین آنچه که بچه‌های ما در مدرسه می‌آموزند با آنچه که بیرون از مدرسه هست فاصله زیادی وجود دارد. ما در مدرسه تاکید زیادی بر حافظه‌محوری داریم، متاسفانه نیازهای بیرون جای کمی در سبد یادگیری بچه‌ها دارند و چون حافظه‌محور هستیم یادگیری‌ها پایدار نیست. کنکور هم سهم زیادی در تشدید این وضعیت دارد. »

او ادامه داد: «مدرسه ما تبدیل به یک آموزشگاه شده است، به همین دلیل است که در دوره ابتدایی کتاب‌های کمک آموزشی و آزمون‌ها را ممنوع کردیم. البته نه اینکه نباشد بلکه هفته‌ای نیست که مدیری را توبیخ نکنیم. تاکنون ۲ الی ۳ مدیرکل آموزش و پرورش را به تخلفات اداری معرفی کرده‌ایم.»

او ادامه داد: «مدرسه کلاس دانشگاه نیست. مدرسه را تبدیل کرده‌ایم به جایی که دانش‌آموز فقط روش‌های آموزشی را یاد بگیرد. ما این مسیر را باید تصحیح کنیم و البته باید به تدریج این کار انجام شود.»

وزیر آموزش و پرورش از مدرسه‌محوری به عنوان یک استراتژی مهم در روش اداره آموزش و پرورش نام برد و گفت: «یکی از موضوعاتی که به شدت کشور باید نگرانش باشب و مقام معظم رهبری هم یکبار به من تاکید کردند، آموزش زبان فارسی است. آموزش زبان فارسی به ویژه در مناطق دو زبانه به شدت در معرض خطر قرار گرفته است و باید مراقبت کنیم. نتیجه این می‌شود که ما با فارغ‌التحصیلانی مواجه می‌شویم که زبان فارسی را به عنوان زبان وحدت کشور بلد نیستند.»

وزیر آموزش و پرورش از برنامه جدید این وزارت‌خانه برای توجه بیشتر به زبان‌های قومی و محلی خبر داد و گفت: «ما کاری هم برای زبان‌های قومی و محلی شروع کرده‌ایم که آن‌ها را تقویت کنیم و از طریق شورای عالی انقلاب فرهنگی دنبال می‌کنیم.»

بطحایی افزود: «آسیب‌های اجتماعی برای ما در آموزش و پرورش یک اولویت است، همکاران ما در معاونت تربیتی به طور مرتب آسیب‌ها را استان به استان دنبال می‌کنند و آن‌ها را رفع می‌کنیم. اما اطلاع‌رسانی نمی‌کنیم و این به معنای غافل بودن ما از این آسیب‌ها نیست و ما برای کاهش آن مدام در تلاش هستیم.»

وزیر آموزش وپرورش به وضعیت استان ایلام اشاره کرد و گفت: «شاخص‌های کمی درباره استان ایلام نشان می‌دهد وضعیت خوب است، از نظر سرانه فضای آموزشی این استان رتبه ۴ را دارد و کمترین تراکم دانش‌آموز در کلاس متعلق به استان ایلام است و ضریب عدالت جنسیتی تقریبا برابر است. خوشبختانه استان در پوشش پیش‌دبستاتی رتبه ۷ را دارد. ما باید در استان ایلام به فکر بهره‌وری از منابع‌مان باشیم.»

وزیر آموزش و پرورش در پایان این نشست با تشکر از استاندار ایلام برای تلاش و بهترشدن وضعیت آموزش و پرورش و نیز تشکر از مسوولان اجرایی استان مصوبات این جلسه را به شرح زیر اعلام کرد:

۱. ریشه‌کردن بی‌سوادی در سه شهر ایلام، مهران و دهلران با اعتبار ۹ میلیارد تومان در سه سال.

۲. تعهد ۲ میلیارد تومان توسط معاونت پرورشی و فرهنگی در مناطق مرزی استان ایلام و توسعه دارالقرآن‌ها و برنامه‌های قرآنی، توسعه و تجهیز نمازخانه‌ها و مراکز مشاوره و ... .

۳. افزایش میزان دانشجومعلمان در دانشگاه فرهنگیان مناطق ۵گانه مرزی استان ایلام به میزان ۲۰ درصد.

۴. حمایت معاونت متوسطه برای اجرای رایگان طرح ایران‌مهارت در مناطق روستایی و مدارس شبانه‌روزی استان ایلام.

۵.اختصاص ۳ میلیارد تومان تسهیلات به مدارس غیردولتی مناطق استان ایلام با بهره ۹ درصد.

۶. اختصاص ۱۰۰۰ ویزا به صورت رایگان برای فرهنگیان استان ایلام در ایام اربعین، از تعهدات وزارت کشور.

۷. تعهد سازمان نوسازی برای تکمیل پروژه‌های حیات طیبه و جمع‌آوری ۵۰ درصد مدارس سنگی در سال ۹۸ با مشارکت سازمان نوسازی و سپاه.

۸. تعهد پوشش ۱۰۰ درصدی پیش‌دبستانی توسط معاونت ابتدایی در سال ۹۸

۹. تکمیل پروژه‌های خیران تا سقف ۱۰۰ میلیارد ریال توسط سازمان نوسازی مدارس و استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی فرسوده به صورت مشترک بین استانداری و آموزش و پرورش

۱۰. اختصاص ۴۰۰ میلیون تومان برای کمک به تجهیزات ورزشی و اتاق بهداشت و تربیت‌بدنی در مدارس.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار